انعکاس توسعه مناطق آزاد در رشد مثبت تراز تجاری

مناطق آزاد تجاری در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند به طوری که با وجود اینکه تراز تجاری کشور در دو سال اخیر منفی بوده اما در همین مدت زمانی تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تراز تجاری آماری از میزان واردات و صادرات محصولات تجاری کشور است و به طور خلاصه می‌توان این عدد را نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی دانست. در صورتی که عدد تراز تجاری صفر شود در وضعیت تجاری تراز هستیم، اما گر صادرات بیشتر باشد مازاد تجاری داریم و اگر واردات بیشتر باشد کسری تجاری داریم.

 

تراز تجاری یکی از معیارهای مهم برای سنجش توانمندی کشور در بتادل تجاری و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است. افزایش صادرات ضمن ارزآوری برای کشور به تقویت ارز ملی منجر خواهد شد.

 

بنابراین گزارش، بخش های مختلف اقتصادی با نحوه عملکرد خود تاثیر مستقیم بر تراز تجاری دارند و زمینه مثبت یا منفی شدن آن را فراهم می آورند که از جمله این بخش ها می توان به مناطق آزاد تجاری اشاره کرد.

 

در جهان امروز توسعه مناطق آزاد اقتصادی به عنوان یكی از مهمترین نوآوری های نهادی در اقتصاد به شمار رفته و نقش كلیدی این مناطق در جذب سرمایه گذاران خارجی برای رشد اقتصادی كشورهای درحال توسعه، حیاتی قلمداد می شود. امروزه كشورهای درحال توسعه سعی دارند با اعطای امتیازاتی بر تعرفه های موجود تنظیم معافیت های مالیاتی و تسهیل رویه های اداری به حمایت از فعالیت های اقتصادی در این منطقه مبادرت ورزند. در حال حاضر تعداد كثیری از مناطق آزاد اقتصادی در سراسر جهان به بهره برداری رسیده یا فرآیند برنامه ریزی جهت بهره برداری از آنها انجام یافته است.

 

باور عمومی بر این است كه احداث مناطق آزاد اقتصادی منجر به جذب سرمایه گذاری خارجی، ارتقای صادرات، افزایش عایدات ناشی از سرمایه گذاری های خارجی و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای نیروی كار می شود و برآورده شدن این موارد تاثیرات مثبتی بر اقتصاد كشور میزبان بر جای گذارده و به بهبود استاندارد زندگی مردم خواهد انجامید.

 

بر این اساس در سال های اخیر شاهد برنامه ریزی های دقیق تر برای رشد مناطق آزاد تجاری در کشور هستیم؛ برنامه ریزی هایی که موجب شده تا در 2 سال اخیر تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته باشیم.

 

حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست با شورای معاونان و مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در این باره گفته است: امروز مناطق آزاد در وضعیت مطلوبی قرار گرفته اند اقدام های توسعه‌ای در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد رشدی چشم گیر داشته و بسیاری از اقدام‌ها برای نخستین بار در کشور رقم خورده است. طبق اسناد موجود در این دولت رکوردشکنی‌های زیادی در مناطق آزاد اتفاق افتاده و بستر کار به گونه‌ای فراهم شده است که مدیران آینده هیچ بهانه ای برای عدم جهش و پیشرفت ندارند.

 

مشاور رییس جمهوری در عین حال گفت: امروز انتظارات از مناطق آزاد زیاد است اما امکانات کافی در اختیارش نیست. زمانی که از ابتدا مسیر را به دقت ترسیم نکنیم چنین مشکلاتی نیز به وجود می آید.

 

مومنی خاطرنشان کرد: کسانی که به عملکرد مناطق آزاد انتقاد می کنند و با نمونه های مشابه خارجی مقایسه می‌کنند در نظر نمی‌گیرند که در سایر کشورها دولت زیرساخت‌ها از قبیل راه و فرودگاه و ضروریات دیگر را در این مناطق تاسیس کرده است. برنامه جامع تدوین شده است و سپس از سرمایه گذارها دعوت به همکاری شده است.

 

یادآور می شود: برای رشد مناطق آزاد تجاری در کشور باید بسترهای آن را نیز فراهم کنیم و با درآمدهای ناپایدار نمی توان کارهای توسعه‌ای را پیش برد. مناطق آزاد باید خود درآمد داشته و خود هزینه کنند و در همین راستا بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی و اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۹ آنها توسط هیات وزیران به تصویب رسید. شمول این تصویب نامه، مصوبات عادی (غیر طبقه بندی‌) هیات وزیران، کمیسیون های موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسی و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور موضوع اصل (۱۲۷) قانون اساسی، مصرّح در موضوع «مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی» تا پایان بهمن ۱۳۹۹ بوده و هر مصوبه مربوط به موضوع و حدود شمول این تصویب نامه که در آن درج نشده، تا هنگام تعیین تکلیف توسط هیئت وزیران (که با فوریت خواهد بود) غیرقابل استناد است.

 

همچنین اعضای دولت به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد بند (ج) ماده (۴) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی، بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی، ماکو و شرکت های تابع آنها و نیز اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان های یاد شده را بررسی و به تصویب رساندند.

کد خبر 1046477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha