چک‌های تضمینی امنیت سرمایه‌گذاری/ لزوم مدیریت بحران در مقابله با تنش آبی در گیلان

دلخوش اباتری با بیان اینکه قانون جدید چک در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: چک‌های تضمینی امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور تضمین و از پولشویی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید کاظم دلخوش اباتری» شامگاه (پنج‌شنبه، 26 فروردین) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه با اجرای قانون جدید چک امنیت در بخش سرمایه‌گذاری و سایر مسائل حوزه پولی و مالی فراهم می‌شود اظهار داشت: این قانون در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارسال شده است.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کمک و حمایت از مخترعان کشور و تقویت جایگاه اختراعات در کشور را از جمله مواردی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است خواند و عنوان کرد: تمامی 155 ماده این قانون را با کمک مرکز پژوهش‌ها، دولت، دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی و ثبت اسناد کشور بررسی و مصوب کردیم.

 

دلخوش اباتری بررسی گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد کلیات قانون صدور چک در صحن علنی مجلس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: از سال 97 اعمال تغییرات قانون چک در دستور کار مجلس قرار گرفت و شورای اقتصاد و سران قوا هم روی این امر و پیگیری آن تأکید زیادی داشتند.

 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 240 میلیون چک از برگه چک‌های قدیمی در دست مردم و بازار قرار دارد یادآور شد: با توجه به این شرایط کرونا برای مردم سخت است که وارد سیستم بانکی شده و این چک‌ها را سریعا تبدیل کنند از طرفی بحث اطلاع‌رسانی به مردم در مورد قوانین جدید چک ما چک تضمین شده را اعلام کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه چک‌های تضمین شده از پولشویی، رانت‌خواری، آشفتگی بازار و فساد در بخش پولی کشور جلوگیری می‌کند اضافه کرد: افرادی که چک می‌کشند و کسانی که این چک‌ها را تحویل می‌گیرند باید هویتشان مشخص باشد که در قانون جدید چک که مصوب کردیم و هم‌اینک جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شده هر دو مورد قابل پیگیری و رصد است.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان از جایگزینی تدریجی چک‌های جدید به جای چک‌های قدیمی سخن گفت و با بیان اینکه فعلا مردم از چک‌های قدیمی در بازار می‌توانند استفاده کنند افزود: قانون جدید چک به شکل کامل در مجلس تدوین شده از طرفی گیلان با وجود آنکه استانی کوچک است اما بیشترین آمار صدور چک را در کارنامه‌اش دارد.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه تامین آب زراعی کشاورزان گیلانی در سال زراعی جدید را مورد تاکید قرار داد و گفت: سد سفیدرود تنها 2 سوم از مزارع استان گیلان را تحت پوشش قرار می‌دهد از طرفی به دلیل عمق بالای رسوبات انباشته شده در این سازه، مقدار حجم آن تا حدی کاهش پیدا کرده است.

 

دلخوش اباتری با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از 200 سد و سدچه بر روی رودخانه قزل‌اوزن احداث شده است عنوان کرد: رودخانه قزل اوزن دارای املاح بسیار زیادی است برای همین ورودی آب این رودخانه به گیلان بسیار کم است از طرفی سد طالقان نیز برای تامین آب شرب مردم طالقان احداث شد بنابراین آب‌دهی رودخانه شاهرود هم کاهش پیدا کرده است.

 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس از تشکیل جلسات مدیریت بحران برای مقابله با تنش آبی در استان گیلان خبر داد و اذعان کرد: آخرین جلسه ما برای این موضوع با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود و با استاندار گیلان و مجمع نمایندگان استان گیلان هم در این مورد بحث‌ها و گفت‌وگوهای زیادی داشته‌ایم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان صومعه‌سرا روزگاری حرف اول را در صنعت نوغان‌داری و ابریشم می‌زد افزود: صنعت نوغانداری کل کشور به دلیل نوسانات قیمت و مشکلاتی که کشاورزان دارند در حال نابودی است و زمین‌گیر شده از طرفی بیش از 12 هزار نهالستان توت در گیلان داشتیم که به علت عدم حمایت از این صنعت بخش زیادی از آن از بین رفت.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان واردات بی‌رویه نخ ابریشم از کشورهایی مانند روسیه را از دیگر مواردی که به صنعت نوغانداری کشورمان آسیب‌های جدی وارد کرد دانست و خاطرنشان کرد: ما تاکنون تلاش خود را برای احیاء صنعت نوغانداری انجام داده‌ایم از طرفی هنوز آثار سفر ریاست قوه قضائیه و احیاء کارخانجات تعطیل شده گیلان قابل رؤیت نشده است.

کد خبر 1046478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha