قدرت اقتصادی برای صف بندی در برابر دشمن لازم است

حجت الاسلام عباسی گفت: قدرت اقتصادی مثل توان نظامی برای صف بندی در برابر دشمن لازم و البته این ظرفیت بیش از قدرت نظامی اهمیت و ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نامگذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری اهمیت و جایگاه خاصی دارد که تبیین وتشریح آن ضرورت داشته و باید رسانه ها، افراد صاحب تریبون و شخصیت های فرهنگی و جتماعی به این موضوع بپردازند.

یکی از ویژگی های پیام های سالانه نوروزی مقام معظم رهبری و همچنین سخنرانی های بعد از ایراد پیام توسط ایشان که در واقع از مهمترین اهداف آن نیز محسوب می شود، تبیین و تشریح بیشتر مفاهیم و کلید واژه ها و سیاست راهبردی هدف گذاری شده برای این پیام ها است که پیرامون شعار امسال گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام عبدالرسول عباسی، رئیس عقیدتی سیاسی گروه پدافند هوایی شهید بابایی اصفهان صورت گرفته و او به سوالات خبرگزاری شبستان پاسخ داده است.

 

*ویژگی های پیام های نوروزی رهبر انقلاب در چه راستایی است؟

 

ترسیم و ریل گذاری سیاستهای عالی نظام در مواجهه منطقی و کارشناسی با اهم مسائل، موضوعات و مشکلات مبتلابه کشور در طول سال از هدف های راهبردی کلان دیگر می باشد که همین امر مهم با هدف کاهش دغدغه های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم از یک سو و از سوی دیگر برداشتن گام های عملی و سریع در جهت رشد و توسعه همه جانبه و موزون و متوازن کشور در تمامی حوزه ها و عرصه ها بخصوص حوزه اقتصادی انجام می شود.

اگر نیم نگاهی به عناوین نامگذاری شده در سنوات قبل داشته باشیم مشخص خواهد شد که در سال ۱۳۷۴با عنوان «انضباط اقتصادى و مالى»اولین بار موضوع اقتصادی وارد نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری  شده و بعد از آن نیز بخصوص در دهه اخیر همواره موضوع اقتصادی محور نامگذاری در این سالها بوده است. چون دقیقا با واقعیت های جامعه و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که بخش اعظم آن ناشی از تحریم ظالمانه استکبار جهانی است همخوانی و هم راستایی دارد.

 

*ضرورت توجه و کاربردی سازی نام های سال تا چه میزانی است؟

 

تمرکز بر اینکه این شعار از جانب چه جایگاهی بیان که گاهی یک فرد اقتصادی در اقتصاد یک شعاری را بیان می کند و گاهی یک شخصیت سیاسی در امور سیاست یک شعاری را بیان می کند و گاهی یک شخصیت اجتماعی و آموزشی که در آن محدود به اعتبار شخصیت بیان کننده آن شعار مورد اهمیت قرار می‌گیرد. اما زمانی که یک رهبر، یک شخصیت اول در خیمه اسلام یک شخصیتی که زعامت یک مذهب را به عهده دارد و یک شخصیتی که مسئولیت یک کشوری را به عهده دارد شعاری را اعلام می کند، سبب می شود که تمام بزرگان حوزه ، فقها و همه نخبگان نسبت به این شعار حمایت کننده باشند و حرمت این شعار را در اصل حفظ کنند.

چه پیوندی بین شعار سال از منظر آیات و روایات برقرار است؟

 

وقتی به آیات و روایات نگاه می کنیم می بینیم که این شعار بسیار جای اهمیت دارد. زیرا اولاً سبب می شود که ما استقلال مان را حفظ کنیم. استقلالی که قرآن کریم در سوره مبارکه نساء می فرماید: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» خداوند متعال این چنین قرار نداده است که کافر تسلطی بر مومن داشته باشد این در جعل الهی نیست، باید مومن استقلال داشته باشد و در سلطه کفار نباشد. امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: «بر هرکس که می‌خواهى، نعمت ده تا امیر او باشى و به هرکس که می‌خواهى، اظهار نیاز کن تا اسیر او گردى».‏ اگربه کسی دست نیاز دراز کردی اسیر او خواهی شد، اگر ما اهل تولید نشدیم و اهل واردات تولید دیگران بشویم اسیر آنها شده ایم.

حضرت علی(علیه السلام) در ادامه می فرمایند:  « به هرکس که می‌خواهى، بی‌نیازى نشان ده، تا همانند او باشى» بی نیاز باش از هر چه که به آن نیاز داری ، به شکل خودت اهل تولید باش و در این زمینه اگر بخواهم فرمایش امام را معنا کنم این چنین می فرمایند: خودتان اهل تولید باشید مانند دیگران در قدرت اقتصادی قرار بگیرید سپس حضرت در ادامه به شکل سومی که خیلی جالب است می‌فرماید « أَفْضِلْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِيرَهُ» در مقابل آن که دست نیاز دراز می‌کنند و واردات انجام می دهند فرمودند نه خودت اهل استغنا و غنی باش ، بلکه به دیگران هم عطا کن.اینجا امارت می کنید و شما سلطنت بر دیگران می کنید لذا سیره ائمه معصومین علیهم السلام نیزهمتی در تولید ، همتی در کشاورزی ، همتی در دامداری و همتی در کسب و تلاش و کار بوده است.

 

*قدرت اقتصادی چه اهمیت برای کشور و منافع نظام دارد؟

 

باید مومن قدرتمند باشد. صاحب قدرت در مقابل تمام بیگانگان و دشمنان، در قرآن کریم سوره مبارکه انفال آیه ۶۰ می فرماید:« وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ». آنچه در توان دارید به کار ببرید برای اینکه بسیج قدرتمندی در مقابل دشمنان صف ببندید. فقط قدرت نظامی نیست بلکه قدرت اقتصادی مهم تر از قدرت نظامی است زیرا قدرت صادرات از قدرت های دیگر است، قدرت صنعت بسیار مهم است در یک کشور و نقش تعیین کننده دارد. خداوند نیز راه را برای ما نشان داده است و نه فقط گفته است قدرت مند شوید و ما را رها کرده است اینگونه نیست در آیه 10 سوره اعراف را نگاه کنید میفرماید: « وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ». ما درزمین؛ در این کره خاکی به شما امکانات زیادی دادیم و دستتان را باز گذاشتیم و شما می‌توانید معیشت های مختلفی ، صنعت های مختلفی و کارها و حرفه های مختلفی برای خود مهیاء و آماده کنید در پایان آیه می فرماید: تاسف اینجا است که شکر گذار نیستید؛ فقط شکر زبانی نیست بلکه شکرعملی نیز است یعنی استفاده کنید از آنچه خداوند عنایت کرده است.

معنویت چقدر بر حوزه اقتصادی تاثیر دارد؟

 

باید در تمام موضوعات خدا را در نظر بگیریم، ما کشور امیرالمومنین( علیه السلام) هستیم و باید حضرات ائمه معصومین علیهم السلام را مد نظر بگیریم، واسطه فیض وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه را باید در نظر بگیریم و از او بخواهیم این دوران‌ با هجمه های وسیع اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه استکبار که در مقابل هجمه های هشت سال دفاع مقدس چیز ناچیزی می باشد یاری رساند.

 در دوران دفاع مقدس که ما در مقابل یک صدام خبیث قرار نگرفته بودیم بلکه در مقابل نیروهای چند ملیتی بودیم، رزمندگان کشورمان با زیارت عاشورا ، با سربندهای یا زهرا، یا حسین و یا مهدی توانستند به پیروزی در عملیات ها برسند.

مراجعه به سوره جمعه آیه 10 که خداوند می فرمایند: « فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ» نماز را مقدمه قرار دهید بر کسب و کارتان، نماز محور باشد و بعد « وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ» شما کار کنید و به فضل خداوند امید داشته باشید و هیچ وقت از یاد خدا غافل نشوید. در ادامه آیه می فرماید: «لعلکم تفلحون» اگر می خواهید موفق شوید، اگر می خواهید به نتیجه برسید، اگر میخواهید به تولید ارزشمندی دست پیدا کنید و اگر می خواهید هدف " تولید" که حضرت آقا فرمودند محقق شود؛ باید اول نماز را محور قرار دهیم منظور این است که محور تمام عبادت ها نماز می باشد و نماز هم نماد تمام عبادت ها است وبا محوریت بندگی خدا این اتفاقات صورت بگیرد و تمام امید هم به لطف خداوند باشد. یاد از خداوند غافل نشویم و بدانیم خداوند متعال رازق است ، آنجاست که «لعلکم تفلحون» به نتیجه می رسد.

کد خبر 1047095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha