طرح آزمایشی « مراقبت و بهبود خانواده» با هدف ازدواج آگاهانه اجرا می شود

حیدری با اشاره به اهمیت اجرای طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده گفت: یکی از اقدامات و برنامه های جدی بهزیستی استان البرز برپایی طرح های هدفمند با هدف حفظ کیان خانواده است.

« اسدالله حیدری » در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اجرای طرح های مرتبط با سازمان بهزیستی استان البرز در راستای حفظ کیان خانواده گفت: بهزیستی استان البرز مجری طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده می شود.


مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده در پنج سال اول زندگی  با محوریت  و تسهیل گری مراکز مثبت زندگی و مشارکت مراکز مشاوره روانشناختی عمومی و خانواده، مراکز سلامت روان  محلی  و پایگاه های سلامت اجتماعی در راستای تحکیم بنیان خانواده و کنترل و کاهش طلاق با نظارت و راهبری معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی  استان البرز اجرا می شود.

 

سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه پایدار جامعه داشتن سلامت روان در خانواده و به تبع آن درجامعه است اظهار کرد: داشتن خانواده سالم و توانا یعنی نیروی سلامت و پویا که می تواند در برنامه ریزی های اجتماعی نقش مهی ایفا کند.

 

به گفته حیدری، انتخاب فرد مناسب برای ازدواج جامعه را از ابتلا به آسیب ها و بحران های خانوادگی و اجتماعی مصون می سازد و از آنجا که انتخاب فرد مناسب به آگاهی  و شناخت نیاز دارد لذا ارائه آموزش به جوانان در شرف ازدواج و یا مزدوجین در سالهای ابتدایی زندگی زناشویی بسیار لازم است.

 

وی با بیان اینکه بسياري از طلاق ها به اين دليل رخ مي دهند كه زوجين براي ازدواج آماده نبوده و در نتيجه تصميمات ناپخته اي گرفته اند عنوان کرد: آموزش هاي پيشگيرانه پيش از ازدواج و آموزش زندگي خانواده  با هدف شناخت صحيح از يكديگر در آغاز زندگي مشترك و كسب مهارت هاي ارتباطي لازم براي زندگي مشترك و تشویق زوجین برای دریافت این آموزش ها و خدمات در استان البرز در حوزه  مشاوره و خانواده به دقت و با حساسیت در حال اجرا است و بررسی ها نشان داده که در کاهش تعارضات  و افزایش رضایت مندی و پایداری خانواده و ایجاد ارتباط موثر و کارا موثر بوده است.

 

ازدواج آگاهانه تعارض های زندگی را کاهش می دهد 

 

حیدری ادامه داد: به منظور تحکیم و تعالی جایگاه خانواده و پیشگیری از تعارضات و آسیب های ناشی از طرح آزمایشی مراقبت و بهبود خانواده در ۵ سال اول ازدواج  فاز اول سال اول زندگی مشترک درشهرستان ساوجبلاغ استان البرز و شهرستان اسلامشهر استان تهران  در سال ۱۴۰۰ اجرا می شود.

 

وی افزود: رویکرد اساسی این برنامه ازدواج آگاهانه زندگی مشترک با کمترین تعارض، افزایش رضایتمندی زناشویی و پایداری زندگی مشترک است به همین منظور در این طرح کلیه زوجین که درسال ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ در شهرستان ساوجبلاغ ازدواج کرده اند با مشارکت ارگان ها ذی ربط(اداره ثبت اسنادو املاک _ دفاتر ثبت ازدواج، دانشگاه علوم پزشکی - شبکه بهداشت ) انجام خواهد شد. 

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح كمك به ازدواج آگاهانه، حفظ و ارتقاء كيفيت زندگي مشترك و كاهش تعارضات شديد خانوادگي برای افراد  به خصوص برای زوجین با ریسک بالا و درگیر با مشکلاتی از قبیل اعتیاد , دارای انواع اختلالات روانی یا جسمی مزمن ، دارای سابقه خودکشی، چند همسری  و .... است و در صورت بروز اختلافات با دریافت خدمات تخصصی چنانچه سازش امکان پذیر شد، زندگی  با کيفيت تر و کار آمدتر  و در صورتي كه جدایی اجتناب ناپذیر بود در رفع چالش هاي زندگي بعد از طلاق و مشکلات فرزندان مشترک با هدف  سازگاری بهتر با شرایط جدید است. 

 

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: این طرح طی برپایی چهار کارگاه آماده سازی با موضوع های (تربت مدرس، تسهیل گری ،مددکاری و تربیت مشاور نیروهای مراکز مثبت زندگی و مراکز مرتبط و هماهنگی های لازم با ارگان های همکار) اجرا می شود. 

 

کد خبر 1047187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha