استغفار کلید گره گشایی از مشکلات و وسعت رزق است

حجت الاسلام دست داده با اشاره به نتیجه‌ استغفار کردن، گفت: کسی که زیاد استغفار کند، ازغم و غصه‌ بیرون می‌آید؛ هیچ خبر ناخوشایندی نمی‌شود؛ گره از کارهایش گشوده شده و از جایی که گمان ندارد رزق و روزی به او می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، حجت الاسلام «زین العابدین دست داده»، امروز (یکشنبه ۲۹ فروردین) در جمع خبرنگاران در تفسیر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان گفت: در این دعا آمده «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ» یعنی «خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده»؛ برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت و کسی که مال حرام خورده با استغفار کارش درست نمی‌شود بلکه باید برود و صاحبان مال را راضی کند.

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم افزود: کسی که با مال حرام، رشوه و ربا رشد کرده‌ حال که توبه می‌کند باید سود ربا را به صاحبان آن بازگردانده و غذای حلال بخورد.

 

وی ادامه داد: اینکه از خدا می خواهیم ما را از مستغفرین قرار بدهد یعنی اینکه کاری کند تا به گناهی که قبلاً کرده ایم فکر نکرده و از آن لذت نبریم.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به نتیجه‌ استغفار کردن، عنوان کرد: کسی که زیاد استغفار کند، چهار چیز به دست می‌آورد؛ اول اینکه ازغم و غصه‌ بیرون می‌آید؛ دوم اینکه هیچ خبر ناخوشایندی نمی‌شود؛ سوم گره از کارهایش گشوده شده و چهارم از جایی که گمان ندارد رزق و روزی به او می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر کسی در گرفتاری بوده و‌ استغفار کند خدا گره از کارش باز می‌کند، عنوان کرد: اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.

 

این کارشناس مذهبی همچنین با اشاره به اینکه منظور از رزق، تنها پول نیست، تاکید کرد: در احادیث بسیار بیان شده که اگر فلان کار را بکنی، رزقت زیاد می شود، منظور از رزق، رزق معنوی مانند رفیق و همسفر خوب و... است.

 

حجت الاسلام دست داده در تفسیر بخش دیگری از این دعا، عنوان کرد: در ادامه دعای روز پنجم ماه رمضان اینگونه آمده «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ»، یعنی «خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده؛ فرمانبردار تو باشم، اطاعت تو را کنم» خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.

 

به گفته وی، آن زمان که بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد؛ آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار می گیرد که در این روز ما نیز از خداوند می‌خواهیم ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او هستند، قرار دهد.

 

وی همچنین به ادامه این دعا (وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ) اشاره کرد و گفت: همان طور که در روایات و آیات آمده است کسانی مقرب درگاه الهی قرار می‌گیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نشده و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند .

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم به فراز پایانی این دعا (بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ) اشاره کرد و گفت: در پایان دعای روز پنجم ماه رمضان می گوییم ای خدایی که رحمتت از همه رحم‌ها بیشتر است به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب کن.

 

کد خبر 1047297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha