۹ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق از ابتدای سال تاکنون مصادره شده است/ کشف ۷۲ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق

سردار ستاره با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۷۲ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق کشف کردیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز ۹ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق مصادره کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سردار جلال ستاره، جانشین فرماندهی مرزبان ناجا شب گذشته (یکشنبه 29 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع قاچاق لاستیک اختصاص داشت با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۷۲ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق کشف کردیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز ۹ تن لاستیک ضایعاتی قاچاق مصادره کرده ایم.

 

جانشین فرماندهی مرزبان ناجا درباره اینکه موضوع قاچاقلاستیک از چه زمانی آغاز شد، گفت: مسئله قاچاق لاستیک‌های ضایعاتی پس از بسته شدن بازارچه‌های مرزی در حوزه لاستیک در میرجاوه ایجاد شد. علت اصلی تمایل قاچاق لاستیک ضایعاتی تفاوت قیمت بسیار زیاد این کالا در دو طرف مرز است و این مسئله باید حل شود تا فشار از مرزبانی برداشته شود.

 

وی با بیان اینکه مشکل صنایع بازیافت کشور فقط قاچاق نیست بلکه کنترل بازار ضایعات باید از ابتدا انجام شود تا مواد اولیه به این کارخانه‌ها برسد، افزود: اگر این چرخه کنترل نشود لاستیک‌های ضایعاتی سر از مرز در می‌آورد، البته باید نوع قاچاق مشخص شودکه از مرز‌های رسمی و در پوشش خاص یا از مرز‌های غیر مجاز خارج می‌شود.

 

جانشین فرماندهی مرزبان ناجا با تاکید بر اینکه قاچاق لاستیک ضایعاتی به دلیل محدوده امنیتی درگیر در مرز‌های سیستان و بلوچستان برای قاچاقچیان ریسک بسیاری دارد، ادامه داد: براساس آمار اگر کشفیات مرزبانی ۴۰ درصد قاچاق لاستیک ضایعاتی را تشکیل دهد، حدود ۸۲ تن لاستیک هم از مرز خارج شده است.

 

سردار ستاره با اشاره به اینکه در مرزبانی خلاف قانون عمل نمی کنیم و مصلحت اندیشی هم نمی کنیم و فقط به قانون عمل می کنیم، ادامه داد: قیمت لاستیک های فرسوده در لب مرز 4 برابر داخل است. باید فشار بر روی دوش مرزبانان برداشته شودو به مرحله ای برسیم که رسیدن این کالاها به مرز متوقف شود یا به حداقل برسد.

 

وی با بیان اینکه توسعه نیافتن مناطق مرزی و بیکاری مرزنشینان هم، این چالش را عمیق تر می کند، گفت: باید یک سیستم کنترل از سرچشمه تا جایی که می خواهد به دست شرکت های تولیدی برسد, به وجود بیاید تا از کانال، خارج نشود. این موضوع با قیمت پایین تر از عرف هم شدنی نیست, هر قدر قیمت ها پایین تر باشد, انگیزه قاچاق آن بیشتر می شود.

کد خبر 1047416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha