۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند

صدرنژاد با اشاره به اینکه ۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند، گفت: بزرگترین چالش صنعت بازیافت تامین نهاده‌ها در حوزه لاستیک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، توحید صدرنژاد رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران شب گذشته (یکشنبه 29 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع قاچاق لاستیک اختصاص داشت با اشاره به اینکه ۴۰ واحد بازیافت لاستیک زیر مجموعه صنایع بازیافت هستند که در ۴ گروه مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: اکنون ظرفیت عملیاتی آن‌ها ۱۰ درصد ظرفیت اسمی این صنایع است.

 

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند، گفت: بزرگترین چالش صنعت بازیافت تامین نهاده‌ها در حوزه لاستیک است.

 

صدرنژاد با اشاره به اینکه کل بازار لاستیک کشور ۱۱۳ میلیون دلار در سال استف گفت: سیاست گذار باید تصمیم بگیرد این ۱۱۳ میلیون دلار به صنعت بازیافت برود و به ۵۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده تبدیل شود یا صادر شود و در کشور رقیب که صنایع آن از سیاست‌های حمایتی برخوردار است تبدیل به محصول و سپس وارد کشور شود.

 

وی با بیان اینکه کائوچوی مصنوعی که صنعت بازیافت ما وارد می‌کند تنی ۸۰۰ دلار به دست صنعت لاستیک می‌رسد، افزود: اما همین محصول اگر از پاکستان وارد شود تنی هزارو ۱۰۰ دلار قیمت دارد. اگر بخواهیم رقابت پذیر باشیم باید عین سیاست‌های حمایتی دیگر کشور‌ها را برای صنایع خود داشته باشیم.

 

رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با بیان اینکه باید برای شهروندان بستری فراهم شود تا لاستیک های مصرفی خود را دور نریزند و مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسانند، افزود: با این کار ارزش افزوده را در صنعت کشور نگه می داریم و مازاد آن را صادر می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نیازمند یک شبکه و بورس قانونی هستیم که اساسنامه این موضوع وجود دارد، تصریح کرد: برخی از دستگاه های دولتی، تعارف می کنند؛ این باید تصویب شود تا شهروندان, لاستیک های فرسوده را دور نریزند. اساسنامه نهاد تنظیم گر باید تصویب شود.

کد خبر 1047418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha