توان هسته‌ای ایران یک عامل قدرت و بازدارندگی در برابر غرب است

برخورداری اظهار کرد: توان هسته ای ایران یک عامل قدرت و بازدارندگی در برابر غرب محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع عوامل محدود کننده چانه زنی ایران در برابر غرب و با حضور یاسر برخورداری، قائم مقام و معاون علمی و پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام به روی آنتن رفت.

یاسر برخوردای با اشاره به روند طولانی مذاکرات هسته ای که بیش از 18 سال به طول انجامیده است، گفت: صحنه و محتوای فرآیند مذاکرات هسته ای برای کسی ناآشنا نیست و سطوح میانی جامعه نیز با آن پیوند خورده است زیرا نتایج ملموسی با گوشت و پوست خود از این رهگذر درک کرده است.

وی با یادآوری این اصل دیپلماسی که سیاست خارجی یک کشور باید در خدمت منافع آن کشور باشد، اظهار کرد: طبیعتاً همیشه مسئولین وزارت خارجه باید سیاستی را در پیش بگیرند که باعث تقویت راهبرد های کشور شود و در نهایت خروجی آن در زندگی مردم عادی به منصه ظهور برسد.

قائم مقام و معاون علمی و پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم ترین عامل قدرت در مذاکرات هسته‌ای را توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف صلح آمیز هسته ‌ای سبب شده است ایران به عنوان یکی از کشورهای توانمند در حوزه هسته ‌ای مطرح شود و این توان در عالم سیاست به یک کارت بازی تعبیر می شود که یک عامل بازدارنده و شاخصه قدرت محسوب می شود.

وی با اشاره به ادعای برخی افراد دولتی مبنی بر این که به واسطه برجام سایه جنگ از کشور برداشته شد، اظهار کرد: سایه جنگ زمانی برداشته می ‌شود که یک کشور دارای ابزار قدرت و عوامل بازدارنده باشد و اگر چنین توانی در اختیار کشوری نباشد، وقوع جنگ در آن کشور یک امر حتمی است.

برخورداری با تصریح بر اینکه آمریکا به کمک بازی با الفاظ در مذاکرات، اهداف خود را پیش می‌برد به نزدیک بودن برگزاری انتخابات در ایران اشاره و بیان کرد: دولت در مذاکرات باید احتیاط کامل را به کار برد، زیرا هرگونه قرارداد و معاهده ای که در زمینه برجام ایجاد شود دولت بعدی را متعهد می کند.

قائم مقام و معاون علمی و پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اثرات اقتصادی برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 بیش از 18 میلیارد یورو با 28 کشور اروپایی روابط تجاری داشت که نیم درصد از کل تجارت اتحادیه اروپا را شامل می‌شد، اما بعد از خروج آمریکا از برجام و تحمیل فشار حداکثری، این تجارت 18 میلیارد یوروئی با سقوط آزاد به 5 میلیارد رسید و همچنان این روند کاهشی به شدت ادامه دارد.

وی در عین حال اشاره کرد: با وجود کاهش در روابط تجاری با اروپا، روابط تجاری و اقتصادی با بعضی از کشورهای همسایه به ویژه عراق افزایش یافته است زیرا منافع مشترکی ایجاد شده است که حتی با تحریم نیز نمی توان آن ها را لغو کرد.

کد خبر 1047519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha