کمبود حجم نقدینگی از مشکلات مهم در بازار سرمایه است

بوکانی متذکر شد: در حال حاضر زیرساخت‌های سرمایه ایران مطلوب نیست و کمبود حجم نقدینگی از مشکلات مهم در بازار سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با علت نزول شاخص بورس با دکتر فردین آقابزرگی، کارشناس پول و سرمایه و دکتر انور حبیب زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

* نزول شاخص بورس یک فرآیند طبیعی در بازار سرمایه است

فردین آقابزرگی با بیان اینکه در پی آن افزایش های یکباره انتظار اهالی بازار سرمایه نزول شاخص بورس بود، تصریح کرد: این نزولی بودن یک فرآیند بسیار طبیعی است و به مرور زمان این اصلاح انجام می شود حالا یا بر سر راهش موانع بگذاریم و به تاخیرش بیندازیم یا به هر ابزاری مثل دامنه نوسان یا هر راهکاری این اتفاق قطعا می افتد که افتاد.

وی یادآور شد: یادمان نرود یکی از مسئولین عالی رتبه اقتصادی در دولت پیش بینی کرده بود که شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد نقطه ماکزیمم است و اکنون یک میلیون و 200 هزار واحد هستیم و تجربه ظرف سه چهار ماه این را به اثبات رساند.

کارشناس پول و سرمایه در عین حال گفت: البته تامین خواسته تمامی صاحب نظران و فعالان بازار امری نشدنی است. سازمان بورس به عنوان متولی کار نمی تواند در آن واحد یک تصمیم را بگیرد که همه بگویند درست ترین کار این بود.

وی بیان کرد: نامه اخیری که رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی زدند جزو نکاتی است که ما از آن به عنوان یک دستاورد یاد می کنیم که سایه سنگین تصمیمات دولت بر بازار سرمایه که 57 میلیون مخاطب و ذی نفع دارد قرار بر این نیست که تحت هر شرایطی منافع و مصالح کوتاه مدت را دستور کار قرار دهیم و بلند مدت و میان مدت را برای جلوگیری از رخدادهایی مثل کاهش شاخص فدا کنیم.

در ادامه انور حبیب زاده بوکانی با اشاره به پیشینه بورس در ایران گفت: بورس در ایرن به سال 1315 هجری شمسی برمی گردد. در سال 1341 کمیسیونی در وزارت بازرگانی با حضور وزارت بازرگانی، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران در آن زمان تشکیل شد و موافقتنامه ای امضا شد تا نسبت به تاسیس بورس در کمیسیونی که آن موقع آماده شده بود تدوین و تنظیم گردد.

وی تاکید کرد: بازار بورس مکانی برای خرید و فروش است و مهم این است که باید بازار سرمایه در هر زمینه ای دارای زیرساخت های درست و کامل و همچنین دارای شرایط مطلوبی باشد تا از نقد شدن و شفافیت کامل برخوردار باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: در حال حاضر زیرساخت‌های سرمایه ایران مطلوب نیست و کمبود حجم نقدینگی از مشکلات مهم در بازار سرمایه است.

کد خبر 1047635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha