اهمیت خواب در سبک زندگی اسلامی/ماه رمضان فرصت مناسبی برای تمرین زمان بندی مناسب است

دغدغه انسان رسیدن به سعادت و خوشبختی است و این هدف محقق نمی شود جز با رعایت یک سری قوانین و نکات و دستوراتی که بر اساس آیات و روایات به ما رسیده و مؤید آن مطالعات جامعه شناسی و روانشناسی بسیار در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ «خواب» یکی از آیات الهی و به فرموده قرآن کریم مایه آرامش و راحتی است؛ خواب و مسائل پیرامون آن در دین اسلام مورد توجه فراوانی است تا آنجا که آداب مخصوصی نیز برای آن گفته شده است.

 

در مقابل خواب، بی خوابی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد به ویژه در عصر کنونی از آن رنج می برند؛ بی خوابی علل و عوامل فراوانی دارد و در درازمدت باعث اختلالات روحی و روانی فرد می شود؛ اهمیت خواب خوب و مناسب از آنجا مشخص می شود که تأثیر غیرقابل انکار و مستقیم بر فعالیت های روزمره انسان دارد.

 

 

محبوبه اسماعیل زاده، مدرس دانشگاه و مشاور مذهبی خانواده درباره اهمیت خواب در سبک زندگی اسلامی می گوید: دغدغه انسان رسیدن به سعادت و خوشبختی است و این هدف محقق نمی شود جز با رعایت یک سری قوانین و نکات و دستوراتی که بر اساس آیات و روایات به ما رسیده و مؤید آن مطالعات جامعه شناسی و روانشناسی بسیار در این زمینه است.

 

 

وی گفت: یکی از مسائلی که در آرامش روح و جسم انسان بسیار می تواند تأثیرگذار باشد و سلامت روانی متعادلی برای انسان به ارمغان بیاورد، مدیریت خواب در زندگی است؛ طبق فرموده قرآن کریم(آیه ۹ سوره نبأ) نوم مایه سبات و آرامش قرار داده شده و طبق تفسیر المیزان، این آرامش؛ هم آرامش روح و هم آرامش جسم است.

 

 

اسماعیل زاده با بیان اینکه زمان بندی خواب باید بگونه ای باشد که بهترین تأثیر را از آن دریافت کنیم؛ درباره این زمانبندی با استفاده از آیات و روایات و مطالعات روانشناسی گفت: خواب کافی و مفید بین 6 تا 8 ساعت باید باشد، البته جنسیت، سن، موقعیت شغلی و روانی و... در کم و زیاد شدن آن اثر دارد اما از این میزان که گفته شد نباید خیلی کمتر و یا بسیار بیشتر شود.

 

 

وی بهترین زمان برای شروع خواب را  ساعت 9 تا 11 شب عنوان و بیان کرد: اگر از یکساعت و نیم قبل از نیمه شب، خواب اتفاق بیفتد مراحل سم زدایی بدن بهتر و کامل تر صورت می گیرد؛ بهترین زمان بیداری هم یک ربع تا نیم ساعت قبل از اذان صبح است که روی این زمان تأکید شده است.

 

 

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بیداری بین الطلوعین بسیار سفارش شده و خواب آن بسیار مذموم و مطرود دانسته شده، ماه مبارک رمضان برا بهترین فرصت برای تمرین این مسئله دانست و افزود: بین الطلوعین را می توان به کارهایی که در طول روز کمتر فرصت انجام آن دست می دهد، اختصاص داد.

 

 

وی گفت: پس از طلوع خورشید تا قبل از رسیدن آن به وسط آسمان، یک خواب کوتاه بد نیست و یا خواب قیلوله که نیم تا سه ربع قبل از اذان ظهر ممدوح و مطلوب است، حتی شخصی از مشکل حافظه به معصوم شکایت و آن حضرت، شخص را به خواب قیلوله توصیه کرد که پس از مدتی مشکل کم حافظگی او برطرف شد و در بعضی کشورها مثل ژاپن، در این ساعت خواب اجباری برای کارگران قرار می دهند.

 

 

اسماعیل زاده با بیان اینکه خواب عصر اگر عمیق و طولانی نباشد اشکالی ندارد اما در وقت غروب و اذان مغرب بسیار هلاکت بار و مذموم است و حتی برای کودکان هم منع شده؛ درباره فواید خواب و لزوم تقید به زمان آن، اظهار کرد: رعایت زمان مناسب خواب فوایدی دارد از جمله اینکه هورمون رشد به نحو مطلوبی ترشح می شود و از طرفی آرامش روح و روان و... مترتب بر خواب مناسب است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه قبل از خواب نباید به مدت طولانی در معرض امواج مغناطیسی اعم از تلفن همراه، تلویزیون و... بود؛ گفت: خواب آدابی هم دارد از جمله اینکه شام سبک و به فاصله دو تا سه ساعت قبل از خواب باشد، مسواک زدن رعایت و تخلیه مثانه انجام و وضو و اذکار و اوراد قبل از خواب گفته شود که همه اینها در کیفیت خواب اثرگذار است.

 

 

مدرس دانشگاه در پایان تصریح کرد: خواب بخشی از زندگی انسان است که با استفاده مناسب از آن می توان روز پرکار و پرتلاش و مفیدی داشته باشیم.

کد خبر 1047829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha