جوان جهرمی که ایجاد شغل انگیزه‌ اول‌ اوست

«حمیدرضا ابوطالبی» یک جوان دهه هفتادی است که بیکاری این روزهای هم نوعانش به عنوان یک دغدغه سبب شد تا به فکر راه اندازی یک انجمن مردم نهاد با هدف کارآفرینی، کاریابی و آموزش های تخصصی برای افراد جویای کار باشد.

خبرگزاری شبستانجهرم:

برخی سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که اگر چه زیاد اهل سر و صدا نیستند اما آهسته و پیوسته کارهایی کرده‌اند کارستان؛ آنها با بهره گیری از توان جوانان متخصص و متعهد برای توسعه و پیشرفت جامعه و همچنین کمک به برطرف شدن بخشی از مشکلات پیش روی مردم منشأ خدمات بسیاری شده اند.

 

یکی از همین سمن‌ها موسسه‌ «پویندگان مهرگان نواندیش» است که چند سالی است حالت رسمی گرفته و با تلاش‌های «حمیدرضا ابوطالبی» گام‌های پرثمری در جهت رفع بیکاری و ایجاد اشتغال انجام داده است.

 

از اهداف این سمن برچیده شدن چهره بیکاری از جامعه بوده و در این زمینه به غیر از آموزش حرفه های مختلف به افراد، در زمینه کاریابی نیز تلاش هایی صورت می گیرد.

 

با دبیر این انجمن در خصوص تلاش‌ها و فعالیت‌هایش به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم؛ شما هم همراهمان باشید.

 


 

 

فعالیت انجمن شما در چه زمینه‌ای است؟

مؤسسه‌ «پويندگان مهرگان نوانديش» در سال ۱۳۹۷ با هدف فعالیت در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و با مجوز اداره‌ ورزش و جوانان شهرستان جهرم آغاز به کار کرده است.

 

البته بعد از سابقه‌ دور و درازی که من و دوستانم در فعالیت‌های اجتماعی داشتیم. 

 

 

شروع کارتان از کجا بود و این انجمن با چه هدفی ایجاد شده است.

موضوع كلی انجمن بحث آسيب‌های اجتماعی است؛ راستش شروع كارهای من در دانشگاه از سال ۱۳۹۱ و عمدتا با فعاليت‌های فرهنگی همراه بود؛ اغلب این کارها هم با كمک دوستان انجام می‌دادیم. 

 

اگر چه شروع كار ما از انجمن علمی دانشگاه بود اما بعد به انجمن فرهنگی و بعد از آن در بسيج دانشگاه هم گسترش یافت به‌طوری‌که در همان مقطع ما توانستیم رتبه اول كار فرهنگی را در بين دانشگاه‌های كشور به دست بیاوریم.

 

سپس رفته رفته حجم فعاليت‌های ما با كمک دوستان به خارج از دانشگاه هم کشیده شد و همان زمان بود که به خاطر همین گستردگی، دوستان پیشنهاد دادند که این گروه رسمی شود و فعالیت‌های خود را به صورت قانونی ادامه دهد که این کار در قالب تاسیس یک سازمان مردم‌نهاد و با هدف آسيب اجتماعی و بعد به صورت تخصصی‌تر در زمینه ایجاد اشتغال و ازدواج پیش‌ بردیم.

 

اما به صورت درست‌تر اکنون ما در سه شاخه‌ كارآفرينی، كاريابی و آموزش‌های تخصصی فعال هستیم.

 

 

 آیا در زمینه‌ تولید هم موسسه‌ شما فعالیتی انجام‌ داده است.

يكی از مباحثی كه در طول اين دوران بيشتر از همه چيز به چشم ما آمد ايجاد زمينه‌ای جهت كار در خانه بوسیله‌ زنان يا مردانی بود كه شرايط كار در محيط بيرون را نداشتند.

 

برای رفع اين مورد با انجام تفاهم‌نامه‌ای با یک موسسه‌ علم و فن‌آوری، كلاس‌های آموزشی منجر به تولید مانند: آموزش صنايع دستی، تربيت افسر hse، بورس، توليد زعفران در خانه و.... را تشكيل داديم و با توجه به استقبال خوب شهروندان در سال قبل با يکی از موسسات كارآفرينی شیراز هم تفاهم‌نامه‌ی دیگری به امضا در آورديم كه بتوانیم با تنوع بیشتری کلاس‌ها را پوشش دهیم.

 

 

 تاکنون زمینه ایجاد اشتغال برای چند نفر را مهیا کرده‌اید.

در زمان شروع كار باتوجه به اين كه نوع فعاليت ما آن‌چنان شناخته شده نبود به سراغ اداره كار در شهرستان رفته اما متاسفانه دوستان اصلا معنای سازمان مردم‌نهاد را نمی‌دانستند تا اين كه ما به سراغ كاريابی‌ها رفتيم كه آن‌ها هم اوايل به جهت ناشناخته بودن سخت همكاری می‌كردند و بعضا تصور داشتتد كه قصد برداشت سود از اين كار را داريم.

 

رفته‌رفته با صحبتی كه با شورای مشورتی داشتيم قرار شد از ظرفيت فضای مجازی برای نمايش شغل‌ها و ارائه به مردم كمک بگيريم تا اين كه نمايش وضعيت واتساپ خود را به نمايش شرح شغل‌ها اختصاص دادم و بعضا مشكلاتی هم ايجاد می‌شد و حتی كار به شكايت هم كشيده شد كه ختم به‌خیر شد.

 

اما اکنون خوشبختانه طوری شده که دوستان اگر كاری داشته باشند رجوع می‌ كنند و ما نيروی كار را اختصاص می‌دهيم.

 

سال اول با توجه به مشکلات کار ١٦ نفر سر كار رفتند و اين آمار در سال بعد به ٧٨ نفر رسيد و در سال سوم ١٤٩ نفر مشغول به كار شدند و اکنون حتی با كاريابی‌های خفر، شيراز، عسلويه و لامرد هم همکاری داریم.

 

حتی با توافق دوستان به مجموعه‌های دیگری هم‌چون انجمن چتر خوبان که انجمن حمايت از بيماران سرطانی است هم کمک می‌کنیم.

 

 

برای سال جدید چه برنامه‌هایی در راستای اهداف انجمن‌تان در نظر دارید؟

در سال جديد با توجه به درگيری كرونا قصد داريم شغل‌هایی که به‌صورت كار در خانه است را گسترش دهيم و در اين سال به يک موفقيت برسيم.

 

البته در پی گرفتن مجوز تاسيس كاريابی مجزا از كاريابی‌های موجود را به جهت منع برخی قوانين هم بوده‌ایم که متاسفانه هيچ‌گونه همکاری و اتفاقی هنوز برای‌مان رخ نداده است.

 

 

عمده مشکل اشتغال‌زایی در شهرستان جهرم را چه می‌دانید؟

عمده مشكلات اشتغال‌زایی دور شدن شهرستان جهرم از بحث توليد و ايجاد شغل‌های پايه است.

 

مدتی قبل در ذهنم اين بود كه با ايجاد يک كار‌گروه نيازسنجی شهرستان انجام بشود و با كمک شركت‌های شتاب‌دهنده افراد مشتاق به بحث سرمايه‌گذاری را به ايجاد شغل تشويق كنیم و راه‌های سرمايه‌گذاری‌ را به صورت تخصصی به افراد مشورت دهیم.

 

چرا اعتقاد داریم كه يكی از علت‌هایی كه افراد از جهرم به سوی شهرهای ديگر مهاجرت می‌کنند نبود شغل است.

 

اگر بحث شغل ايجاد شود بحث ازدواج هم به خودی خود شكل می‌گيرد و منجر به نشاط جوانان می‌شود.

 

 

راه‌کاری هم برای آن پیشنهاد می‌دهید؟

من يگ مثال می‌زنم؛ اگر قسمت توضيحات انواع شوينده‌ها را مطالعه كنيد متوجه می‌شوید كه محل توليد آن‌ها شهرهای مختلف ايران است.

 

حالا كه ما توان محدود‌تری برای ايجاد زیرساخت‌های كارهای بزرگ داريم چرا یک تيم نياز سنجی تاسيس نشود و با مديران اين دست كارخانه‌ها جهت ايجاد شعبه‌های توليدی در شهرستان جهرم مذاكره نكند؟

 

اين به عنوان يک مثال بود و گرنه زمینه‌های فراوانی وجود دارد که با تشکیل یک گروه نیازسنجی در قالب ایجاد یک تيم اجرایی و مشورتی که تلفيقی از جوانان و اساتيد و پيشكسوتان باشد به راحتی می‌شود اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.

 

 

کد خبر 1047851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha