خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی خشکسالی به گندمکاران خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برآورد می شود خشکسالی امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به محصول گندمکاران و جوکاران استان خسارت وارد کرده است.

«محمدجواد تشکری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: این برآورد اولیه بوده و ممکن است با گرم شدن هوا این میزان خسارت بیشتر شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال محصولات زراعی دیم استان به میزان 30 درصد کاهش خواهد یافت، اکنون کشت های پاییزه استان در برخی مناطق دچار خسارت شده و در بسیاری مناطق هم عقب است.

 

وی بیان کرد: سال زارعی جاری بارندگی مناسب نداشته ایم و کشاورزان دچار خسارت شده اند.

 

وی با بیان اینکه متاثر از خشکشالی، سطح کشت های بهاره هم کاهش یافته است، گفت: امسال نگران تامین آب برای کشت بهاره هستیم.

 

تشکری تصریح کرد: انتظار می رود امسال و با مشکل تامین آب، کشاورزان از کاشت محصولاتی چون گوجه فرنگی و پیاز بکاهند تا کمتر نگران منابع آبی باشند.

 

وی با اشاره به اینکه خشکسالی، دامداران را در تامین علوفه دچار نگرانی کرده است، افزود: امسال وضعیت تولید علوفه هم مناسب نیست از این رو به کشاورازن توصیه می شود برای کمک به تامین علوفه، کشت گیاهان علوفه ای را توسعه دهند.

 

تشکری خاطرنشان کرد: کشت برخی گیاهان از جمله یونجه می تواند جایگزین محصولاتی چون برنج شود، زیرا می تواند درآمدزایی مناسب داشته باشد.

 

وی با اشاره به تاثیر خشکسالی در باغ ها گفت: ایجاد باغ، یک سرمایه گذاری بلند مدت است و خشکسالی می تواند خسارت زیادی به باغداران تحمیل کند از این رو باغداران نگران تامین آب مورد نیاز هستند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برای مقابله با اثرات خشکسالی، کشاورزان برای مقاوم کردن گیاه، از کودهای پتاسیم و اسیدآمینه در عرصه های باغی و زراعی استفاده کنند.

 

 

 

کد خبر 1047961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha