زراعت نیشکر در گیلان آغاز شد

اکبرزاده از آغاز زراعت نیشکر در استان گیلان خبر داد و گفت: هرساله حدود ۳۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان‌های صومعه‌سرا، لنگرود و املش در استان گیلان به زیر کشت نیشکر می روند.

«ابراهیم اکبرزاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آغاز زراعت نیشکر در استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: هرساله حدود ۳۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان‌های صومعه‌سرا، لنگرود و املش در استان گیلان به زیر کشت نیشکر می روند.



مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان کرد: این شهرستان ها در تولید شکر جایگاه خوبی در سطح استان دارند.



وی با اشاره به اینکه شهرستان صومعه‌سرا دارای رتبه اول در تولید این محصول است، افزود: کشت این محصول در شهرستان صومعه‌سرا معمولاً در نیمه اول اردیبهشت‌ماه بوده و تاریخ برداشت آن ماه‌های آبان تا آذر است.



اکبرزاده اذعان کرد: در زمان کشت، داشت و برداشت این محصول هیچ‌گونه سمی توسط نیشکرکاران استفاده‌ نمی شود و به‌ همین دلیل، شکر سیاه تولیدشده از کیفیت و بازار پسند مناسبی برخوردار است.



وی تصریح کرد: نیشکر گیلان در قالب محصول سالم عرضه می‌شود و حدود ۵۰_۴۰ نفر بهره‌بردار در زمینه کشت این محصول در استان فعال هستند.



اکبرزاده در ادامه با بیان اینکه روش پخت نیشکر به‌صورت سنتی در کارگاه‌های خانگی انجام می شود افزود: ۱۴ کارگاه سنتی نیز در سطح استان در زمینه فرآوری محصول مشغول به کار هستند.



وی اظهار کرد: محصول نیشکر در هر هکتار در منطقه ۱۲۰۰ کیلوگرم شکر خشک با ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیون ریال است که با توجه به سطح ۳۰ هکتاری استان، کل درآمد ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال می باشد.



اکبرزاده گفت: نیشکرکاران صومعه‌سرا از نیشکرهای برداشت‌شده شکر سیاه دوشاب و کف شکر تولید می‌کنند.



وی بیان کرد: نیشکر محلی دارای کیفیت مطلوب‌تری نسبت‌به نیشکر خوزستان بوده و برخلاف نیشکر چندساله جنوب، در گیلان هرساله توسط کشاورزان نیشکر کشت می‌شود.

کد خبر 1048164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha