سازمان شیلات راهبردی برای دستیابی به خودکفایی و اصلاح نژاد ماهی قزل آلا ندارد

فرهی با بیان اینکه سازمان شیلات راهبردی برای دستیابی به خودکفایی و اصلاح نژاد ماهی قزل آلا ندارد، گفت: شیوه نامه واردات تخم چشم زده انحصارات غیر منطقی برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روح الله فرهی کارشناس حوزه آبزیان شب گذشته (سه شنبه 31 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تا سال ۸۳ بزرگترین صادرکننده تخم ماهی قزل آلا بودیم، گفت: اما اکنون در عین حال که بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلای جهان هستیم، اما تبدیل به بزرگترین واردکننده تخم ماهی شده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه شیلات در سال ۸۳ برای ارتقای کیفی تولیدات؛ تحت شعار افزایش بهره وری و اصلاح نژاد مصوب کرد برای دو سال واردات تخم ماهی برای جلوگیری از هم خونی نسل‌های موجود در کشور انجام و پس از دو سال بومی سازی آغاز شود، افزود: اما شیلات از سال ۸۳ تا کنون نه خود در پی اصلاح نژاد رفته و نه اجازه به بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه داده است.

 

فرهی با اشاره به اینکه تجارت واردات تخم چشم زده به حدی جذاب بود که هدف واردات فراموش شد، افزود: به این ترتیب انحصار در این زمینه به یک شرکت وارد کننده از فرانسه داده شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال بیماری به مراکز تکثیر ماهی قزل آلا در کشور؛ ضمانتی برای ادامه واردات تخم چشم زده از کشور‌های صادر کننده و تولید نشدن تخم ماهی داخلی شد، گفت: سازمان شیلات راهبردی برای دستیابی به خودکفایی و اصلاح نژاد ماهی قزل آلا ندارد و شیوه نامه واردات تخم چشم زده انحصارات غیر منطقی برای واردکنندگان ایجاد کرده است. زمانی که برای تکثیر کننده داخلی الگویی می‌دهند که از واردات نفع می‌برد، از تکثیر دست می‌کشد.

 

فرهی با بیان اینکه در شیوه نامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا؛ وارد کننده‌ها سه سال پس از واردات باید تولیدات را داخلی می‌کردند، گفت: اما به جز یک شرکت؛ بقیه وارد کنندگان به تعهدات خود عمل نکردند و سازمان شیلات نیز آن‌ها را محروم نکرد. واردات F۱ بلایی خانمان سوز‌تر از واردات تخم چشم زده و به معنای واردات ماهی اصلاح نژاد شده است که ۶۰ سال تولید ماهی‌های ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

کد خبر 1048208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha