پاسخ به سئوالات کرونایی/ فرد مبتلا به کرونا حتی المقدور تا بهبود از حمام استفاده نکند

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: توصیه می کنیم که حتی المقدور تا زمانی که لود ویروس در بدن فرد مبتلا وجود دارد از استحمام خودداری کند تا احتمال انتقال را از این طریق به سایر افراد خانواده کمتر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر ریحانه میرشکاری چهارشنبه شب (1 اردیبهشت) در برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «از سه شنبه گذشته کرونا گرفتم و تمام موارد را رعایت کردم و قرنطینه هستم اما الان دخترم می گوید سردرد و کمی تب دارد ممکن است از کرونا باشد؟» گفت: در حال حاضر نمی توانیم قطعاً بگوییم که دختر شما هم مبتلا به بیماری کرونا شده است.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان بیان کرد: اما توصیه می کنیم که هم شرایط قرنطینه را رعایت کرده و از مسکن های معمول مانند استامینوفن برای بهبود علائم خود استفاده کند و علائم او پایش شود.

 

 

وی افزود: اگر سردرد بیشتر از 48 ساعت طول کشید و به مسکن های معمول جواب نداد و یا اینکه علائم دیگری مانند بدن درد، سرفه های خشک، علائم گوارشی و یا احیاناً کاهش حس بویایی و چشایی ایجاد شد، با تشخیص قطعی کرونا می توانید درمان های روتین را استفاده و یا به یکی از مراکز ارجاع 16 ساعته مراجعه کنید تا در صورت نیاز تست گرفته شود و درمان های مورد نیاز انجام شود.

 

 

میرشکاری در خصوص سئوالی مبنی بر اینکه در چه جاهایی احتمال انتقال ویروس کرونا بیشتر است؟ توضیح داد: در محیط هایی که بسته است و تهویه هوا به خوبی انجام نمی شود و ازدحام جمعیت وجود دارد و حضور افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند، احتمال انتقال ویروس بیشتر است.

 

 

 

وی ادامه داد: به همین دلیل توصیه می کنیم حتی المقدور در منزل بمانید و در صورتی که نیاز است از منزل خارج شوید، حتماً از 2 ماسک استفاده کنید و مدت زمان حضور خود را در خارج از منزل به خصوص در محیط های شلوغ و دربسته به حداقل برسانید.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به فردی که پرسید «درباره تست های مثبت و شدت بیماری در افراد توضیح می دهید؟ متاسفانه تست من مثبت شده، 30 سال سن دارم و دچار استرس شدم» خاطرنشان کرد: ویروس کووید 19 در افراد مختلف علائم متفاوتی را از خود بروز می دهد و بستگی به مقاومت فرد دارد و ژنتیک افراد با هم متفاوت است.

 

 

وی اظهار کرد: این تفاوت شامل آن فردی است که ممکن است تست او مثبت باشد اما هیچ علائمی ندارد و به صورت یک ناقل سالم در جامعه تردد می کند و باعث انتقال بیماری می شود تا آخر طیف که یک درصد از جمعیت بیماران را شامل و منجر به مشکلات تنفسی و درگیری ریه و بستری در بخش های ویژه بیمارستان می شود.

 

 

میرشکاری افزود: توصیه می کنیم در صورتی که تست شما مثبت است، در منزل استراحت کنید، مایعات فراوان بخورید، طبق دستور پزشک داروهای خود را استفاده و علائم خود را پایش کنید.

 

 

وی ادامه داد: در صورتی که علائمی مانند سرفه های خشک پشت سر هم و یا علائمی مانند تنگی نفس برای شما ایجاد شد حتماً به یکی از مراکز 16 ساعته مراجعه کنید در غیر این صورت ضمن استراحت و خوردن سوپ ها و آش های گرم و مایعات فراوان مشکلی برای پیش نخواهد آمد.

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به اینکه آیا می توان برای سردردهای کرونایی از استامینوفن استفاده کرد؟ گفت: داروی انتخابی برای سردردها و دردهای التهابی بیماران کرونایی استامینوفن 500 و بعد از آن ناپروکسن است؛ در صورتی که فرد 4 تا 6 ساعت یکبار از استامینوفن استفاده کند معمولاً به درمان جواب می دهد در غیر این صورت می توانید از داروهای مسکن تزریقی هم برای بهبود درد با مشاوره پزشک استفاده کنید.

 

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه 15 روز از شروع علائم من می گذرد؛ چه وقت باید آزمایش آنتی بادی کرونا بدهم؟ و چقدر آزمایش مطمئن است؟ اظهار کرد: برای اینکه مطمئن شوید که آنتی بادی و ایمنی نسبی نسبت به کووید 19 برای شما ایجاد شده از الان به بعد می توانید جهت انجام آزمایش مراجعه کنید.

 

 

میرشکاری در پاسخ به شخص دیگری که پرسید «آیا یک شخص کرونایی بعد از 14 روز قرنطینه و احساس بهبودی مجدداً باید برای ناقل نبودن تست بدهد؟ و آیا کسی که بعد 9 روز کرونای سبک به بهبودی می رسد می تواند از قرنطینه خارج شود؟» توضیح داد: در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند و علائم خفیف دارند، معمولاً 2 تا 3 روز بعد از اتمام علائم می توانند از شرایط قرنطینه خارج شوند.

 

 

وی گفت: در بیمارانی که علائم آن ها شدیدتر است و دارای علائمی مانند تب، بدن درد، سرفه های خشک، کاهش حس بویایی و چشایی و یا احیاناً دچار علائم گوارشی هستند، توصیه می کنیم که حتماً 14 روز شرایط قرنطینه را رعایت کنند و بعد از اینکه بهبودی کامل برایشان ایجاد شد از قرنطینه خارج شوند و معمولاً نیازی به انجام تست مجدد وجود ندارد.

 

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مادرم 62 سال دارد و تقریباً 7 روز درگیر است و با توجه به سی تی اسکن کمی درگیری ریه دارد؛ خلط خونی تقریباً زیاد داشته و اکسیژن خون او هم حدود 93 تا 95 است؛ هر شب یک آزیترومایسین 500 می خورد آیا کافی است؟ و اگر دو عدد آزیترومایسین 500 بخورد مشکلی پیش می آید؟ خاطرنشان کرد: در خصوص درگیری ریه توصیه می کنیم با توجه به سن ایشان و خلط خونی شدیدی که گفتید؛ حتماً توسط همکاران متخصص عفونی و یا متخصص ریه مورد معاینه قرار بگیرند.

 

 

وی ادامه داد: داروی آزیترومایسین داروی انتخابی برای بیماری کرونا نیست و معمولاً این بیماری، بیماری ویروسی است و نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آن وجود ندارد اما با توجه به اینکه گفتید مادر شما خلط خونی زیادی دارد توصیه می کنیم حتماً قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک متخصص ریه و یا عفونی مشورت کنید.

 

 

میرشکاری در پاسخ به اینکه آیا استحمام فرد کرونایی برای بقیه افراد خانواده که درگیر نیستند، خطر دارد؟ چه مواردی باید رعایت شود؟ گفت: با توجه به اینکه حمام محیط کوچک و دربسته ای است که تهویه خوبی در آن انجام نمی شود و فرد مبتلا به کرونا در مدتی که در حمام است از ماسک استفاده نمی کند، توصیه می کنیم که حتی المقدور تا زمانی که لود ویروس در بدن فرد مبتلا وجود دارد از استحمام خودداری کند تا احتمال انتقال را از این طریق به سایر افراد خانواده کمتر کند.

کد خبر 1048578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha