تغییر رویکرد سه‌شنبه‌های ریلی راه آهن در سال ۱۴۰۰/ستاد تنظیم بازار مسئول فروش میوه نیست

افزایش سهم بازار ایران خودرو دیزل، ستاد تنظیم بازار مسئول فروش میوه نیست، تغییر رویکرد سه‌شنبه‌های ریلی راه آهن در سال ۱۴۰۰، دخالت بی مورد در قیمت گذاری موجب افزايش قیمت میوه شب عید شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه چهارم اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

افزایش سهم بازار ایران خودرو دیزل/ ارتقای کیفیت محصولات تجاری

جواد توسلی مهر با اشاره به اقدامات و دستاوردهای این خودروساز در سال گذشته، گفت: عملکرد شرکت ایران خودرو دیزل و پنج شرکت زیر مجموعه آن شامل ایدم، چرخشگر، محور خودرو، قطعات خاور و گواه، در مقایسه با سال ۹۸ در مجموع ۳.۷ برابر شده است؛ شرکت ایران خودرو دیزل در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۷۰ درصدی را رقم زده است.


وی ضمن نوید دادن بهبود شرایط سهم این خودروساز از بازار محصولات تجاری در سال جاری، آمار رشد درآمدی این گروه صنعتی را به تفکیک تشریح کرد و افزود: ایران خودرو دیزل با برنامه‏ریزی برای جهش تولید، تمامی ظرفیت های خود را به کار گرفت و موفق به تحقق شعار سال گذشته با رشد ۳۳۰ درصدی تولید نسبت به سال 98 شد. با تاثیر از این رشد، عملکرد شرکت‏های تابعه نظیر ایدم و چرخشگر نسبت به سال قبل شاهد رشد ۲.۹ برابری و ۲.۷ برابری بوده است. همچنین عملکرد شرکت های گواه، قطعات خاور و محورخودرو نسبت به سال قبل به ترتیب ۳.۴ برابر، ۲.۹ برابر و ۲ برابر رشد کرده است.


مدیرعامل ایران خودرو دیزل از افزایش تقریبا سه برابری فروش تعدادی این شرکت خبر داد و گفت: از هزار و ۳۵۵ دستگاه فروش همگن در سال ۹۸ به ۳ هزار و ۹۸۰ دستگاه در سال گذشته رسیدیم.


وی با بیان اینکه در سال گذشته سهم بازار ایران خودرو دیزل نسبت به سال ۹۸ از ۲۳ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: در سال گذشته رکورد ۹ سال اخیر شکسته شد.


توسلی مهر اظهار کرد: در سال گذشته سهم بازار این خودروساز در محصول کامیون به ۸۲ درصد و در کشنده به ۷۰ درصد رسیده است. در بخش مسافربری و ناوگان حمل و نقل عمومی و محصول اتوبوس شهری نیز، سال گذشته ۲۴ درصد سهم بازار به ایران خودرو دیزل اختصاص یافته است. هم چنین علاوه بر بهبود قابل توجه عملکرد مالی و افزایش سهم بازار، در حوزه کیفیت و به تبع آن رضایت‏مندی مشتریان، گام‏های موثری برداشته شده است.

 

ستاد تنظیم بازار مسئول فروش میوه نیست/ دپو میوه در انبارها ربطی به تنظیم بازار میوه شب عید ندارد

قاسم نوده فراهانی در خصوص دپو برخی میوه‌ها وجود میوه مازاد بر نیاز بازار در سردخانه ها و انبارها گفت: وزارت صمت مسئولیت فروش میوه تولید شده را ندارد و موضوعی که به ستاد تنظیم بازار در این خصوص مربوط است بحث خرید و تامین برخی اقلام، از جمله میوه‌ برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌هاست.

رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه با بیان اینکه برای تنظیم بازار میوه شب عید، ستاد تنظیم بازار مانند سنوات قبل، اقدام به خریداری میوه کرد، افزود: ستاد تنظیم بازار بر اساس آمار و رصد بازار کشور، حدود ۲۰ هزار تُن پرتقال را برای تنظیم بازار میوه شب عید خریداری کرد که چهار هزار تُن آن برای استان تهران درنظر گرفته شده بود.

نوده‌ فراهانی در ادامه افزود: بنابراین اینکه این حجم از میوه در انبارها و سردخانه ها دپو شده است، ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه میوه موجود در سردخانه ها، از باغداران خریداری شده است، افزود: مقصر این اتفاق خریدارانی هستند که میوه را در انبارها و سردخانه‌ها دپو کردند و حاضر نبودند در زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند و حالا که تقاضا این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبرو شدند.

رئیس اتاق اصناف ادامه داد: سال گذشته شاهد افزایش قیمت غیرمنطقی میوه در بازار بودیم و اگر این افراد، میوه را در همان زمان با قیمت پایین به بازار عرضه کرده بودند و به سود متعارف و منطقی راضی بودند، این اتفاق نمی‌افتاد.

نوده فراهانی در پایان گفت‌وگو، بار دیگر با تاکید بر اینکه دپو میوه در سردخانه‌ها با تنظیم بازار میوه شب عید مربوط نیست، گفت: این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و دلالان با تامین برخی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه‌های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم و این موضوع ربطی به دپو میوه‌های موجود در سردخانه‌ها و انبارها ندارد.

 

تغییر رویکرد سه‌شنبه‌های ریلی راه آهن در سال ۱۴۰۰

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری سی‌وششمین اجلاس مدیران عامل راه‌آهن‌های عضو سازمان همکاری راه آهن‌ها  (OSJD) که به طور مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود، اظهار کرد: در این اجلاس گزارشی از اقدامات انجام شده در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن به ویژه موضوع سه‌شنبه‌های ریلی راه آهن ایران پرداخته و توضیح داده شد و از سوی اعضا مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: پیش از این نیز موضوع مرکز جهادی پیشرفت راه آهن و سه‌شنبه‌های ریلی برای اتحادیه بين المللی راه آهن‌ها (UIC  ) گفته شده بود و آنان از این موضوع خیلی استقبال کرده بودند.

رسولی تصریح کرد: برای سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD) نیز توضیح دادیم که ما مسایل‌مان را برای حمل‌ونقل ریلی احصاء کرده و موضوعات اولویت دار را در دستور کار مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن قرار داده و نسبت به رفع آن اقدام کرده‌ایم.

در ادامه مدیرعامل شرکت راه آهن، از تغییرات جدید در برگزاری سه‌شنبه‌های ریلی خبر داد و اظهار کرد: رویکرد سه‌شنبه‌های ریلی در سال ۱۴۰۰ عوض شده است.

وی درباره چگونگی برگزاری نشست‌های ریلی در سال جدید گفت: با رویکرد جدید، یک هفته به ارایه فناوری‌ها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و یک هفته نیز به رسیدگی موانع، مسایل و راهکارهای اجرایی شدن آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

 

دخالت بی مورد در قیمت گذاری موجب افزايش قیمت میوه شب عید شد

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شب گذشته (جمعه سوم اردیبهشت) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درباره تعیین تکلیف سیب در بازار به بیان نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه افرادی که سيب در انبار ذخيره کرده اند قیمت را کاهش و در اختیار مردم قرار دهند، گفت: در صادرات هم تسهیل گری صورت گیرد تا بتوانیم بخشی از این میوه ها را قبل از فاسد شدن به کشورهای همسایه صادر کنیم.

 

وی با بیان اینکه وظیفه همه دستگاه هایی که در موضوع تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی هستند کاملاً مشخص است، گفت: درسال 91 قانون، وظایف را کاملاً در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داد اما در سال 97 این قانون به وزارت صمت واگذار شد. با توجه به اینکه تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی اعم از میدان میوه و تره بار ، بازارچه ها و همچنین خرده فروشی ها در اختیار وزارت صمت است با کوتاهی های صورت گرفته وزارت صمت مقصر است و وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید را دارد.

 

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه دخالت بی مورد در قیمت گذاری موجب افزايش قیمت میوه شب عید شد، این امر باعث شد این میوه ها بی مشتری مانده اند و درحال فاسد شدن هستند از اين رو لازم است افرادی که این میوه ها را انبار کردند قیمت را کاهش دهند و عرضه کنند.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱ هزار تومان

امروز ( شنبه چهارم اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۱ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۴۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه چهارم اردیبهشت) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۳۳۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۹۷۸ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۴۱۷ تومان، درهم امارات ۶۵۹۰ تومان، یوان چین ۳۷۰۰ تومان و لیر ترکیه ۲۸۹۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته ( سوم اردیبهشت 1400) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به  10 میلیون و  110 هزار تومان رسید، نیم سکه 5 میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون تومان بود. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار  و 791دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و12  هزار تومان معامله می‌شد.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (سوم اردیبهشت ۱۴۰۰) هر دلار آمریکا به قیمت 23 هزار و  333 تومان رسید و هر اسکناس یورو نیز با ثبات در قیمت به مبلغ 27 هزار و 977 تومان فروخته شد.

 

 

 

کد خبر 1048978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha