اشتغال‌زایی برای ۵۰ سرپرست خانوار در دوره کرونا/ تربیت فیلمسازان ارزشی از  بچه‌های مسجد

گلشن با بیان اینکه فعالیت کانون «اسوه» در سه محور «تحصیل»، «تهذیب» و «ورزش» برنامه‌ریزی شده، گفت: تلاش ما این است که از دوران مدرسه با ایجاد پیوند میان «خانه»، «مسجد» و «مدرسه» ارتباط مستحکمی را میان این سه ضلع برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگي هنري «اسوه»، مسجداعظم واقع در محله وصفنارد در طرح ملی«ایران قوی»، امتیاز 18685 از 20 هزار امتیاز کسب کرد و با دارا بودن 639 عضو در این طرح کشوری در سال ۹۹ به عنوان دومین کانون برگزیده کشور و رتبه اول در رواق فیلم سازی بخش مستند معرفی شد و در طول سال های گذشته نیز توانسته در محورهای هنری، تولید فیلم، فناوری، جهادی علمی و همدلی در سطح استانی و ملی خوش بدرخشد.

 

مدیر جوان این کانون  که در کنکور سراسری سال 94 جزو رتبه های برتر کنکور بوده است، روز اول اردیبهشت ماه با حضور در برنامه سیمای خانواده به معرفی فعالیت‌ها و برنامه های این کانون فعال کانون فرهنگی هنری فعال پرداخت. به منظور تشریح رویکردها و برنامه های کانون اسوه در سالهای گذشته و برنامه های آینده این کانون با «مصطفی گلشن»، گفت و گویی ترتیب دادیم که مشروح آن را می خوانید:

 

فعالیت های کانون اسوه از زمان تاسیس تاکنون در چه محورهایی بوده است؟

 

کانون فرهنگی هنری اسوه از سال 90 با همت تعدادی از جوانان و نوجوانان انقلابی محله وصفنارد در مسجد اعظم تاسیس شد،عمده اقدامات این کانون فرهنگی در طول سالهای گذشته برنامه ریزی براساس سخنان مقام معظم رهبری بر سه محور«تحصیل»،«تهذیب» و «ورزش» بوده است و ما براساس این سه محور مسیر و راه فعالیت کانون را مشخص و برنامه‌ریزی کردیم، اگرچه که در دوران کرونا حال و هوای فعالیت‌های کانون ما تغییر کرد و رنگ جهادی به خود گرفت.اما ما از ابتدای تاسیس کانون تاکنون تلاش کردیم که با تشکیل کارگروهها و تشکیلاتی کردن فعالیت ها، اقدامات قابل توجه ای را درسطح محله و منطقه انجام دهیم.

 

اشاره فرمودید که کانون اسوه در سه محور «تحصیل»، «تهذیب» و «ورزش» مسیر فعالیت کانون را مشخص کرد، در این محورها چه اقدامات و برنامه هایی را در دستورکار قرار دادید؟

 

 با توجه به اینکه کسانی که در راس مجموعه کانون اسوه به عنوان مربی فعالیت می کنند،خودشان از جوانان نخبه تحصیل کرده و از رتبه های برتر کنکور سراسری هستند، به همین جهت یکی ازبرنامه های ما در کانون ارتقای سطح علمی و تحصیلی بچه های کانون بوده است، زیرا که معتقدیم که در کانون تنها وظیفه رشد و ارتقای مباحث عقیدتی و مذهبی برای نوجوانان وجوانان را نداریم، بلکه باید آنها را نیز از نظر علمی نیزمورد حمایت قرار دهیم وبه رفع اشکال درسی آنها نیز بپردازیم، به همین جهت با مدارس نمونه اطراف مسجد ارتباط گرفتیم و آنها را جذب کانون نمودیم وبرای تقویت درسی آنها با استفاده از مربیان موفق علمی کانون برنامه ریزی نمودیم.

 

تلاش ما این است که از دوران مدرسه با ایجاد پیوند میان «خانه»، «مسجد» و «مدرسه» ارتباط مستحکمی را میان این سه ضلع برقرار کنیم.

 

 

 

در محور «تهذیب» هم ما در کانون میعادگاه هفتگی تحت عنوان هیئت حضرت علی اصغر(ع) داریم که نوجوانان و جوانان در این هیئت حضور می یابند و در بحث عقیدتی برنامه هایی برای آنها برگزار و در مناسبت ها نیز سخنران دعوت می کنیم. هیئت حضرت علی اصغر(ع) که یکی از بخش های کانون است، در محرم‌الحرام ۱۳۹۰ تاسیس شد و قبل از کرونا با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ نفر از عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همه شب میزبان یکی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم کشور بود و آیین برگزاری مراسم خیمه‌سوزان در ظهر عاشورا نیز از دیگر برنامه‌های شاخص این هیئت بوده است. هیئت حضرت علی اصغر(ع) در زمینه کمک به نیازمندان هم فعالیت می کند

 

در محور ورزش و سلامت هم کانون برای نوجوانان وجوانان برنامه های ورزشی تدارک دید و بسیاری از اعضای کانون توانستند در مسابقات ورزشی حائز رتبه برتر شوند.

 

 

 

 

 

اشاره داشتید که پس از شیوع بیماری کرونا رویکرد فعالیتی کانون اسوه به سمت فعالیت های جهادی سوق یافت، اقدامات وبرنامه های کانون در این راستا در چه محورهایی بوده است؟

 

پس از شیوع این بیماری منحوس ما برنامه هایمان در سه محور اشاره شده را با قوت دنبال می کنیم، اما برنامه های کانون رنگ جهادی نیز به خود گرفت، چراکه احساس کردیم در شرایطی که بسیاری از مشاغل به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند ضرورت دارد از آنها حمایت کنیم، از طرفی به تاکیدات مقام معظم رهبری در دستگیری از محرومین لبیک بگوییم. به همین جهت کارگاه تولید ماسک را در جوار مسجد راه اندازی کردیم و تاکنون 40 هزار ماسک تولید شده و در اختیار گروه های محروم قرار گرفته است.

 

در بحث کمک های مومنانه نیز در هشت مرحله 1200 بسته ارزاق تهیه و میان خانواده های نیازمند توزیع کردیم. ما در کمک رسانی به خانواده های محروم محله آنها را به دو تقسیم کردیم، یک گروه افرادی بودند که توانایی کارکردن را داشتند و شغل مناسبی برای تامین معاش آنها مهیا نبود و عده ای نیز از  افراد کار افتاده بودند و توانایی کارکردن را نداشتند. ما برای خانواده های دسته اول با هماهنگی با تولیدی هایی که با مسجد مرتبط بودند و مورد تایید ما بودند، رایزنی کردیم واین افراد را به آنها برای کار معرفی نمودیم که در این شرایط مشکلات اقتصادیشان برطرف شود و تقریبا خانواده های تحت پوشش خیریه ما مشکل اشتغالشان از این طریق حل شد و صاحب درآمد ثابت شدند. به طوری که سال گذشته که 100 خانواده تحت پوشش خیریه مسجد ما بود امسال  50 خانواده از لیست ما حذف شدند زیرا که دارای درآمد ثابت شدند.

 

 

 

تلاش می کنیم که در سال 1400 برای تحقق شعار سال نیز موانع موجود در این زمینه را حل کنیم و برای دسته دوم نیز تلاش کردیم که با توزیع کمک های مومنانه و بسته های معیشتی به صورت هفتگی و ماهیانه همراه با اهدای کارت هدیه حمایت داشته باشیم.

 

در حال حاضر که 50 خانواده نیازمند تحت پوشش خیریه ما هستند که ما متناسب با نیازهای آنها به آنها کمک رسانی می کنیم و اکنون که در ماه مبارک رمضان هستیم با برپایی طرح های «سفره های کریمانه» و«اکرام کریمانه» از آنها حمایت می کنیم و یا در فصل زمستان با توزیع لباس های گرم سعی می کنیم نیازهای آنها در این زمینه را برطرف کنیم و یا در چندین مرحله به نیازمندان تحت پوشش بسته های بهداشتی،گوشت گرم،سبد ارزاق و یا برای دانش آموزان لوازم التحریر در فصل شروع تحصیل توزیع کرده ایم.

 

یکی از بخش های کانون اسوه گروه سرود نجم الهدی است، در مورد فعالیت این گروه سرود برایمان توضیح بفرمایید؟

 

گروه سرود نجم الهدی فعالیت خود را از سال ۹۷ در کانون اسوه آغاز کرد.ما برای تشکیل گروه سرود ابتدا استعدادیابی میان بچه های مسجد انجام دادیم و تعدادی را انتخاب نمودیم. به این شکل که بچه ها آثاری که تولید کرده بودند را با صدای خودشان می خواندند و ما اجرای آنها را ضبط می کردیم. آثاری که توسط بچه های گروه سرود تولید می شد، در موضوعات حماسی، انقلابی، ایثار و شهادت بود.

در  راهپیمایی روز قدس سال 97 گروه سرود کانون اسوه اجرا داشتند که بازتاب این اجرا به قدری زیاد بود که دیدیم عکس این مراسم در صفحه اینستاگرام مقام معظم رهبری نیز منتشر شد و این اقدام قوت قلبی برای بچه های کانون ما شد.

 

 


 

 

 

برنامه های کانون برای آینده در محور فرهنگی و فیلمسازی چیست؟

 

در حال حاضر بیش از 600 ایده به کانون ما در بحث فرهنگی رسیده است که در حال بررسی این ایده ها برای اجرا هستیم. ضمن اینکه تهیه و تولید مستند و فیلم های 100 ثانیه ای نیز در دستور کارمان است. سال گذشته مستند کوتاه این کانون با عنوان مستند «ناتمام» در رواق فیلم حائز رتبه در طرح ملی «ایران قوی» شد، که این مستند روایتگر روزهای نخست به وجود آمدن داعش در سوریه است داستان این مستند توصیف رسالت سنگینی است که شهید هادی باغبانی و همکارانش بر دوش خود احساس کردند و مردانه پا در میدان عمل گذاشتند و به عنوان اولین گروه مستندساز به سوریه رفتند و اولین تصاویر را از اوضاع این کشور و حوادث جنگی تازه را ثبت و ضبط کردندو شهید باغبانی، مستندساز و سرپرست گروه فیلم برداری در سال ۹۲ در حومه دمشق به شهادت رسید.

مستند «بن بست شکن»، هم فعالیت های بچه های مسجد در بحث مبارزه با بیماری کرونا را به تصویر کشیده است که در جشنواره عمار نیز حائز رتبه برتر شد.

 

 همه  این فعالیت ها با تلاش های شبانه روزی اعضای کانون فرهنگی هنری اسوه و نیز حمایت های ستاد فهمای کشور و استان تهران صورت  گرفت که جا دارد، از حمایت ها و زحمات آنها برای موفقیت کانون تشکر و قدردانی نمایم.

 

 

کد خبر 1048983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha