از تربیت هنرمندان ارزشی تا کارآفرینی برای بانوان و حمایت از تولیدات آنها در کانونی روستایی

کانون فرهنگی هنری «فاطمه المرضیه(س)» با همکاري بچه‌هاي مسجد روستای برج معاذ، توانسته مسجد را برای نوجوانان و جوانان این روستا به مرکز همدلي و همبستگي اقشار مختلف مردم تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضيه(س) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در روستای برج معاذ شهرستان فهرج استان کرمان واقع شده است. این کانون فرهنگی هنری که دارای 250 عضو است، در سال 90 با مجوز ستاد فهمای استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرد و در طرح ملی «ایران قوی»، توانست 11800 امتیاز کسب کند.

 

کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) با همکاری بچه های مسجد انواع فعاليت های فرهنگي، هنری، ورزشي و قرآنی را در مسجد برای نوجوانان و جوانان این روستا که 450 خانوار دارد، برگزار می کند و توانسته مسجد را محلي براي همدلي و همبستگي همه افراد کند.

 

«الهام برجی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اظهار کرد: این کانون در محور قرآن و عترت در رشته های روخوانی قرآن کریم، حفظ، تجوید، ابتهال، نهج البلاغه، محافل انس با قرآن کریم، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن کریم و تواشیح دوره آموزشی برگزار می کند و توانسته با همکاری موسسه بیت الاحزان تعدادی از نوجوانان را حافظ کل قرآن کریم کند.

 

کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) در محورهای کتاب و کتابخوانی نیز فعالیت های گسترده ای در روستای برج معاذ دارد که می توان به اجرای طرح «شنبه های با کتاب»، مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه کتاب اشاره کرد، مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) در این زمینه گفت: یکی از اعضای این کانون فرهنگی هنری اقدام به چاپ کتاب کرده که در آن کتاب آداب و رسوم این منطقه بیان شده است.

 

 

 

 

برگزاری دوره های تخصصی تئاتر، قصه گویی، مداحی، نقاشیٍ، صنایع دستی، خوشنویسی، عکاسی و شعرخوانی را می توان از دیگر فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در محور هنری دانست، به گفته برجی حمایت از داستان نویسان و نویسندگان، برگزاری مسابقات کتاب خوانی و شب های شعر، اجرای سرودهای محلی و هنرهای نمایشی به همت این کانون در روستای برج معاذ انجام می شود تا بتوانیم از طریق استعدادیابی در محورهای هنری داشته باشیم.

 

یکی دیگر از فعالیت های هنری مورد توجه در روستای برج معاذ توجه به صنایع دستی همانند قالی بافی و حصیر بافی است، مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) در این زمینه گفت: در رشته های پته دوزی و حصیر بافی توانسته ایم برای بانوان اشتغال زایی و کارآفرینی ایجاد کنیم و در این زمینه مواد اولیه و نخ این صنایع دستی را برای این افراد فراهم می کنیم، پس از آنکه شروع به تهیه صنایع دستی کردند، برای آنها سفارش کار می گیریم و با برپایی نمایشگاه های مختلف در مسجد و در روستا زمینه کسب درآمد برای آنها فراهم می شود.

 

 

 

 

برجی اظهار کرد: همچنین با تشکیل صندوق های قرض الحسنه برای بانوان سرپرست کار وام های اشتغال زایی اعطا می کنیم. به منظور حمایت از افراد نیازمند ساکن در روستا و به منظور گسترش دامداری در روستا، چند راس دام را در اختیار این افراد قرارمی دهیم تا با گسترش این دام ها، مشکلاتی معیشتی افراد روستا برطرف شود.

 

یکی از رویکردهای کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) پس از شیوع کرونا حمایت از افراد بی بضاعت بوده است، برجی در این زمینه گفت: پس از شیوع بیماری کرونا در چندین مرحله سبدهای حمایتی را بین تعدادی از اهالی روستا توزیع کردیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از مشکلات این افراد را در این شرایط حل کنیم.

 

گفتنی است، برپایی نمایشگاه های مختلف، برگزاری یادواره شهدا، پیاده روی خانوادگی، شناسایی افراد مبتلا به اعتیاد و معرفی آنان به مراکز مربوطه برای درمان در قالب طرح «یاریگران زندگی»، اجرای برنامه های طرح اوقات فراغت، برگزاری مسابقات ورزشی، ارائه انواع آموزش های رایانه ای، فعالیت های اردویی و گردشگری، درسی و تقویتی، بصیرتی، مشاوره، سبک زندگی بخش دیگری از برنامه های کانون فرهنگی هنری فاطمه المرضیه(س) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) است.

 

کد خبر 1052435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha