مساجد محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی/ طرح چکامه در ۵ نقطه ایلام اجرا می شود

حجت الاسلام چراغی پور با بیان اینکه طرح چکامه در راستای پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی با محوریت مساجد در سطح محلات مناطق آسیب پذیر اجرا می شود، گفت: این طرح به صورت پایلوت در ۵ نقطه استان ایلام اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیر اجرایی ستاد طرح چهره به چهره استان ایلام، صبح امروز(۴ اردیبهشت) در مراسم امضای تفاهم نامه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام  با این ستاد، اظهار کرد: طرح چهره به چهره با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و موسسه ترویج فعالیت های قرآنی با هدف نقش آفرینی در پیشگیری از گسترش آسیب های اجتماعی در  سطح جامعه اجرا می شود.

 

حجت الاسلام « علی چراغی پور» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری( مد ظله العالی ) مبنی بر اینکه همۀ دستگاه ‌ها باید وسط میدان بیایند، افزود:  طرح چهره به چهره برای کاهش آسیب های اجتماعی محله ها با نام اختصاری «چکامه» با همکاری  وزارت کشور با محوریت مساجد در سطح محلات در راستای مبارزه با اسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه این طرح در مناطق  مختلف شهری و روستایی استان به ویژه در مناطق آسیب پذیر و در معرض آسیب استان برگزار می شود، گفت: این طرح در شهرستان های دهلران، هلیلان و ایلام با برگزاری کلاس های آموزشی ویژه جوانان و نوجوانان  به منظوز ارتقای سطح آگاهی های این قشر با بحث مواد مخدر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اجرا می شود.

 

مدیر اجرایی طرح چهره به چهره استان ایلام با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی با اعتیاد با مواد مخدر توام هستند، ابراز کرد: در این کلاس های آموزشی  در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی نیز برنامه های فرهنگی و اموزشی اجرای می شود که این کلاس ها در مرحله اول به مدت سه سال  اجرا می شود و تلاش می شود که ارتباط موثری با نسل جوان از سن  ۱۳ تا ۳۰ سال در این کلاس ها برقرار شود.

 

چراغی پور بیان کرد: در برگزاری این دوره ها و کلاس های آموزشی تلاش شده است که از مربیانی استفاده شود که آشنایی خوبی با نسل جوان داشته و دوره های خوبی در زمینه های مختلف آسیب های اجتماعی گذرانده باشند و شرایط سنی آنها نیز به گونه ای باشد که نزدیک به نسل جوان بوده و بتوانند با بهره گیری از آموزه های دینی، نقش موثری در راستای آگاهی نسل جوان نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه این در کنار برگزاری این کلاس های آموزشی، مشاورین مجرب، در طول هفته دو جلسه برای انجام امور مشاوره ای حضور پیدا خواهند کرد، گفت: استفاده از کارشناسان مبارزه با مواد مخدر، کارشناسان مذهبی و بازدید از مراکز مختلف فرهنگی و مذهبی، برگزاری مسابقات مختلف در طول سال، انجام فعالیت های ورزشی و اردوهای زیارتی و تفریحی، برگزاری  جلسات حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه از جمله فعالیت هایی است که در این طرح انجام می شود.

 

مدیر اجرایی طرح چهره به چهره استان ایلام یادآور شد:  در تفاهم نامه ای که شورای مبارزه با موادمخدر استان امضا می شود در راستای همکاری فرهنگی و تبلیغی  برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد بر اساس سیاست های کلی ابلاغی با هدف  گسترش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با استفاده از ظرفیت مساجد و مراکز فرهنگی گام برداشته می شود.

 

چراغی پور گفت: بیان زمینه سازی همکاری  مشترک، اتخاذ تمهیدات لازم برای  بهره گیری از ظرفیت مساجد در جهت اجرای برنامه های مصوب در حوزه مبارزه با مواد مخدر، همکاری در برگزاری  همایش ها، جشنواره ها و مراسمات حوزه مبارزه  مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد، ایجاد زمینه آموزش پیشگیرانه و توانمند سازی کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر، ایجاد بستر لازم در فضای مجازی از طریق کانون های فرهنگی و هنری مساجد از طریق تولید محتوا و انجام فعالیت های دینی و فرهنگی با محوریت مبارزه با مواد مخدر از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۷ کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد روستایی  و شهری استان ایلام فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش مهمی در راستای اجرای برنامه های مشترک با شورای مبارزه با مواد مخدر استان دارند و  طرح یاریگران زندگی یکی از طرح های مهم کانون های مساجد استان به منظور مبارزه با مواد مخدر است.

 

گفتنی است در این نشست تفاهم نامه همکاری طرح چهره به چهره با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام با امضای حجت الاسلام چراغی پور و کریمی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان منعقد شد.

 

 

کد خبر 1049121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha