نمایشگاه مجازی آثار خوشنویسی آیت‌الله نجومی در فرهنگستان هنر

مرکز هنر پژوهی نقش جهان، آثار خوشنویسی آیت‌الله سید مرتضی نجومی، عضو جاوید فرهنگستان هنر، به مناسبت ماه مبارک رمضان در فضای مجازی به نمایش گذاشت.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، این نمایشگاه مجازی حاوی 63 اثر از مجموعه آثار خوشنویسی، برگرفته از کتاب یادگارهای ماندگار از استاد فرهیخته روزگار سید مرتضی نجومی است.

 سيدمرتضي نجومي، مجتهد عالي‌قدر و هنرمند عرصه خوش‌نويسي در سال 1307 در شهر كرمانشاه چشم به جهان گشود. از كودكي به نقاشي و خط علاقه‌ داشت و نزد محمدرضا اقبال، مباني خط را آموخت. در سال 1322 برای تحصيل علوم ديني به حوزه علميه كرمانشاه وارد شد و در سال 1328 براي ادامه تحصيل راهي نجف اشرف شد. ورود به نجف اشرف براي سيدمرتضي نجومي همراه با شكوفايي استعداد هنري‌اش بود. او با ديدن آيات و رواياتي كه به شيوه هنرمندانه و با خط ثلث نوشته شده بود، چنان شيفته هنر خوش‌نويسي شد كه هرگاه مجالي مي‌يافت به آموختن اين هنر مشغول مي‌شد؛ تا آنجا كه موفق شد درجه استادي خوش‌نويسي را از مرحوم ميرزا احمد معصومي‌زنجاني دريافت كند.

 

سيدمرتضي نجومي پس از بازگشت به ايران در سال 1349 شروع به جمع‌آوري كتب نفيس كرد و به صحافي و خطاطي اين كتاب‌ها پرداخت که حاصل تلاش‌هايش كتابخانه‌اي هفت‌هزار جلدي است كه بيش از هزار جلدش را خود او تجليد و ترسيم كرده است.

 

«بعد معنوي هنر خط»، «رساله التصوير و التمثيل»، «رساله الغنا» و... از جمله تأليفات با ارزش سيدمرتضي نجومي است.

 او پس از 81 سال عمر پُربركت، در روز 25 آبان 1388، در منزل شخصي خود در كرمانشاه، به ديار باقي کوچ کرد.

کد خبر 1049128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha