اسلام برای کسب ثروت سقفی تعیین نکرده است

رودی گفت: ما در حوزه سواد مالی داریم که خیلی خرج نکنید اما نقطه مقابل این دیدگاه می گوید خرج و انفاق کنید تا خیرتان به دیگران هم برسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، پژوهشگر، نویسنده و مدرس در حوزه سواد مالی درمورد سواد مالی در آموزه های دینی با برنامه «چهل ستون» گفتگو کرد.

رودی گفت: امر دین یک حقیقت و یک شریعتی دارد که اگر ما تماماً به شریعت پایبند باشیم قطعاً آن حقیقت را نیز دریافت خواهیم کرد.

وی افزود: سوال این است که آیا این امر حقیقی در عالم برای همه مردم اثر دارد یا فقط برای کسانی که آن دین را پذیرفته اند؟ مثلا آیا دروغ نگفتن و شراب نخوردن و دروغ در معامله فقط یک حکم اخلاقی برای مسلمانان است یا در همه عالم اگر این کارها را انجام دهیم نتایج زیانباری خواهدداشت؟

مدیر آکادمی هوش مالی اظهارکرد: دین یک جامعیتی دارد و عدم رعایت آن، انسان را در رسیدن به حقیقت دچار مشکل می کند.

رودی گفت: یکی از باورهای ما درآموزه های دینی توکل کردن به خدا و رازق بودن خداوند است و خود این دیدگاه بر نوع فعالیت ما و رعایت اخلاقیات ما تأثیرگذار است.

مدرس حوزه سواد مالی با بیان اینکه تمام هست ها و نیست ها در ذهن ما به باورها و اعتقادات ما برمی گردد گفت: بایدها و نبایدها نیز به اخلاقیات و رفتارهای درونی ما مربوط می شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ تعادل در مسئله بخل و انفاق گفت: ما در حوزه سواد مالی داریم که خیلی خرج نکنید و یا اینکه هزینه ها و خرج هایتان را کنترل و پس انداز کنید اما نقطه مقابل این دیدگاه می گوید خرج و انفاق کنید تا خیرتان به دیگران هم برسد.

رودی ادامه داد: نگاه متعادل این قضیه در آیه قرآن کریم آمده است که «نه آنقدر تنگ نظر باش که گویا دستانت را به گردنت بستند و نمی توانی هیچ کاری انجام دهی و نه اینکه کاملا ولخرج باش.» بنابراین حفظ تعادل در این قضیه و به اقتضای زندگی هر فردی بسیار مهم و ضروری است.

مدرس حوزه سواد مالی اظهار کرد: ما در روایات و سخنان بزرگان داریم که مال و ثروت مرکب و وسیله بسیار خوبی است اما مقصد نیست و حتی آمده که برای زن و بچه هم نباید خودت را به قدری سختی بیندازی که از کارهای دیگر باز بمانی و اگر از اولیای خدا هستند خداوند حق اولیای خود را ضایع نمی کند و هر کسی روزی خودش را دارد.

رودی با بیان اینکه مال و ثروت پسندیده است و بد نیست گفت: در آموزه های دینی میزانی برای کسب مال و ثروت تعیین نشده بلکه اگر احکام و اخلاقیات در آن رعایت شود همان خیر است و اگر با آن امتحان شویم هم سربلند بیرون خواهیم آمد.

کد خبر 1049201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha