نظر قرآن درباره روابط اقتصادی با دشمنان

خداوند در آیه ۲۸ سوره مبارکه توبه قطع روابط اقتصادی با دشمنان را برای جلوگیری از سلطه آنان و دستیابی به خودکفایی اقتصادی تشویق می‌کند؛ در این حالت نظارت دقیق دولت اسلامی و برنامه‌ریزی درست ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت  خبرگزاری شبستان، ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن بهترین فرصت است برای منتظران تا با تامل در آیات وحی، رسالت منتظرانه خود را بشناسند. از این رو، در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت و معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) به آموزه های منتظرانه برخی از آیات می پردازیم:

 

«يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰٓ أَوْلِيَآءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ ؛ ای اهل ایمان! یهود و نصاری را از دوستان خود مگیرید، آنان دوستان یكدیگرند و تنها به روابط میان خود وفا دارند. و هر كس از شما، یهود و نصاری را دوست خود گیرد از زمره آنان  است».

 

خداوند در آیه 28 سوره مبارکه توبه قطع روابط اقتصادی با دشمنان را برای جلوگیری از سلطه آنان و دستیابی به خودکفایی اقتصادی تشویق می‌کند البته قطع رابطه اقتصادی ممکن است بحران‌هایی را ایجاد کند. در این حالت نظارت دقیق دولت اسلامی و برنامه‌ریزی درست و مناسب برای عبور از بحران‌ها ضروری خواهد بود.

 

«فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفً؛ ای زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  در گفتار خود، نرمی و طنّازی نداشته باشید تا كسی كه بیماردل است طمع كند، وسخن پسندیده گویید.»

 

خداوند بعد از آنکه علو مقام، و رفعت منزلت همسران رسول خدا (ص) را به خاطر انتسابشان به آن جناب بیان نموده، این علو مقامشان را مشروط به تقوی کرده و فرموده که فضیلت آنان به خاطر رسول خدا (ص) نیست، بلکه به خاطر تقوی است، و در این آیه ایشان را از عشوه در کلام نهی می‌کند، و عشوه در کلام به معنای این است که در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند، تا دل او را دچار خیال های شیطانی نموده، شهوتش را بر انگیزانند،.

ابوبصیر می گوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم، یک بار در موردی با او شوخی کردم. بعد از مدّتی خدمت امام باقر (ع) رسیدم، امام(ع) مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار داد و فرمود: «کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند، چه سخنی به آن زن گفتی؟» وی می گوید:از شرم و خجلت سر در گریبان افکندم و توبه کردم. امام باقر (ع) فرمود: «شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.»

کد خبر 1049455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha