تامین منافع مردم با انتخاب همزمان شهردار با انتخاب شوراها

موسوی گفت: انتخاب شهردار توسط مردم همزمان با انتخاب شوراها موجب تامین منافع بیشتر مردم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عبدالرزاق موسوی»، امروز (یکشنبه 5 اریبهشت) در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) و روز ملی کارآفرینی گفت: مدیران و مسئولان این حوزه باید با ارزیابی ازعملکرد خود به رفع ضعف های احتمالی بپردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: شورا و شهرداری شیراز در حوزه کارآفرینان و تولید گرانی که به آنها ارتباط پیدا می‌ کند به تسهیل و تسریع کار کمک کنند.

وی با اشاره به 9 اردیبهشت به عنوان روز شوراها بیان کرد: شوراهای شهر و روستا، مردمی ترین نهاد در قانون اساسی و در کنار مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.

موسوی افزود: شوراها در عمر ۲۳ ساله خود دستاوردهای بسیاری داشته اند و در این مسیر شاهد مشکلاتی نیز بوده اند که جلب مشارکت مردی و افزایش اعتماد عمومی مهمترین دستاور شوراهای اسلامی است.

وی اضافه کرد: شوراها موجب استفاده بیشتر از توانمندی ها و ظرفیت های محلی و منطقه ‌ای برای توسعه روستاها و شهرها، افزایش نظارت مردمی و تقویت ارتباط مردم با دولت، کاهش هزینه اداره شهر و دولت و ... نیز شده اند.

موسوی با اشاره به ضعف ها و موانع توفیقات شوراها بیان کرد: ابهام و عدم انسجام در اصول مربوط به شوراها در قانون اساسی به ویژه در موضوع شخصیت حقوقی و مرجع ابطال مصوبات شوراها و فقدان برنامه آموزش، نظام ارزیابی و نظارت مدون و قانون مند و کارآمد شوراها و تعدد دستگاه‌های نظارتی که بعضا سلیقه ‌ای و تبعیض آمیز در شوراهای مختلف عمل می کنند از جمله این موارد است.

وی افزود: ضعف در کار جمعی و گروهی، عدم برخورداری از تجربه و تخصص  کافی در برخی از اعضای شوراها، 2 شغله بودن برخی اعضا و ... از دیگر موارد موانع توفیقات شوراها به شمار می رود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: عدم استقلال مالی و اداری شوراها موجب وابستگی شوراها به شهرداری و عدم انجام وظایف مطلوب نظارتی می شود.

وی ادامه داد: شرایط داوطلبان عضویت در شوراها و نحوه بررسی صلاحیت آنها باید مبتنی بر اصل شایستگی و انجام وظایف مطلوب شوراها باشد و برای جلوگیری از اعمال سلیقه و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و مردم باید مراحل بررسی صلاحیت ها ضابطه مند شود.

موسوی تاکید کرد: ساماندهی و یکپارچه کردن ساز و کار نظارتی بر شهرداری امری ضروری است و  نظارت باید موجب کارآمدی سازمان و افزایش سلامت سازمانی شود.

وی با تاکید بر انتخاب شهردار توسط مردم همزمان با انتخاب شوراها گفت: این اقدام موجب تامین منافع بیشتر مردم خواهد شد و برای افزایش مشارکت مرم در انتخابات، شوراهای محلات و یاوران شورا را به صورت قانونی و ضابطه مند در روند و مراحل فعالیت‌های شوراها نیز دیده شود.

کد خبر 1049521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha