تولید، گروگان سیستم بانکی است/انتخابات استانی سهام عدالت ۱۸ اردیبهشت آغاز می‌شود

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان، تولید، گروگان سیستم بانکی است، انتخابات استانی سهام عدالت ۱۸ اردیبهشت آغاز می‌شود، اگر این جریمه‌ها اعمال نشود روند کنونی تخلف بانک‌ها ادامه می‌یابد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

انتخابات استانی سهام عدالت ۱۸ اردیبهشت آغاز می‌شود

مصطفوی، مشاور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در برنامه پیگیری شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه انتخابات استانی سهام عدالت از روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام و تکمیل مدارک انتخابات استانی سهام عدالت اشخاص حقیقی تا ساعت ۲۴ (یکشنبه، ۵ اردیبهشت) بود.

 

مشاور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران درباره تمدید مهلت ثبت نام گفت: باتوجه به آنکه مهلت ثبت‌نام در انتخابات سهام عدالت شرکت‌های سهام عدالت برای اشخاص حقوقی تاکنون دوبار تمدید شده است، برنامه‌ای برای تمدید مجدد وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام و انتخابات سهام عدالت شرکت‌های سهام عدالت به صورت اینترنتی برگزار می‌شود، گفت: انتخابات استانی سهام عدالت در نیمه دوم اردیبهشت (شنبه، ۱۸ اردیبهشت) به صورت الکترونیکی در برخی از استان‌ها برگزار می‌شود.

 

تولید، گروگان سیستم بانکی است/ باید ۴۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید بیاید

میثم زالی کارشناس تولید شب گذشته (یکشنبه 6 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در مواجهه بانک‌ها با واحد‌های تولیدی و وام گیرندگان، تخلفات متعددی از سیستم بانکی سر می‌زند، گفت: قانون گذار مکلف کرده است بانک بلافاصله پس از ناتوانی تولیدکننده در بازپرداخت تسهیلات خود از طریق وثیقه اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: اما بانک‌ها برای متورم شدن بدهی، این کار را به تأخیر می‌اندازند تا بدهی واحد تولیدی به حدی برسد که کل واحد را تملک کنند.

 

زالی با بیان اینکه تولید، گروگان سیستم بانکی است، گفت: بانک‌ها به واحد‌های تولیدی بدهکار هیچگونه خدماتی نمی‌دهند و این واحد‌ها را به سراشیبی می‌کشانند. بانک‌ها سپرده جمع می‌کنند که تسهیلات بدهند و برای تسهیلات نباید منتی بر سر کسی بگذارند.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی بانک‌ها بود که تاکنون ۵۰ درصد آن را پرداخت کرده اند، گفت:  باید ۴۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید بیاید البته این به معنای لحاظ تمدید تسهیلات معوقه نیست.

 

زالی با بیان اینکه شکایت‌هایی که از بانک‌ها به بانک مرکزی می‌شود، افزود: بانک مرکزی نیز به بازرسی همان بانک ارجاع می‌دهد به نتیجه نمی‌رسد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد

 

وی بر لزوم برخورد دستگاه قضاء با بانک‌های متخلف تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۲ هزار واحد تولیدی به وسیله قوه قضائیه احیاء شد. حدود ۶ هزار پرونده در مجتمع پولی و بانکی قوه قضائیه وجود دارد که باید مشخص شود چند درصد زندانیان این پرونده‌ها از بانک‌ها و چند درصد از تولیدکنندگان هستند.

 

اگر این جریمه‌ها اعمال نشود روند کنونی تخلف بانک‌ها ادامه می‌یابد

حمید اخوانی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی خانه صنعت و معدن شب گذشته (یکشنبه 6 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بانک‌هایی که تخلف کرده اند و سود مرکب می‌گیرند باید چند برابر مبلغ سودشان جریمه شوند، گفت: اگر این جریمه‌ها اعمال نشود روند کنونی تخلف بانک‌ها ادامه می‌یابد. چرا بانکی که میلیارد‌ها تومان اضافه پرداخت می‌گیرد جریمه نمی‌شود؟

 

اخوانی با بیان اینکه چطور شهرک‌های صنعتی کشور نیمه تعطیل است، گفت: اما در خیابان نلسون ماندلای تهران بیش از ۸۰ شعبه بانک وجود دارد و بهترین ساختمان‌ها در میادین اصلی شهر‌ها به بانک‌ها اختصاص یافته است.

 

وی ادامه داد: بانک‌ها باید در بخش تولید سرمایه گذاری کنند. رشد سرمایه گذاری در صنعت کشور فقط در سال‌های ۴۰ تا ۴۳ و سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان جنگ تحمیلی بوده است.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان

امروز (یکشنبه ۶ اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۱ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون تومان است.

 

امروز (یکشنبه ۶ اردیبهشت) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۳۳۹ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۹۷۰ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۲۴۲ تومان، درهم امارات ۶۵۴۹ تومان، یوان چین ۳۶۷۰ تومان و لیر ترکیه ۲۸۳۰ تومان است.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه ۶ اردیبهشت) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ همه ارزها ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۷۱ریال  و یورو ۵۰ هزار و ۴۵۷ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۴۴ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۸۰ ریال، کرون نروژ پنج‌هزار و ۲۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۸۶ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۹۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۳۵۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۸۳۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۱۳ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۲۵ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۱۰۴ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۳۷ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۶۲ ریال، روبل روسیه ۵۵۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۳ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۴۴۶ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۹۹ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۶۰ ریال، کیات میانمار (برمه) ۳۰ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار ۷۸۵ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۶۱ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۴۷۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۸۳۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۱۴ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۵۱۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۲۶ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۱۷۵ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۹۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۷۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۸۲۷ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۶۸۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

نامه فعالان بازار سرمایه به بانک مرکزی

با توجه به روند نزولی بازار سرمایه جمع کثیری از فعالان بازار سرمایه و اساتید عالی بازار برای حل مشکل بورس، در نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی راه حل‌هایی را ارائه کردند.
متن کامل نامه فعالان بازار سرمایه بدین شرح است.
با سلام و احترام
این نامه توسط جمع کثیری از فعالان بازار سرمایه و اساتید عالی رتبه مالی تهیه گردیده است.
در شرایطی که با توجه به چشم انداز اقتصاد ایران و نیز قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه را در شرایط بسیار ارزشمندی برای سرمایه گذاری ارزیابی مینماییم، از نظر اینجانبان فضای ترس ایجاد شده در این بازار با واقعیت¬ها و قابلیت‌های شرکت‌های موجود تطابق نداشته و در عجبیم با اشراف بر این واقعیت¬ها، چرا وزارت اقتصاد و سایر نهاد‌های حاکمیتی به خصوص بانک مرکزی در راستای حمایت و صیانت از ثروت ملی گام موثری برنمی¬دارد! این در حالیست که شاهد تشویقات ارکان مختلف نظام در قیمت‌های اوج بازار سرمایه بوده ایم.
اگر بپذیریم که گستره نفوذ بازار سرمایه با توزیع سهام عدالت بیش از ۵۰ میلیون ایرانی را در برگرفته است و زندگی آن‌ها با این بازار گره خورده است باید این توقع را نیز داشته باشیم که، در بحران کنونی بازار سرمایه که با هیچ منطق و تحلیلی سازگار نبوده و فقط دلیل ان را می‌توان نا اطمینانی و ترس نامید، بانک مرکزی به عنوان یکی از مهمترین ارکان صیانت از ثروت ملی، برخلاف سیاست‌های سایر بانک‌های مرکزی کشور‌های دنیا عمل نموده است. در حالیکه بانک مرکزی وظیفه دارد با ابزار‌های در دسترس خود گامی مهم برای حفظ و صیانت از این ثروت ملی بردارد. خاطر نشان می¬سازد موضوعات مطروحه در این نامه صرفا به عنوان یک درخواست مطرح نشده و در واقع مجموعه منسجم از حقوق به حق ۵۰ میلیون سهامدار، از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی است که با محوریت سیاست‌های بانک مرکزی، در بزنگاه سخت اقتصاد ایران و هنگامه تحریم ¬های ظالمانه آمریکا، مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی¬ترین ناجیان اقتصاد ایران تشویق کرده¬اند.
بدیهی است سهامداران بازار سرمایه ضمن استعانت از مقامات ارشد کشور در جهت رفع موانع و مشکلات بازار سرمایه، حق خود می¬دانند در صورت عدم پاسخگویی و انجام اصلاحات مورد نیاز بازار، از مجاری مدنی و قانونی حقوق خود را پیگیری نمایند.
همانطور که مقام معظم رهبری شعار امسال را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها اعلام فرمودند و همواره در سال‌های گذشته بر این امر تاکید داشته اند، انتظار است دیگر مسئولان نیز در این مسیر قدم بردارند. به عنوان مثال ایشان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی فرمودند: ثبات در قوانین ایجاد کنند مسئله امنیت سرمایه¬گذاری خیلی مهم است گاهی در این مسئله کوتاهی کرده¬ایم؛ و یا معظم¬له در ۲۸ آبان ۹۸ فرموده¬اند: توصیه من به عموم مردم مکررا گفته شده است، از کالا‌های ساخت داخل استفاده کنند و آن کسانی که میتوانند در سرمایه گذاری مولد شرکت کنند مانند همین تعاونی‌ها و یا جا‌هایی در بورس و امثال آن.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1050739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha