کاهش بارندگی ها ۱۰۰ میلیارد ریال به مراتع شیروان خسارت وارد کرد

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹، ۱۰۰ میلیارد ریال به مراتع این شهرستان خسارت وارد شد.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: کاهش تولید علوفه در سطح ۲۷۰ هزار هکتار از مراتع شیروان معادل ۲۵ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد که خسارت آن ۱۰۰ میلیارد ریال است.

 

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان بیان کرد: امسال تولید مراتع این شهرستان متوسط ۷۵ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد که ارزش علوفه تولیدی این مراتع ۴۱۰ میلیارد ریال است.

 

سیامکی عنوان کرد: اجرای طرح های بیولوژیک در سطح مراتع شهرستان در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه در حوزه های آبخیز نامانلو، کوسه، رباط  اسطرخی ۲۲۰ هکتار از اراضی کم بازده به یونجه تبدیل شد و به این منظور بذر یونجه رایگان در اختیار کشاورزان این حوزه قرار گرفت و جهت اجرای طرح ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

 

وی تصریح کرد: همچنین دو دهنه مرمت چشمه و احداث سه باب آبشخور در مراتع رهاب و گلیل  در دستور کار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان قرار گرفت که جهت اجرای این طرح ها ۳۶۰ میلیون ریال اعتبار از محل پروژه های استانی هزینه شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی و به منظور کاهش فشار بر مراتع رعایت  زمان ورود به مرتع، رعایت تعداد دام مجاز و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و مازاد به مراتع ضروری است.

 

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

 

کد خبر 1050868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha