برداشت دانه روغنی «کلزا» از ۱۰۰ هکتار مزارع جهرم

جوکار از آغاز برداشت محصول دانه روغنی «کلزا» از یکصد هکتار مزارع شهرستان جهرم خبر داد و گفت: خرید محصولات به صورت تضمینی توسط دولت انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «علی جوکار»، امروز (دوشنبه ۶ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران از آغاز برداشت محصول «کلزا» در شهرستان جهرم خبر داد و گفت: سطح کلزای قابل برداشت در شهرستان جهرم در حدود ۱۰۰ هکتار است.

 

مدیر جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به اینکه پیش بینی می شود از این سطح ۱۶۰ تن محصول برداشت شود، افزود: یک مرکز خرید در این شهرستان آماده تحویل گرفتن محصول «کلزا» هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ۲ دستگاه کمباین مجهز و پیشرفته برداشت محصول «کلزا» در شهرستان جهرم فعالیت می کنند، عنوان کرد: «کلزا» از جمله محصولاتی است که به صورت تضمینی از طرف دولت و با قیمت ۱۱ هزار تومان خریداری می شود.

 

به گزارش شبستان، روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.

 

 کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

 

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است؛ کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

 

برخی از انواع کلزا که در گروه کانولا قرار دارند دارای کمتر از ۳۰ میکرومول گلوکوزینولات در هر گرم کنجاله بوده و روغن دانه آنها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع و حدود ۲ درصد یا کمتر دارای اسید اروسیک بوده و روغن آنها به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

 

کد خبر 1050877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha