شوراها از جلوه های حقیقی مردم سالاری دینی تلقی می شوند

حیدری گفت: شوراها از جلوه های حقیقی مردم سالاری دینی تلقی می شوند، گفت: البته واگذاری اختیارات به شوراها به معنی قدرتمند شدن مردم است اما در سالهای گذشته این مهم با مقاومت دولت‌ ها و ادوار مجلس اتفاق نیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» امروز(۶ اردیبهشت) در یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه شوراها از جلوه های حقیقی مردم سالاری دینی تلقی می شوند، گفت: البته واگذاری اختیارات به شوراها به معنی قدرتمند شدن مردم است اما در سالهای گذشته این مهم با مقاومت دولت‌ها و ادوار مجلس اتفاق نیافتاده هرچند با همین روند هم مدیریت شهری توانسته کارنامه قابل دفاعی ارائه نماید.

 

رئیس شورای شهر مشهد افزود: به جرات می‌توان گفت فعالیت های حوزه عمرانی شهر اگر در اختیار بخش دولتی بود دست کم دو تا سه سال طول می‌کشید چراکه بودجه های دولت سالانه است و بیشتر متمم‌ها و اصلاحیه‌ها برای مشکلات جاری در نظر گرفته شده، از سهم عمرانی برای امور جاری کاسته می‌شود.

 

وی ادامه داد:اما در نظام شورایی در هر شرایط زمانی امکان ایجاد تسهیلات از طریق ارایه طرح‌های مختلف تامین مالی برای پروژه‌های اجرایی شهر فراهم می‌شود و این سرعت عمل برای پویایی نظام شورایی یک ضرورت می‌باشد. ضمن اینکه موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری در قالب اختیارات شورا، یکی از وجوه برجسته نظام شورایی است.

 

حیدری تاکید کرد: اگر نظام شورایی نبود تا آن ظرفیت ها را در اختیار شهرداری قراردهد مطمئنا کاری از پیش نمی‌رفت و امروز همه امکانات از تامین مالی، متمم‌ها و اصلاحه به برکت وجود نظام شورایی است، البته باید تاکید کنم خدمات مدیریت شهری در این دوره خدماتی همه جانبه و در همه ابعاد بوده هرچند حوزه عمرانی بدلیل حجم عملیات بیشتر دیده شده و اقدامات و عملکرد مدیران شهری در ابعاد مالی و اقتصادی، محیط‌زیست، فرهنگی و اجتماعی و شهرسازی و معماری کمتر به چشم آمده است.

 

رئیس شورای شهر مشهد گفت: در بحث حقوق شهروندی موضوع زیرساختی شهر همگان، اقدامات مرتبط با امور حاشیه شهر و… متاسفانه به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی بیان نشده در حالیکه عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در این دوره در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه محیط زیست کاملا بنیادی و اساسی است.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه سبب افتخار است آنکه مطالبات مردم در قالبت این فعالیت ها پاسخ داده شده بسیاری از پروژه ها در پاسخ به مطالبات طولانی مدت شهروندان اجرا شده بود به عنوان مثال پل ابوطالب بر مبنای نیاز و خواست مردم بود که قبلاً در نهادهای بالادستی تصویب شده بود اما اراده اجرای آن در این دوره محقق شد از همین دست می‌توان به چندین پروژه از جمله محورهای خلج، طرق و نماز اشاره کرد.

 

حیدری با بیان اینکه جایی سراغ نداریم که به این سرعت به مطالبات مردم پاسخگویی شده باشد افزود: مناسب است در هفته شوراها مجموعه اقدامات و عملکرد شورای پنجم توسط اعضای شورا و رسانه های همگانی به اطلاع مردم برسد.

 

رئیس شورای شهر مشهد گفت: موضوع حمل و نقل نیاز ضروری زندگی شهری است به ویژه حمل و نقل پاک و در دسترس از اهداف توسعه شهرها به شمار می‌رود، در شورای پنجم توجه به این مقوله توجه ویژه داشتیم و هم در موضوع حمل و نقل ریلی و هم در حوزه حمل نقل پیاده محور اقدامات درخشانی انجام شده است همچنین تامین شرایط حمل و نقل روان و کم خطر و تسهیل دسترسی ترافیکی نیز در این دوره در اولویت‌های کار قرار داشت.

 

وی یادآور شد: ولادت امام حسن مجتبی(ع) مصادف با روز ملی تکریم خیرین نیز بوده است، خیرین که نقش ویژه‌ای حمایت از اقشار محروم داشته اند در ابعاد مختلف آموزش و بهداشت و فرهنگی و امور اجتماعی برای آسیب‌دیدگان اقدامات چشمگیری ارایه کرده‌اند، خیرین بزرگوار همیشه در حوزه‌هایی وارد شده اند که بر اساس آموزه های دینی و اجتماعی بر ما تکلیف شده و اگر نبود حمایت و همراهی ایشان، قطعا دولت از پس مشکلات برنمی‌آمد.

 

حیدری ادامه داد:در این دوره شورا نیز نهاد خیرین شهریار به عنوان میراث ماندگار شورای پنجم به نحوی که مدیریت آن را خود خیرین بر عهده دارند تشکیل و فعال نموده است، دستورالعمل های لازم است موضوع نیز در حال تدوین است تا خیرین که برگزیدگان خداوند تلقی می‌شوند به عرصه خدمات مدیریت شهری ورود کنند.

 

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به روز دهم اردیبهشت و یادآوری آغاز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر گفت: این اتفاق نقطه عطف تاریخ انقلاب در ایجاد همبستگی و شور و نشاط ملی بود همچنین این روز به نام روز ملی خلیج فارس است و با توجه به اینکه در مشهد نمادی برای زنده نگه داشتن این موضوع نداشتیم مصوب کردیم یک تقاطع غیر همسطح در حال اجرا در بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی به نام خلیج فارس درحال ساخت می‌باشد.

 

وی همچنین ضمن تبریک روز کارگر مصادف با ۱۱ اردیبهشت به همه کارگران به‌ویژه کارگران شهرداری که با شرایط سخت چرخه کار و پویایی را زنده نگه داشته‌اند، گفت: ۱۲ اردیبهشت به یاد شهید مطهری، فیلسوف و نظریه پرداز انقلاب به نام روز معلم نام گرفته. با مطالعه دیدگاه های ایشان در ترسیم مدل آرمانی انقلاب در می یابیم که هنوز با آن آرمانها فاصله داریم.

 

حیدری افزود:بر کسی پوشیده نیست که معلمین فداکار معمار توسعه کشورند ضمن تبریک به همه ایشان، باید گفت ضرورت تحول در مدلهای آموزش اجتناب ناپذیر است، هرچند این عزیزان در همان شرایط سخت کرونا با محدودیت امکانات مشغول خدمت هستند.

 

رئیس شورای شهر مشهد همچنین با تاکید بر اینکه مدیریت شهری همچنان در راستای کنترل شرایط کرونا آمادگی دارد، گفت: در موج جدید سرعت شیوع که دوبرابر موج سوم بوده نگران کننده است، کادر پزشکی فداکارانه تلاش می کنند و از ایشان تقدیر می کنیم اما در نهایت همکاری خود مردم تنها مسیر پیشگیری است و دولت باید در جهت تامین واکسن عزم جدی داشته باشد.

کد خبر 1050945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha