درسی از قرآن /قوانین و احکام الهى در حد اعتدال است

قرآن کریم می فرمایند: همانا خداوند همه‏ گناهان را مى‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: قُلْ یَا عِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‏ یعنی بگو: «اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده‏اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ گناهان را مى‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.

بنابراین گزارش آیات قبل تهدیدى براى افراد مغرور بود و این آیه به گناهکاران پشیمان بشارت مى‏ دهد.در تمام کلمات این آیه لطف و مهر الهى نهفته است:
۱. پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام کند. «قل»۲. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «یا»۳. خداوند همه را بنده‏ى خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است. «عبادى»۴. گناهکاران بر خود ستم کرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده‏اند. «اسرفوا على انفسهم»۵. یأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»۶. رحمت او محدود نیست. «رحمة اللّه» («رحمة اللّه» به جاى «رحمتى» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‏ترین اسم اوست).
۷. وعده‏ى رحمت قطعى است. «انّ اللّه»۸. کار خداوند بخشش دائمى است. «یغفر»۹. خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد. «الذنوب»۱۰. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأکید دارد. «جمیعاً»۱۱. خدا بسیار بخشنده و رحیم است. «انّه هو الغفور الرحیم».


همچنین خداوند با این همه رأفت و مهربانى اعلام مى ‏کند که تهدیدهاى آیات قبل، براى تربیت انسان‏هاست نه انتقام و کینه.در فرهنگِ قرآن، اسراف معناى وسیعى دارد که علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز مى‏ شود. بدین معنى که انسان در بهره ‏گیرى از استعدادها و ظرفیّت‏هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط گردد.
مراد قرآن از اینکه مى‏فرماید: خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا مى‏آمرزد، بلکه مراد آن است که همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهى مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهى، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.

اما این آیه شامل پیام های زیر است:

۱- قوانین و احکام الهى در حد اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «اسرفوا على انفسهم»۲- در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد. «الذنوب جمیعاً»۳- یأس از رحمت الهى جایز نیست. «لا تقنطوا»۴- آمرزش گناه اقتضاى رحمت خداوند است. «رحمة اللّه انّ اللّه یغفر»۵ - امید به مغفرت زمینه آمرزش است. «لا تقنطوا... انّ اللّه یغفر»۶- این خداوند است که همه لغزش‏ها را مى ‏بخشد. «انّه هو الغفور» به جاى «انّه الغفور».


 

کد خبر 1051115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha