نخستین همایش ملی «ایران شناسی و میراث نوشتاری عربی» برگزار می شود

رییس دانشگاه کوثر بجنورد، از برگزاری نخستین همایش ملی «ایران شناسی و میراث نوشتاری عربی» خبر داد و گفت: صاحب نظران و علاقه مندان می‌توانند مقالات خود را تا ۲۰ دی ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

«علیرضا حسینی» رییس دانشگاه کوثر بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: نخستین همایش ملی «ایران شناسی و میراث نوشتاری عربی» 20 و 21 بهمن ماه سال جاری در دانشگاه کوثر برگزار می شود و صاحب نظران و علاقه مندان می‌توانند مقالات خود را تا 20 دی ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

 

وی افزود: میراث نوشتاری عربی برای ایران شناسان، گنجینۀ گرانبهایی است که می توانند از گوهرهای ناب آن برای شناخت بیشتر و بهتر ایران و ایرانی در گذر روزگاران بهره برند.

 

حسینی افزود: برگزاری چنین همایشی، ایران شناسان را بیش از پیش با جایگاه میراث عربی در بازیابی اسناد تازه، آشنا می کند و هم به آموزندگان زبان عربی ارج و ارزش آموخته شان را یادآور کرده و نشانشان می دهد که می توانند چه نقش بی همتایی در شناخت تاریخ این کهن مرزوبوم داشته باشند.

 

رییس دانشگاه کوثر بجنورد با بیان اینکه نخستین همایش ملی «ایران شناسی و میراث نوشتاری عربی» در پایگاه استنادی ISC نمایه شده، محورهای آن را ایرانشناسی و متون جغرافیایی عربی، ایرانشناسی و متون تاریخی عربی، ایرانشناسی و متون دینی عربی، ایرانشناسی و متون فلسفی عربی، ایران و ایرانی در ادبیات کلاسیک و معاصر عربی، داد و ستد زبان های سامی و میانۀ ایرانی و ترجمه از پهلوی به عربی و ترجمه از عربی به فارسی و برعکس اعلام کرد.

 

وی، ایران در جهان اسلام، ایران شناسی و زبان عربی، ایران شناسی در جهان اسلام، ایران شناسی در کشورهای عرب، ایران شناسان عرب، اعراب و تمدن ایرانی، تمدن ایرانی و اسلام، ایرانیان و عرب‌ها، ایرانیان و زبان عربی و هویت ایرانی و زبان عربی را به دیگر محورهای همایش افزود.

 

وی پذیرش مقالات را به زبان عربی، فارسی و انگلیسی اعلام کرد و افزود: 10 مقاله برتر که بیشترین امتیاز را کسب کنند ضمن تجلیل و اهدای جوایز، در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ می رسد.

 

علاقه مندان می توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش مستقر در بجنورد، خیابان هفده شهریور شمالی، کوچه شهید نوریان، دانشگاه کوثر ارسال کنند.

 

کد خبر 1051152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha