هر کس احکام را نشناسد بخشی از قواعد و مناسک امامت را نشناخته‌ است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: احکام فرع بر امام است، بنابراین اگر کسی احکام را نشناسد بخشی از قواعد و مناسک امامت را نشناخته‌ است.

به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «سید مهدی میرباقری» شامگاه دوشنبه به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: در طریق بندگی و معرفت خداوند متعال ما باید در مسیر انبیا الهی حرکت کنیم.

وی افزود: مسیر پیامبر(ص) بین ما و خدا برای معرفت و محبت وجود دارد، طرح هدایت حضرت رسالت و امامت ایشان در دوران‌های مختلف توسط امام آن زمان اجرا می‌شود.

آیت الله میرباقری با استناد به روایتی عنوان کرد: باید امام زنده و ظاهر را بشناسید و با ایشان مرتبط شوید زیرا حیات طیبه شما در او است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) در راستای طرح کلی امامت حضرت اسماعیل(ع) یعنی بخشی از ذریه خود را کنار کعبه می‌برد که اقامه توحید و صلاة کرده و یاد خدا را در عالم زنده نگه دارند.

وی با بیان اینکه امام از سوی خدا مأموریت دارد که امت سازی کند، اظهار کرد: پیامبر می‌فرمایند مثل حضرت ابراهیم(ع) در من جاری شده‌ است دین او دین من، سنت او سنت من و فضل او فضل من است، در این ارتباط پیامبر(ص) افضل هستند با اینکه حضرت ابراهیم(ع) زودتر از ایشان آمده‌ است اما در طرح کلی خداوند محور پیامبر اسلام(ص) هستند.

آیت‌الله میرباقری گفت: پیامبر(ص) می فرمایند باید امام باشد که از او فرمان ببرید بنابراین باید زنده و ظاهر باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر فیضی از ناحیه اهل‌بیت(ع) به وسیله امام زنده به ما می رسد، ابراز کرد: بنابراین باید امام زنده و حاضر را بشناسیم.

آیت الله میرباقری افزود: بخشی از معرفت امام معرفت به طرح و کار امام است، احکام از فروع دین است کسی که بر احکام جاهل باشد به نوعی بر امام جاهل است، آن‌ها با همین احکام جهان را اداره می‌کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: احکام فرع بر امام است، بنابراین اگر کسی احکام را نشناسد بخشی از قواعد و مناسک امامت را نشناخته‌ است.

وی بیان کرد: انسان باید در هر دوره طرح و برنامه امام آن زمان را بشناسد و با او حرکت کند، معنای معیت و تسلیم امام بودن همین است.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه طرح امام‌زمان(عج) دو مسئله اساسی دارد، عنوان کرد: یک بخش طرح غیبت و دیگری ظهور است که در هر دو مرحله باید با امام همراه شوید.

وی بیان کرد: امام صادق(ع) درباره علم امام می فرمایند روحی که بر پیامبر(ص) نازل شد تمام حقایق ایمان و کتاب آسمانی در او بود پس‌ از ایشان بالا نرفت و به امیرمؤمنان امام علی(ع) منتقل شد و سپس با یک‌یک ما ائمه هست که از هر امامی به امامت بعدی می‌رسد و این روح در او منتقل می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امری که حامل حقایق نبوت، معارف الهی و ماموریت‌های خداوند است باید در یک امام زنده باشد، گفت: غیبت امام زنده چند معنا دارد هنگام غیبت ارتباط ما با امام زنده از طریق فقها است، قرآن از غیبت امام تعبیر به فرورفتن آب بر زمین می‌کند.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه پیامبر(ص) و امام ما را به وادی حیات دعوت می‌کنند که هر چه بیشتر وارد آن شویم و باطن آن را طی کنیم به اخلاص بیشتر و معرفت و عمل بیشتر می‌رسیم، وجود ما پر از محبت الهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روزه‌ای که با یقین همراه باشد بهترین عمل است، عالم حیات که وابسته به امامت است از امام تعبیر به آب می‌کند به اندازه‌ای که به آب‌دست پیدا می‌کنید به حیات می‌رسید.

 

کد خبر 1051262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha