آغاز فعالیت نمایشگاه مجازی قرآن در سه حوزه قرآن و عترت، دین و دفاع مقدس

فقهی زاده با اشاره به اینکه مقدمات لازم برای اجرای نمایشگاه مجازی قرآن در سه حوزه قرآن و عترت، دین و دفاع مقدس فراهم شده است،گفت: نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر «عبدالهادی فقهی زاده» امروز سه شنبه هفتم اردیبهشت در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی سالیان طولانی یکی از وظایفی را که با افتخار بر عهده داشته، برگزاری نمایشگاه قرآن کریم بوده است. اولین رویداد بزرگ فرهنگ قرآنی که در جهان نمونه و مانندی ندارد و در هیچ جایی از دنیا نمی توانیم نمایشگاهی با محوریت کتاب مقدس با این طول و عرض مشاهده کرد و چشمان بینندگان بیرونی را به خود خیره کرد لذا این رویداد همواره بر ما نهیب می زند که این رویداد فرهنگی اسلامی را به بهترین وجه انجام دهیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال های گذشته با اهتمام ویژه و با همکاری موسسات و مراکز  فرهنگی اسلامی در سازمان ها و دستگاه های دولتی توفیقات زیادی را در این زمینه کسب کرده است.

 

وی در ادامه افزود: در سال 1392 با تمهیدات مقدمات صورت گرفته قرار بود که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شود ولی شیوع بیماری کرونا عملا ما را از انجام این کار منع کرد ولی در ماه های بعد از ماه مبارک رمضان سعی کردیم زمینه را برای برگزاری نمایشگاه فراهم کنیم که باز بر دایره شیوع بیماری افزوده شد. بنا به ناچار در سال 1399 بعد از سال های متمادی توفیق برگزاری نمایشگاه قرآن کریم را پیدا نکردیم ولی از همان ماه های اول به فکر برگزاری نمایشگاه قرآن کریم با همان ویژگی های نمایشگاه بین المللی قرآن در عرصه حضوری و فیزیکی بودیم که خوشبختانه در ماه های پایانی سال 99 با همکاری موثر موسسات و اصحاب و اهالی فرهنگ توانستیم مقدمات لازم را برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم فراهم کنیم و همچنین زمینه موثری را برای برگزاری نمایشگاه مجازی برای آیندگان در سال های آتی را ترسیم کرد و اکنون خوشبختیم که در آستانه برگزاری این رویداد بزرگ هستیم که البته جنبه های بین المللی هم کاملا تهی نیست و تاکید بر برگزاری نمایشگاه در چهارچوب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دارد که انشاءالله در عرصه بین المللی هم بتوانیم این نمایشگاه را گسترش دهیم.

 

فقهی زاده خاطرنشان کرد: اولین نکته در برگزاری نمایشگاه مجازی از نظر ما و مسئولان وزارت ارشاد تاکید بر استفاده از فضای مجازی و اقدامات کلان آن متناسب با شرایطی که در جهان و کشور حکمفرما است لذا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیابت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته ده ها طرح کلان و نیمه کلان در سطح ملی در فضای قرآن و عترت عنایت کرده است و بر تاسیس و راه اندازی برخی از نهادها کمک نموده تا در سال های آتی در فضای مجازی فعالیت کنند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نخستین آزمون سراسری قرآن و عترت را با همین نگاه فردا چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه در پهنه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در صدها شهرستان و هزاران شهر و روستا آغاز خواهیم کرد که به مدت سه روز به طول می انجامد. نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم روز شنبه با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

 

وی در ادامه افزود: دومین نکته در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم تقویت توزیع اقلام فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی در سطح ملی است؛ مسئله ای که در نمایشگاه قرآن کریم از آن محروم بودیم. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم طی سال های سال منحصر به اهالی تهران و پایتخت جمهوری اسلامی بود که از اهمیت فوق العاده برخوردار بود و شهرستان ها و اطراف تهران سهم اندکی از آن داشتند.

 

فقهی زاده اظهار کرد: در سال 98 نخستین شعبه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در مشهد مقدس برگزار کردیم و قرار بود دومین شعبه استانی نمایشگاه قرآنی با هدف گسترش حوزه مخاطبان و استفاده کنندگان در تبریز برگزار شود که متاسفانه به دلیل بحران کرونا هم اصل نمایشگاه قرآن در بیست و نهمین دوره در تهران تعطیل شد و هم شعبه استانی آنها غیر فعال ماند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: البته خداوند توفیق برگزاری نمایشگاه مجازی را با برخورداری از ویژگی های متعدد فراهم کرد که امیدواریم موجب تقویت عدالت توزیعی و تسهیل دست یابی های فرهنگی باشیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توفیق الهی فعالیت نمایشگاه مجازی قرآن کریم در سال های آینده بعد از رفع کرونا هم در کنار نمایشگاه بین المللی قرآن کریم فعالیت خواهد کرد که امسال نخستین دوره برگزاری آن می باشد. امیدواریم این نمایشگاه مجازی قرآن کریم فقط محدود به امسال نباشد و در سال های آتی هم ادامه پیدا کند.

 

فقهی زاده تصریح کرد: ما در نمایشگاه مجازی قرآن کریم دو بخش عمده فروشگاهی داریم که البته آثار قابل ارایه فقط منحصر به توزیع قرآن و عترت نیست و علاوه بر این توزیع مفهومی و موضوعی دین با همه شاخصه هایی که دارد در بخش فروشگاهی فعالیت جدی خواهد داشت و همچنین حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس هم با حضور ناشران موفق و فعال این حوزه در نمایشگاه حضور خواهند داشت. مقدمات لازم برای اجرای نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در سه حوزه قرآن و عترت، دین و دفاع مقدس فراهم شده است که تسهیلات لازم نیز برای آنها پیش بینی شده است.

 

فقهی زاده افزود: در بخش محتوایی فعالیت های خلاقانه و نوآورانه موسسات و مراکز گوناگون فرهنگی در سطح ملی فعال است که این بخش شامل فعالیت های علمی و فرهنگی، وبینارهای تخصصی داخلی و بین المللی و بخش کودک و نوجوان است.

 

وی اظهار کرد: این تسهیلات صورت گرفته در نمایشگاه مجازی قرآن کریم با حمایت ویژه و موثر بانک صادرات ایران برای 12 هزار نفر فعال خاص قرآنی پیش بینی شده است. همچنین در برگزاری بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم همکاران ما در خانه کتاب و ادبیات قرآن همکاری داشتند. همچنین شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران هم بخش عرضه محصولات در تمام حوزه ها را بر عهده دارد.

 

فقهی زاده ضمن تشکر از بانک صادرات تصریح کرد: همچنین از موسسات و مراکز قرآنی و دینی در سراسر کشور نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

 

وی تصریح کرد: بیش از 500 آثار ناشر و منابع دینی و قرآنی و دفاع مقدس در نمایشگاه مجازی قرآن کریم حضور قابل توجه داشتند و حدود 500 موسسه و مراکز فرهنگ دینی هم همکاری های خوبی در بخش محتوایی نمایشگاه داشتند.

 

وی در پایان گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم فقط متعلق به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیست بلکه همه موسسات فرهنگی و عناصر فرهنگی در برگزاری این دو رویداد مهم همکاری های خوبی داشتند و این نمایشگاه متعلق به همه این عزیزان است.

 

کد خبر 1051310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha