سبک قرائت ترتیل قرآن کریم پویاست/ موسیقی مذهبی را به خدمت قرآن درآوریم

سرابی با بیان اینکه سبک قرائت ترتیل قرآن کریم سیال و پویا است و مورد استقبال عموم مردم، گفت: از جامعه هنرمندان دینی و اسلامی درخواست می کنیم در زمینه موسیقی مذهبی و نغمه های محلی به ما کمک کنند تا بتوانیم از این ظرفیت موجود استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «سیدعلی سرابی» در مراسم رونمایی از ترتیل کل قرآن کریم با صدای قاری و حافظ کل قرآن محمدرضا جعفرپور که ظهر امروز هفت اردیبهشت با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضای باز برگزار شد، گفت: رسانه ملی و ایران صدا و استاد رحمانی به عنوان کارشناس ضبط ترتیل کل قرآن اقدامات ارزشمندی انجام دادند.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: خداوند را به خاطر وجود چنین دست پرورده هایی شکرگزار هستیم و از والدین جعفرپور برای تربیت چنین فرزندی قدردانی می کنیم.

 

وی با بیان اینکه وجود چنین افراد چراغ هدایت در جامعه است، گفت: نورانیت قاریان و حافظان قرآن جامعه را روشن و نورانی می کند. 

 

سرابی با تاکید بر اینکه باید در رسانه ملی به معرفی قاریان نوجوان بپردازیم، خاطرنشان کرد: شخصیت قاریان نوجوان می تواند برای نسل آینده و نوجوان الگو باشد؛ بنابراین باید معرفی خوب و به جا از قاریان نوجوان داشته باشیم.

 

وی گفت: ترتیل قرآن یا تلاوت قرآن به سبک ترتیل در جامعه مورد استقبال است و این سبکی از قرائت است که ظرافت های خاص و ویژه ای دارد.

 

سرابی ادامه داد: ترتیل از لحاظ فصاحت و تحسین قرائت و از لحاظ نغمه پردازی و ویژگی های موسیقیایی دارای جذابیت خاصی است که مخاطبان را برای شنیدن آن جذب می کند.

 

وی تاکید کرد: نغمه حاکم بر قرائت ترتیل باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند و یک ساعت پای ترتیل نگه دارد.

 

وی با بیان اینکه اقبال مردمی از ترتیل قرآن بیشتر از سایر شیوه های قرائت قرآن است، گفت: ماه رمضان که برنامه ها و محافل قرآنی بیشتری برپا می شود، این سبک از قرائت قرآن با استقبال مردم مواجه است؛ بنابراین در رسانه ملی و شورای عالی قرآن و صدا و سیما باید روی ترتیل خوانی به صورت ویژه سرمایه گذاری کرد.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به برگزاری نشست ها و جلسات متعدد برای بهبود برنامه های قرآنی گفت: سبک ترتیل خوانی و نوآوری های که می تواند ترتیل خوانی را بیشتر کند و با ذائقه و سلیقه مردم نیز متناسب باشد، باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه حرکت رو به رشدی در حوزه قرائت ترتیل مشاهده می کنیم، افزود: احساس می کنیم برای رسیدن به سبک هایی که با ذائقه امروز جامعه سازگاری داشته باشد به کار و تلاش نیاز داریم.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: به دلیل سیال و زنده بودن قرائت ترتیل، این حرکت هیچ وقت متوقف نمی شود و دهه به دهه نیازمند تولید آثار جدید در این زمینه هستیم.

 

وی ادامه داد: در شورای عالی قرآن از سبک های جدید متناسب با ذائقه مردم استقبال می کنیم و فراخوان هم می کنیم و دست نیاز به سوی اصحاب و دست اندرکاران قرآنی کشور دراز می کنیم.

 

سرابی با اشاره به سبقه موسیقی مذهبی در کشور گفت: موسیقی مذهبی در کشور ریشه دار و غنی است و عرصه با ظرفیتی است و برای اساتید زمینه کار خوبی دارد که از نغمه ها و موسیقی های محلی موجود به نحو احسن استفاده کنند.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: از جامعه هنرمندان دینی و اسلامی درخواست می کنیم در زمینه موسیقی مذهبی و نغمه های محلی به ما کمک کنند تا بتوانیم از این ظرفیت موجود استفاده کنیم.

 

 

کد خبر 1051349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha