مشکلات طرح تجهیز و نوسازی مزارع شهرستان رشت رفع می‌شود

اسدی پرور با بیان اینکه برخی از پیمانکاران طرح تجهیز و نوسازی مزارع به تعهدات خود آنگونه که باید عمل نکرده‌اند گفت: مشکلات اجرای طرح تجهیز و نوسازی مزارع شهرستان رشت در اسرع وقت حل و فصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مسعود اسدی پرور» امروز(سه‌شنبه، 7 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به این نکته که مشکلات اجرای طرح تجهیز و نوسازی مزارع شهرستان رشت در اسرع وقت حل و فصل می‌شود اظهار داشت: برخی از پیمانکاران طرح تجهیز و نوسازی مزارع به تعهدات خود آنگونه که باید عمل نکرده‌اند و جهاد کشاورزی حتما به این موضوع ورود خواهد کرد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه اجرای طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع شالیزاری فواید بسیار زیادی دارد عنوان کرد: شهرستان رشت با وجود اینکه بارندگی فراوانی دارد اما در تولید محصول استراتژیک خود یعنی برنج همه‌ساله با چالش کمبود آب مواجه شده است.

 

اسدی پرور چهار اقدامی که سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای مقابله با چالش کم‌آبی در سطح شالیزارهای استان در دست انجام دارد را برشمرد و تصریح کرد: طرح تجهیز و نوسازی، اجرای لاینینگ، احیای آب‌بندان‌ها و انتقال آب از طریق لوله پلی‌اتیلن راهکارهایی است که جهاد کشاورزی مدنظر قرار داده است.

 

وی از تبدیل زمین‌های غیرهندسی به اراضی هندسی با اجرای طرح تجهیز سخن گفت و ابراز داشت: افزایش ضریب مکانیزاسیون و امکان استفاده بیشتر از ماشین‌آلات بخش کشاورزی، دایر شدن جاده بین مزارع، اجرای زهکش و آبرسان در داخل مزارع و توسعه کشت دوم از دیگر مزیت‌های اجرای طرح تجهیز و تسطیح اراضی محسوب می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با تاکید بر اینکه در سال‌های 97 و 98 طرح تجهیز و تسطیح اراضی شهرستان در دو فاز آغاز شد اضافه کرد: طبق برنامه تدوین شده جهاد کشاورزی فاز نخست این طرح در سطح 22 و نیم هکتار و فاز دوم هم قرار شد در سطح 50 هکتار از اراضی شالیکاری اجرایی شود.

 

اسدی پرور پیمانکار، شرکت مشاور و جهاد کشاورزی به عنوان ناظر بر عملکرد پیمانکار را از اجزای اولیه اجرای طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع اعلام کرد و افزود: در شهرستان رشت اقدامات زیادی برای طرح تجهیز و تسطیح اراضی شالیکاری انجام شد از طرفی پس از اجرا طرح به مدت دو سال تحویل موقت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه 85 درصد از اعتبارات طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع توسط جهاد کشاورزی و 15 درصد از آورده کشاورزان تامین می‌شود یادآور شد: میانگین سطح زیر کشت شهرستان رشت 6 دهم هکتار است اما انتظار داریم کشاورزان هم به ما کمک کنند تا بتوانیم پروژه‌های تجهیز و نوسازی مزارع را به اتمام برسانیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت در پایان با تاکید بر اینکه در اسرع وقت نواقص اجرای طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع در برخی از نقاط شهرستان برطرف می‌شود خاطرنشان کرد: از کشاورزان زحمت‌کش تقاضا داریم برای اینکه جاده‌های بین مزارع از بین نرود به ما در بحث شن‌ریزی این جاده‌ها کمک کنند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، بحث تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع در استان گیلان در قالب 17 طرح از سال 98 در یکسری از شهرستان‌ها مانند رشت، شفت، صومعه‌سرا، تالش، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و رودسر آغاز شد و بدون شک اتمام پروژه‌های تجهیز، تسطیح و نوسازی مزارع می‌تواند کمک بزرگی به بخش کشاورزی استان گیلان باشد.

 

از 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری استان گیلان نیمی از این مساحت قابلیت اجرای طرح تجهیز و تسطیح را دارند و تاکنون هم این طرح‌ها در سطح حدود 86 هزار هکتار اجرایی شده است.

 

کد خبر 1051463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha