ریاضت مقدمه ای برای ضیافت است/حوزه های علمیه حکم و حکمت روزه را تبیین کنند

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: حوزه‌های علمیه به بیان حکم روزه و اعمال عبادی می‌پردازند باید با حکمت نیز آشنا شوند، اینها نمادها انسان را به ضیافت‌الله می رساند. باید سختی، ریاضت و تقوا پیشه کرده و در تصمیم‌گیری‌ها به مستحبات و مکروهات توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۸اردیبهشت) در حوزه علمیه کوتنای قائم شهر بیان کرد:نیمه ماه رمضان یادآور ولادت باسعادت اولین میوه و ثمره نسل ازدواج و وصلت مولا امیرالمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) و اولین نوه پیغمبر اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) است، ایشان به کریم اهل بیت، صبر، گذشت، خیر و بردباری معروف بودند.

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: امام حسن مجتبی(ع) برای همه ما الگو هستند، باید سیره رفتاری ایشان را در جامعه ترویج دهیم، از معلمان و اساتید فرهیخته که در حوزه‌های علمیه سراسر استان مازندران به کار مقدس معلمی مشغول هستند می‌خواهم کریم اهل بیت(ع) را الگو قرار دهند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به زحمات بانی این مدرسه آیت الله سلیمانی، تصریح کرد: روح بلند شهید این ایام که هفته و روز معلم به‌مناسبت این شخصیت عظیم علامه شریف مطهری نامگذاری شده، علو درجات را خواستارم و از خدا می‌خواهم ما اخلاص، تلاش، زحمات، تقوا، دینداری، روح انقلابی و زحمات علمی ایشان را سرلوحه امور قرار بدهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه جوانان باید با همه آثار خوب استاد شهید مطهری آشنا شوند، گفت: جوانی که در این مسیر قرار بگیرد با بسیاری از آسیب‌ها درگیر نمی‌شود، چرا که این شخصیت فرهیخته اسلام را با دید درست تفسیر کرد تا جایی که مورد پذیرش امام راحل قرار گرفت.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: در هفته معلم در ماه تعلیم قرآن و معلم قرآن که شخص خدای متعال است قرار داریم، هفته معلم ماه معلم قرآن است، ماه روزه است که هم یک پیکره ظاهری دارد و هم می‌تواند نمادی از ریاضت‌ها باشد که انسان را به کمال می‌رساند، اگر ریاضت از آن شهوات نداشته باشیم از بسیاری از ضیافت‌ها هم محروم خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه رمضان ماه ضیافت الله است، خاطرنشان کرد: شاید بگویید وعده غذایی ما در ماه مبارک چرا کم شده مگر ضیافت نیست؟ در حالی که این ریاضت مقدمه ای برای ضیافت است که هر عملی چند برابر پاداش دارد، ما با حکم و حکمت روزه باید آشنا شویم.

حجت الاسلام محمدی لائینی اذعان کرد: حوزه‌های علمیه به حکم روزه و اعمال عبادی می‌پردازند در کنارش باید با حکمت نیز آشنا شوند، اینها نمادی است تا انسان را به ضیافت‌الله برساند اگر این را می‌خواهیم باید سختی و ریاضت پیشه کنیم، اگر فقط به انجام ندادن حرام و تکیه بر واجب بسنده کنیم کافی نیست بلکه باید تقوا پیشه کرده و در تصمیم‌گیری‌ها به مستحبات و مکروهات توجه کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: اگر ریاضت ترک لذت‌هایی همچون ترک از وطن، کنار خانواده بودن و ... را ترک نکنیم به ضیافت علم نمی‌رسیم، خداوند چند چیز را در چیزهای دیگر قرار داده، گرسنگی، ترک لذت‌های روزمره موجب رشد علمی خواهد شد، وقتی که ملبس به لباس روحانی شدیم آنگاه از بسیاری از آزادی‌ها محروم هستیم یا باید خودمان را از آزادی‌ها و یا اینکه از لباس خلع کنیم! 

 

وی ادامه داد: ترک لباس راحت است و داشتن آن نوعی روزه و مقدمه‌ای بر رشدها است، بنابراین اگر مناسک را فقط بر پیکره ظاهری ببینیم عمق و باطن نخواهد داشت بلکه باید به حکمت‌ها توجه کنیم، اینها نمونه و نماد برای بسیاری از اهداف و غایات هستند، ترک لذت‌ها توفیقی است تا انسان به ریاضت برسد‌‌.

کد خبر 1051702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha