فرد و جامعه با روزه منتظرانه اصلاح می‌شوند/ مراقبت بر واردات قلب سخت‌ترین کار منتظران است

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه انتظارِ مصلح چیزی جز صالح بودن فرد و صالح کردن خانواده و جامعه نیست و این مهم با روزه‌داری منتظرانه به دست می‌آید، گفت: از ابعاد مهم زندگی منتظران، مواظبت شدید بر واردات قلبی و مسموعات و اطلاعات و افکار است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه دهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل یازدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «مواظبت بر واردات قلبی و فکری» است، اظهار کرد: ما در عصر غیبت امام زمان(عج) زندگی می کنیم که دورانی به غایت شرارت بار و تخریب گر برای ایمان و تقوا و طهارت و انسانیت انسان است؛ یکی از مشکلات و گرفتاری های بشر، بیگانگی افراطی با زندگی معنوی و اخلاقی و گرایش به عرفان واقعی و رفتارهای صالحانه دینی است و علت عمده آن در زمان ما جهانی سازی غربی و پذیرش سبک زندگی فرومایه غربی و در نهایت گرفتاری روزافزون در فضای مجازی و توجه به هر نوع مطلب و خبر و تصویر نازل و پست در این فضا است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما در عصر دجال گری فرهنگی و حکمرانی مجازی دجال زندگی می کنیم، گفت: هر روز صدها و هزاران نکته اغواگرایانه، فتنه آمیز و الحادی و ... از طریق رسانه های مکتوب و تصویری و دیجیتال روانه ذهن و فکر و دل و جان افراد می شود؛ به همین جهت عصر ما دوران غلبه امیال نفسانی و فردسالاری افراطی و هوس گرایانه و خداستیزی احمقانه و در نهایت از بین بردن معنویات و فضیلت ها و معرفت های راستین است! حکمرانی دجال و اتباع شیطانی او امروز از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و عوامل و اذناب مختلف آن، به شکل عجیبی می کوشد همه را وابسته به یک الحاد مدرن و افساد نظام مند و آزادی افسار گسیخته ای کند تا آنان را در نهایت به زیر یوغ حاکمان فضای مجازی و دنیای اقتصادی ببرد و راه سعادت و عقلانیت و انتخاب را بر آنها ببندد و چیزی جز زندگی حرام، فکر حرام، تغذیه حرام، کار حرام، نگاه حرام، نسل حرام و...  نداشته باشد.

 

وی تصریح کرد: دین اسلام با پیشگویی این مهالک آخرالزمانی و مفاسد دجال گرایانه با انواع برنامه ها و شیوه ها، مسلمانان را به مجاهده در برابر این یورش های اخلاق‌ستیز و معنویت‌زدا فراخوانده و برای حراست از قلب و جان و گوش و ذهن و وجود آنان، ایشان را به انتظار عارفانه و رفتارهای صالحانه در دوران غیبت دعوت کرده است.

 

مواظبت شدید بر واردات قلبی؛ سخت ترین وظیفه منتظران

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: یکی از ابعاد مهم زندگی منتظران در این دوران سخت، مواظبت شدید بر واردات قلبی و مسموعات و اطلاعات و افکار وارده از طرق مختلف است؛ یعنی نپذیرفتن و زیر بار نرفتن آنچه که در دنیای شرک و کفر و الحاد می افتد، است؛ در واقع  امروز جهاد اکبر منتظران، حراست و مواظبت کامل از همه داشته های توحیدی خود در برابر هجمه های شرارت‌بار با ظاهری آراسته و جذاب است! مومنان منتظر در عصر غیبت با حفاظت و پاسداری از قلب و ذهن و روان و نفس خود بر اساس تکالیف و تعالیم دینی مثل همین روزه داری ماه مبارک رمضان و روزه نگاه داشتن دست و پا و گوش و چشم و زبان و دهان و قلب، باید بکوشند در جهان مجازی دجالی و جهان حقیقی شیطانی غرق نشوند و دنیا و آخرت خود را تباه نسازند!

 

وی با بیان اینکه این جریان فاسد و اغواگرایانه و مادی محور غربی و نهایت شیطنت شیطان می تواند دجال‌گری باشد، ابراز کرد: عمدتاً از طریق حاکمیت بر فضای مجازی و ابزاری چون اینترنت و ماهواره و فیلم و موسیقی، تجمل گرایی و ... بشریت را آماج تبلیغات مفسدانه و اطلاعات گمراه کننده و لهویات و ... نکرده است!! در این راستا عباداتی چون روزه داری، ضیافت الهی برای منتظران عارفی است که درصددند دست و زبان و قلب و روح خود را طاهر و صالح نگاه دارند تا بتوانند در موعد ظهور، توفیق یاری و همراهی امام زمان(عج) را  با دل و جان و فکر پاک پیدا کنند.

 

این کارشناس مهدوی ماه تاکید کرد: ماه رمضان، ماه چشم بستن و زبان برگرفتن و دل نسپردن و آلوده نشدن در فضای مجازی و حقیقی است. به بیان امام علی علیه السلام «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است» (غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80 ) و طبق روایت امام صادق علیه السلام: «آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند» ( کافی ، ج 4 ص 87، ح 1 ).

 

روزه داری منتظرانه، ورود به حصن توحیدی است

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه ابراز کرد: روزه داری منتظرانه، ورود به حصن توحیدی است تا موعد حکومت جهانی اسلام و حکمرانی توحیدی فرا برسد. عصر ظهور، خط بطلانی بر جریان دجال گری فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نجات و رهایی بشر از غرقاب فتنه ها و ابتلائات و مهالک آخرالزمانی و بندگی زیر یوغ دجالان است. به همین جهت انسان عصر ظهور، به تبعیت از انسان 250 ساله معصومین(ع)، انسانی است که قلبش با صلابت و طاهر و ایمانش استوار و روح و روانش در خدمت دین و خداپرستی و اخلاقش الهی است.

 

وی اضافه کرد: انسان عصر مهدویت به تمام معنا اهل تربیت و بصیرت و عرفان و سلوک دینی و قرار گرفته در حصن توحید و ولایت است، به طوری که واردات قلبی اش چیزی جز ایمان و اسلام و عبودیت و هدایت نیست. بنابر روایت است که: «… (امام زمان(عج)) دستش را بر سر بندگان خدا مي‌نهد و دل هر مؤمني از پاره‌‌هاي آهن محكم‌تر مي‌شود…». (نعماني، الغيبة، ص 310). همچنین «كينه‌ها و دشمني‌ها از دل مردم بيرون مي‌رود… ». (مجلسي، بحار الانوار، ج53، ص 316 ) و «يَفْتَحُ حُصُونَ الضَّلالَةِ و قُلُوباً غُفُلاً»؛ «قلعه‌هاي گمراهي و دل‌هاي غفلت گرفته را، باز مي‌كند». (قندوزي، ينابيع المودة ، ج2، ص 588).

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ابراز کرد: دوران مهدویت ورای همه دوران ها و عصرها است؛ با انسان های مهذب و پارسا که قلب و جانشان آکنده و غنی از معرفت الهی و بصیرت دینی و طهارت نفسانی و صلابت ولایی است که هیچ ناپاکی و ناراستی و نادرستی بر قلب و روان‌شان وارد نمی شود و تاثیر سوئی نمی گذارد. در روايتي دربارة غنای قلبي مردم در عصر ظهور مي‌فرمايد: «خداوند بي‌نيازي را در دل‌هاي اين امت قرار مي‌دهد» (اربلي، كشف الغمه، ج2، ص 474) و «هنگامی كه مهدی(عج) قيام مي‌كند، خداوند در دل‌های بندگان بي‌نيازی مي‌افكند» (مرعشي نجفي، ملحقات الاحقاق، ج29، ص 334).

 

وی بیان کرد: در رویکرد عرفانی به انتظار موعود(عج)، شخص منتظر می داند که او در عصر غیبت بین دو مساله  خیر و شر، حق و باطل، عقل و جهل، طهارت و رذالت، ظلمت و نورانیت، ضلالت و هدایت و ... قرار دارد و او با انتخاب و اراده خود، می تواند در صف حق و خیر و طهارت و هدایت باشد یا در جبهه باطل و ضلالت و رذالت و جهالت...؛ او می داند که تمامی قوای شیطانی و دجالی در آخرالزمان در جهت  آلوده کردن و ناپاک ساختن وجود اخلاقی و عرفانی وی است  تا کاملا از انسانیت و عبودیت تهی شده و گوش و چشم و قلب و زبانش در اختیار این قوای ابلیسی قرار گیرد. برای همین منتظر عارف، باید لحظه به لحظه از کیان اعتقادی و ایمانی و اخلاقی خود با  سلاح عرفان و اخلاق دفاع کند و از برنامه های موثر دینی مثل همین روزه داری کمال استفاده را جهت قرار گرفتن در صف امام زمان(عج) و جبهه حق و خیر کند.

 

وظایف منتظران در سه قسم روزه داری 

 

حجت الاسلام کارگر ابراز کرد: صاحب «المراقبات» از سه نوع روزه داری صحبت می کند (المراقبات، ص 200 و 202) که شامل روزه عوام و خواص و خواص الخواص می شود. منتظر روزه دار در قدم اول (روزه عوام) با خودداری از مبطلات روزه و امساک کامل از غذاها و نوشیدنی ها و بعضی حرام ها خود را وارد یک حصن تربیتی و دینی و حتی طبی می کند تا سلامت جسم و روانش تامین شود. شخص منتظر در اینجا باید بُعد انتظار عارفانه را در اینجا متجلی سازد و با کم خوردن و کم نوشیدن در مواقع افطار بخشی از داشته های خود را با نیازمندان تقسیم کند و درد فقر و نداری و تنگدستی دیگران را لمس کند و در عین حال احساس نیاز شدید به وجود منجی جهت رفع این همه بی عدالتی و تبعیض و فقر و نداری پی ببرد.

 

وی تاکید کرد: اما در مرحله بعد (روزه خواص) می کوشد با پرهیز از رذایل اخلاقی و معاصی مختلف و جلوگیری اعضای بدن (مثل گوش و چشم و قلب) از مخالفت با خداوند، خود را در جرگه صالحان و پارسایان قرار دهد. پرهیز جدی از گناهان و حرام های الهی، قدم اول سلوک عرفانی و گام نخست انتظار واقعی است. انتظار مصلح چیزی جز صالح بودن فرد و صالح کردن خانواده و جامعه نیست و این مهم با روزه داری منتظرانه به دست می آید.

 

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: اما مهم ترین مرحله، روزه خواصّ الخواص است که انسان با کف نفس و کم خوری و کم نوشی و قناعت و خودداری از امور حلال یا مکروهی که انسان را از یاد خدا باز می دارد و تمرین دادن خود برای ندیدن و نشنیدن و گوش ندادن به هر خبر و سخن و مطلبی که پخش می شود (و معمولاً حاوی مطالب دروغ و تهمت و افترا و حتی مطالب ضد خدایی و اخلاق ستیزانه است) نظارت و کنترل کاملی بر واردات قلبی خود می کند و در همان مسیری قرار می گیرد که نهایتاً به تحقق جامعه موعود قرآنی منجر می شود.

کد خبر 1051719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha