تحقق شعار امسال با افزایش تولید محتوای فرهنگی و هنری در قالب مناسب امکان پذیر است

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» را تحقق یافتنی خواند و گفت: لازمه تحقق این شعار افزایش تولید محتوای فرهنگی و هنری در قالب مناسب و پذیرش از سوی مخاطب با حمایت مراکز فرهنگی و هنری است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  دشواری های تولید فرهنگی و هنری با اتکا به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها»  قطعا برطرف خواهد شد اما لازمه اش اولویت بخشی به اقتصاد آسیب پذیر فرهنگ و هنر است، اقتصادی که در سایه کرونا لطمات جبران ناپذیری بر پیکره نحیف آن فرو آمد. همانطور که می دانیم امسال را مطابق نامگذاری هر سال مقام معظم رهبری سال «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند،  تولید در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است، درباره ضرورت های تحقق این شعار در تولید فرهنگی و هنری با «سید علیرضا فاطمیان پور»، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» چگونه می‌شود در عرصه فرهنگ و هنر تولید کرد؟

امسال را مقام معظم رهبری سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند، محور اول فعالیت هایی  که باید انجام دهیم بصیرت افزایی  درمیان مردم است، اینکه مردم بفهمند معنی تولید چیست؟ محور دوم  اینکه خودشان مولد و تولیدکننده محصولات فرهنگی و هنری هستند. اینکه در حوزه ارتقای محصولات فرهنگی و هنری چه کارهایی می شود انجام داد؛ در این محور در 2 حوزه تولید محتوا و حوزه قالب ها می توان فعالیت کرد در واقع تولید محتوا و قالب  این دو حوزه بن مایه تولیدات فرهنگی و هنری هستند. با توجه به اینکه  در ماه مبارک رمضان هستیم مثالی در رابطه با همین ماه در حوزه محصولات فرهنگی و هنری  می زنم مثلا اگر ما الان محصول فرهنگی هنری تولید می کنیم محتوا را بر اساس آیات و روایات، احادیث انتخاب می کنیم اینها منابع غنی و مهمی هستند بنابراین ما در این حوزه کمتر دچار مشکل می شویم چون منابع عمیقی از آیات، روایات از اهل بیت داریم؛ مشکل ما اغلب در این مواقع قالب ها هستند البته فهم درست از محتوا نیز مهم نیست. چرا قالب ها مهم است؟  یکی از ارکان های مهم تولیدات فرهنگی هنری قالب ها هستند و یک عنصر سومی هم که به آن باید اضافه می شود، پذیرش مخاطب است که مخاطب در کنار لذتی که می برد، بتواند از آن محتوا بهره مند شود.

ضرورت تولید فرهنگی و هنری با اتکا به شعار  سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»چیست؟

 اگر ما بخواهیم در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» سال تولید در حوزه تولیدات محصولات فرهنگی هنری گام برداریم، باید فعالیت ها و برنامه هایمان را در حوزه قالب و پذیرش از سوی مردم بیشتر کنیم. باید استقبال از تولیدات فرهنگی و هنری بیشتر شود و این با فرهنگسازی میسر می شود. برای اینکه تولیدات فرهنگی و هنری افزایش پیدا کند و از سوی مخاطب پذیرش بیشتری داشته باشند لازم است که مورد حمایت دستگاه ها و سازمان های فرهنگی و هنری قرار گیرد.

پشتیبانی و حمایت از تولیدهای فرهنگی هنری در سال ۱۴۰۰ چگونه  باید باشد تا شعار امسال محقق شود؟

مراکز فرهنگی و هنری باید با رصد کانون های فرهنگی و هنری در شهرها آنها را شناسایی کنند؛ زیرا در این کانون ها یک سری جوانانی فعالیت می کنند که خلاقیت و توانایی های بسیاری دارند حتی کانون های فرهنگی و هنری که ناشناس فعالیت می کنند را هم شناسایی کنند و بعد منابع در اختیارشان را برای حمایت از آنها در اختیارشان قرار دهند.

 

مهم‌ترین موانع تولید فرهنگی و هنری  در این سال چیست؟ 

سازمان های فرهنگی و هنری و متولی امر فرهنگ و هنر برای اینکه باعث تولید بیشتر در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»  شوند احتیاج به پوست اندازی در دو حوزه فرآیندها و ساختارها دارند باید باید یک تحولی  در این دو حوزه ایجاد کنند که بتوانند کانون ها و نخبگان را در جهت تولید محتوای فاخر حمایت کنند. اگر این اتفاق امسال در ارگان های فرهنگی هنری و سازمان های فرهنگی هنری بیفتد، ثمره اش تنها برای امسال نیست و جهشی برای تولیدات فرهنگی و هنری در سال های آتی است  و منجر به تحقق شعر سال که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است می شود و امسال این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

مانع جدی من به عنوان هنرمند این است که وقتی می خواهم طرحی در حوزه محتوا و در قالب بیندازم که مورد پذیرش واقع شود اگر کمکی بخواهم بگیرم در پیچ و تاب فرآیندهای ساختار سازمانی می مانم. خیلی از ایده های فرهنگی و هنری بواسطه همین ساختارهای سازمانی در نطفه خفه می شوند و نمی توانند به ثمر بنشینند.


 

 

کد خبر 1051729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha