پرس تی وی بازی رسانه های غربی را برهم زده است

روح الله مدبر معتقد است شبکه پرس تی وی بازی رسانه های غربی را بر هم زده و با زبان خود آن ها حقایق را منتشر می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزای شبستان، همزمان با افزایش نقش پرس تی وی در دیپلماسی عمومی ایران و ارتقای مرجعیت خبری این رسانه در خصوص پرونده هسته ای، اخیرا گوگل برای هفتمین بار اکانت این شبکه را در یوتیوب مسدود کرد و این تنها بخشی از اقدامات امریکا برای سانسور صدای این تلویزیون روشنگر است. آن چه در پی می آید گفتگو با دكتر «روح اله مدبر» تحلیلگر مسائل بین الملل درباره جایگاه پرس تی وی و تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی مردم جهان است:

 

مسدود کردن چند باره اکانت پرس تی وی در یوتیوب را چگونه باید تفسیر کرد؟

مسدود کردن پرس تی وی نشان می دهد این شبکه توانسته در ماموریت خود در حوزه مقابله با یکجانبه گرایی امریکایی و تبلیغات هدفمند یک طرفه غرب موفق عمل کند. 

در دوره ای که جهان از دیپلماسی سنتی به دیپلماسی عمومی حرکت کرده، مهم ترین ابزار این دیپلماسی استفاده از رسانه و توليد خبر، سینما، تبليغات و ظرفيت دانشگاهي براي مدیريت افكار عمومي بوده است. براي مثال هر جنايتي كه امريكا انجام مي دهد، به گونه اي روتوش و بزك شده توسط رسانه های غربی به مردم جهان معرفی مي شود که نقاط منفي آن حذف شود و اقداماتي كه عليه بشريت انجام مي دهد، خوب جلوه داده شود. به ياد آوريم امريكا در گذشته هم از رادیو برای دخالت در امور داخلی کشورها استفاده می کرد و حتی امنیت و ثبات دیگر کشورها را به خطر می انداخت. 

 

عملکرد پرس تی وی چگونه حساسیت غربی ها را برمی انگیزد؟

در چنين شرايطي پرس تی وی بازي رسانه هاي غربي را به هم زده و با زبان خود آنها در دامنه نفوذ امریکا توانست حقايق را بدون واسطه از منابع اصلي با ظرافت هاي رسانه ای منتشر كند. این پدیده موجب شده كه طرف استکباری احساس خطر كند؛ چرا كه مولفه بازي تغيير كرده و اکنون مخاطب می تواند واقعيت را درك كند و ديگر تحت تاثير تبليغات يك طرفه آنها نيست. درنتیجه جايگاه رسانه هاي غربي به چالش کشیده شده و پيامد آن تغيير قاعده بازي، حوزه نفوذ، يارگيري و ... خواهد بود؛ بنابراين برای ساکت کردن پرس تی وی از راديكال ترين روش كه محدود كردن و بستن است استفاده مي كند. ازاین رو جاي بسي خوشحالي است كه پرس تی وی توانسته به وزنه اي داراي اعتبار براي تاثيرگذاري بر افكار عمومي در جهان تبديل شود.  پرس تی وی موفق بوده؛ اما اکنون باید از ظرفیت های دیگری استفاده کند تا بتواند بر این سانسور خبری تفوق یابد.

 

آیا غربی ها با رسانه های کشورهای دیگر هم چنین برخوردی دارند؟

دقیقا در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام، تلویزیون هایی را که به دنبال آشوب و ناآرامی هستند، مسدود نمی کنند. برای مثال تلویزیون اینترنشنال سعودی که دائم در حال پخش اخبار انحرافی است و هدف آن ایجاد ناامنی، ناامیدی و سَرخوردگی در جامعه ایرانی است و بخش عمده فعالیت هایش دعوت به آشوب و براندازی است، هرگز مورد سانسور غرب قرار نگرفته است. 

این تلویزیون عربستان سعودی از آن حمله تروریستی به رژه سال 1397 در خوزستان پشتیبانی کرد و زمانی که عامل آن دستگیر شد، اعتراض کرد که چرا این آدمکش دستگیر شده است. بنابراین فیسبوک و گوگل و... اگر خواستار گردش آزاد اخبار بوده و ادعا دارند مانع از خشونت هستند باید از فعالیت اینترنشال سعودی جلوگیری کنند نه آنکه پرس تی وی تی وی را مسدود نمایند. 

 

حمایت از شبکه های تاثیرگذاری چون پرس تی وی چگونه باید باشد؟

باید توجه داشت که یکی از ابزارهای قدرت نرم ایران همین شبکه های برون مرزی صداوسیما و به ویژه شبکه هایی چون پرس تی وی و هیسپان تی وی و... است و هر چه حمایت از آنها بیشتر شود، همراستایی افکار عمومی سپس امنیت ملی ایران افزایش می یابد.

پرس تی وی از نظر بودجه، امکانات و لجستیک هرگز قابل مقایسه با سایر شبکه های بین المللی نیست. به راستی برای بنده این سوال مطرح است که چرا نهادهای مسئول به شبکه ای چون پرس تی وی با دید بازتری نگاه نمی کند و بودجه آن را ارتقا نمی بخشد. شبکه ای که نه تنها در اعمال دیپلماسی عمومی ایران نقش آفرینی می کند که برای دیپلماسی اقتصادی ج.ا.ا. نیز بازویی کارگشاست. 

 

پیشنهاد شما برای تقویت تولیدات و ارتقای جایگاه پرس تی وی چیست؟

دیپلماسی اقتصادی در رویکردهای پرس تی وی مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ چرا که معرفی ظرفیت های اساسی اقتصاد ایران در راستای سیاست خنثی سازی تحریم ها باید مورد توجه باشد؛ به ویژه محور ترانزیتی مانند راهگذر شمال به جنوب ( میان هند و اوراسیا) و احیای راه ابریشم از شرق به غرب (میان چین و اروپا) می تواند زمان و هزینه های تجارت بین المللی را برای دیگر کشورها کاهش دهد و ایران می تواند سالانه 20 میلیارد دلار از ظرفیت ترانزیتی خود درآمد ارزی جدید کسب کند که پرس تی وی در کنار برنامه های سیاسی اجتماعی و .. خود بهتر است به آنها هم بپردازد. 

 

از نظر شما نقاط عطف فعالیت پرس تی وی در سال های اخیر در چه اتفاقاتی رقم خورد؟

در چند رخداد مهم بین المللی پرس تی وی به دلیل انتشار اخبار مهم بدون واسطه موجب شد که افکار عمومی جهان اطلاع درست و دقیق تری به دست آورد. یکی از آنها تولید و انتشار ویروس خطرناک تروریسم و داعش توسط امریکا بود که نظام بین الملل را به شدت به خطر انداخته بود. 

می دانیم که داعش دست پرورده سازمان های اطلاعاتی امریکا بود که با حمایت مالی شبکه های سلفی و یارگیری جریان های افراطی در اروپا ایجاد شد و زمانی که رشد کرد، حتی کشورهای اروپایی را هم به چالش کشید که نمونه بارز آن حمله تروریستی داعش به سالن تئاتر در فرانسه بود. در آن زمان جوانان سلحشور ایران به میدان مبارزه با داعش رفتند، سپس ائتلاف راهبردی که میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انجام شد موجب شد ریشه داعش خشک شود. 

در اوج مبارزه با تروریسم بود که شبکه پرس تی وی با حضور میدانی خود، هم به عنوان یک مرجع خبری دقیق و بدون واسطه، توانست اخبار جنایات گروه های تروریستی را به جهان مخابره کند و هم به تاثیر بی بدیل ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت و نقش امریکا در ایجاد ناامنی در سوریه را برملا و گوشزد کرد. 

اسناد و تصاویر حمایت های لجستیکی و ارائه تسلیحات توسط امریکا به گروه های تروریستی در سوریه که توسط پرس تی وی منتشر شد، نشان داد که چه دولتی این ویروس را تولید کرده است. می دانیم که امریکا در مناطق نفتی سوریه مستقر شد، حال آن که گروه های تروریستی دقیقا در آن مناطق حاضر نمی شدند که این نشان دهنده نوع مدیریت تروریست ها در سوریه بود. این افشاگری های پرس تی وی تجربه خوبی بود که ماهیت واقعی امریکا را به صورت مصور و مستند بنماياند.

نمونه دیگر افشاگری های پرس تی وی در حوزه تروئیکای اروپایی در خصوص تعهداتشان در ماجرای برجام بود و استمرار تحریم ها که اقدامی ضد بشری بود. نقش آفرینی پرس تی وی در این کارزار موجب شد آزاد اندیشان در نظام بین الملل به این واقعیت پی ببرند که تبلیغات امریکا کاملا دروغ و اغواگرانه است که این هم موفقیت خوبی برای پرس تی وی بود. 

نمونه دیگر هم پوشش خبری حرفه ای پرس تي وي در خصوص ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی بود که اين شبكه توانست چهره بدون روتوش امریکا را به جهان معرفی کند و جهان متوجه شد امریکا بزرگ ترین فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش را ترور کرده است و در رویکردی ضد ملت های خاورمیانه، به مشی خود در حمایت از تروریسم وفادار است. این کاری بود که جز از ناحیه شبکه ای چون پرس تی وی توفیق نفوذ در افکار عمومی جهان را نمی یافت. 

 

کد خبر 1051768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha