احساس طعم شیرینی مطالعه در دوران کرونا

انتخاب مطالعه کتاب به عنوان یکی از سرگرمی های قرنطینه خانگی، طعم شیرین گرایش به کتابخوانی را بر دهان بخش زیادی از مردم کشور نشانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مطالعه کتاب یکی از مهمترین مولفه های افزایش سواد اجتماعی به شمار می رود و جامعه ای که این مقوله را مورد توجه قرار داده به دانایی و عقلانیت خواهد رسید و برعکس مملکتی که مردم آن برای خرید و مطالعه کتاب همت ندارند جهالت را تجربه و سرنوشت خوبی برای پیشرفت ندارند.

 

کتاب و کتابخوانی به عنوان زیرساخت مناسبی برای افزایش دانایی در جامعه و کاهش دغدغه های اجتماعی به حساب می آید و بسیاری نیز با وجود اینکه اهل این کار نیستند انا بر این امر معتقد بوده اند اما برخی از عوامل بر مطالعه کتاب اثر گذاشته است.

 

افزایش قیمت کتاب، تنوع توزیع مطالب در فضای مجازی، دسترسی محدود به منابع کتاب، عدم فرهنگ سازی برای مطالعه در بین کودکان و نوجوانان و جذابیت های دیجیتالی، ورزشی و دیگر مولفه های تفریحی و سرگرمی بر مطالعه اثر گذاشته است.

 

مسئولان فرهنگی کشور همواره از کمبود سرانه مطالعه در کشور انتقاد داشتند و با اجرای طرح و برنامه های فرهنگی سعی بر ترویج این جریان بودند که تاحدودی نیز تلاش های آنان کارآمد بوده اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

 

بسیاری از مردم به دلیل اینکه امکانات و تنوع برنامه برای اوقات فراغت خود داشتند کمتر به سوی مطالعه و کتابخوانی رفتند و گردش در خیابان ها، تفریح و بازی را بیشتر ترجیح داده اند و با گسترش شبکه های مجازی از این فضا و همچنین تماشای فیلم استفاده بیشتری برای ساعات فراغت خود استفاده کرده اند.

اینگونه رفتار تا حدی بین مردم نهادینه شده بود که با شیوع بیماری کرونا زندگی برای خیلی ها به دلیل محدودیت تردد و گردشگری در شهر سخت شد و چرخش در فضای مجازی و تماشای تلویزیون نیز تکراری و آستانه تحمل را تحت تاثیر قرار می داد.

 

گاهی مقاومت بر سر عدم مطالعه کتاب و خستگی برای این کار را اندک و آهسته کنار گذاشتند و به سهم خود کم کم با کتاب های کتابخانه خانگی خود دوست شدند و انس و همنشینی با یار مهربان به گونه ای شد که سهم مطالعه کتاب در بین مردم به قدری افزایش یافت.

 

*گرایش به مطالعه کتاب به روایت آمار

 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر اساس ماموریت ذاتی خود اقدام به  نظرسنجی با موضوع اوقات فراغت در دوران کرونا کرد و نتایج آن را برای تحلیل و بررسی در اختیار مردم و مسئولان قرار داد.

 

نتایج این اقدام پژوهشگاه بدین شرح بود که  ۲۰.۱ درصد افراد کشورمان مثل دوران پیش از کرونا برای مطالعه کتاب وقت می‌گذارند یعنی جریان مطالعه بین این افراد مثل گذشته بوده ولی آمار جالتر از این شد یعنی  ۴.۴ درصد که در گذشته کمتر با کتاب مانوس بودند رقبت بیشتری پیدا کردند و ۵۴.۹ درصد نیز گفته اند ما در گذشته مطالعه کتاب جز برنامه های زندگی ما نبوده ولی الان به این سمت گرایش پیدا کرده ایم.

 

 بر اساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گرایش به مطالعه کتاب چاپی بیش از کتاب های الکترونیکی و گویا بوده است.

در دوران قرنطینه خانگی مطالعه کتاب سومین برنامه فراغتی مردم بوده که جریان رو به توسعه در این خصوص مورد اهمیت و جالب است که سرانه مطالعه و کتابخوانی را با شیب صعودی روبرو کرده است.

 

 انتخاب مطالعه کتاب به عنوان یکی از سرگرمی های قرنطینه خانگی، طعم شیرین گرایش به کتابخوانی را بر دهان بخش زیادی از مردم کشور نشانده که لازم است این جریان تقویت شود.

 

*ضرورت نهادینه سازی فرهنگ سازی مطالعه

 

بیش از هر اقدامی برای توسعه فرهنگ مطالعه در کشور، فرهنگ سازی در این باب مهم و اقدامی ضروری به شمار می رود و بسیاری از کارشناسان و متولیان امر بر این امر تاکید و توصیه داشته اند.

آیت الله «سید محمد شاهچراغی» امام جمعه سمنان در همین راستا نقش روحانیون و طلاب را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: ارتباط بین روحانیون با مردم فرصت خوبی برای فرهنگ سازی و گرایش به مطالعه است.

 

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی، افراد  تاثیر گذار و در یک کلمه خادمان فرهنگ مطالعه در راستای فرهنگ سازی برای این امر به عنوان یک دوست خوب برای عموم مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان کار کنند.

*آگاهی بخشی به جامعه با ترویج فرهنگ مطالعه

 

تعامل فرد با اجتماع نیازمند دانش و فراگیری اطلاعات مورد نیاز است که در این امر مطالعه کتاب برای ارتقای فرهنگ و حقوق شهروندی نقش دارد و بر این اساس «علی حمزه‌پور» به عنوان یک حقوقدان این اصل را مورد تاکید و سفارش قرار داد.

او مردم را برای مطالعه کتاب های متناسب با حقوق شهروندی جهت کاهش دغدغه های اجتماعی توصیه کرد و گفت: در این امر نهادهای فرهنگی اقدامات کنند و مردم به صورت ویژه این موضوع را برای زندگی خود پیگیری کنند.

 

کد خبر 1051837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha