از افزایش فرصت تبلیغات نامزدها در صداوسیما تا حضور چهره های جدید در ماراتن انتخابات

بسته اخبار انتخابات ۱۴۰۰ خبرگزاری شبستان با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخبار مربوط در این زمینه را منعکس می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می شود و با نزدیک شدن به ایام یکی از بزرگترین انتخابات های کشور شور و اشتیاق احزاب و گروه های سیاسی نیز بیشتر شده و شاهد اعلام حضور شخصیت های مختلف سیاسی برای حضور در این دوره از انتخابات و برگزاری نشست های خبری از سوی آنها هستیم.

 

سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان نیز همزمان با نزدیک شدن به ایام سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بسته اخبار انتخابات 1400 آخرین اخبار مربوط به اعلام کاندیداتوری و نشست های خبری و سایر اخبار مربوط به حوزه انتخابات را منتشر می کند. در زیر گزیده ای از مهمترین اخبار انتخاباتی در هفته منتهی به 3 اردیبهشت ماه را می خوانید:

 

اعلام کاندیداتوری فریدون عباسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. 

 

وی هم اکنون رییس کمیسیون انرژی مجلس شورایاسلامی بوده و در کارنامه خود سابقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی نژاد را دارد. وی اکنون نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم است.

 

عباسی همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت:‏ بنده به عنوان یک معلم بصورت مستقل و از جناح مردم با اعتقاد به اینکه رئیس جمهور دارای اختیارات اجرایی کامل در چارچوب قانون است و با شعار ‎بازگشت به مردم جهت تشکیل ‎ دولت نخبگانی، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده ام. احیای قسط و عدالت به دست مردم هدف دولت نخبگانی است.

 

شورای وحدت از داوطلبی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال می‌کند

نیره قوی، سیاست اصلی شورای وحدت را نظر قانونی شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان ارزیابی کرد و گفت: در مرحله احراز صلاحیت‌ها و معرفی نامزد‌ها که وظیفه قانونی شورای نگهبان است ورود و دخالتی نداریم، اما از حضور زنان در عرصه داوطلبی ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم.

جانشین سخنگوی شورای وحدت قوی با تاکید بر اینکه شورای وحدت آماده گفتگو و هم اندیشی با همه نامزد‌ها و گروه‌های ارزشی و انقلابی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است، افزود: به این منظور سازوکاری را طراحی کردیم و بر اساس آن در مرحله اول به ۱۰ نفر از کاندیدا‌های مطرح که اعلام حضور کرده بودند نامه‌ای ارسال شد و از آن‌ها برنامه و تیم و رویکرد‌های مدیریتی خواسته شد. البته ممکن است طی روز‌های آینده به افراد دیگری نیز این نامه ارسال شود.

قوی با تاکید بر ضابطه‌مندی و اجرای قانون در همه مراحل فرایند انتخابات گفت: ما بر اساس چنین رویکردی نامه‌ای برای دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور تنظیم کردیم که در آن به دغدغه‌ها و پیشنهادات خود درباره اجرای انتخابات هم اشاره کردیم و این نامه به مراجع چهارگانه یعنی برای آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان و برای قالیباف، رحمانی فضلی و علی عسگری ارسال شد که متن کامل آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

رستم قاسمی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد

رستم قاسمی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد

رستم قاسمی در نشست خبری خود که در محل موسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، رسماً اعلام کرد که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می شود.

متن بیانیه اعلام داوطلبی رستم قاسمی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْق-وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْق- وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر
فروزنده ی ماه و ناهید و مهر
ز نام و نشان و گمان برترست
نگارندهی بَر شده پیکرست

عرضِ ادب و سلام به محضر مردم غیور ایران؛ به مردمی که با همت و غیرتِ خود، ایران عزیز را در بلندای تاریخ سرفراز نمودند . درود می فرستم به روح مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی وسلام می کنم به محضر رهبر معظم انقلاب و سرتعظیم فرود می آورم به ساحت مقدس شهیدان گلگون کفن ایران اسلامی که با اخلاص و از خودگذشتی در راه وطن و ارزشها، خون خود را نثار نمودند.

همچنین میلاد سراسر نور امام حسن مجتبی(ع) را تبریک و تهنیت گفته و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای روزه داران عزیز را دارم.
برادران و خواهران گرامی امروز ایران با تاریخی پرافتخار و مردمی با استعداد و فرهیخته در شرایطی خاص و تعیین کننده قرار گرفته که مقام معظم رهبری بارها از آن به عنوان « پیچ تاریخی» یاد نموده اند که اگر از این راه با تفکر وعملگرایی بسلامت عبور کنیم ماندگار خواهیم بود و اگر خدای نا خواسته راهبریِ این حرکت تاریخی را به نااهلان و ناتوانان بسپاریم تا ابد مدیون مردم و تمامی آنهایی که برای وطن زحمت کشیده و از جان گذشتگی کرده اند، خواهیم شد.

ملت استوارِ ایران، اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که آیا ایرانِ کنونی می تواند از این پیچ تاریخی گذر کند؟آیا می توانیم به عنوان الگوی مردم کشورهایی باشیم که از ظلم و سلطه خسته شده اند ؟ من می گویم بله و خیر! بله اگر بتوانیم پوسته پیر و سنگین مدیریت اجرایی کشور را بشکنیم و با اعتماد و تکیه بر قدرت بی نهایت داخلی، مسیر و ریل حرکت اقتصاد ؛ فرهنگ و سیاست را از روزمرگی و فرسودگی به شادابی و جوانی تغییر دهیم و خیر اگر به روند اجرایی امروز کشور قانع باشیم و امید خود رانسبت به تغییر وضعیت از دست دهیم.

امروز ایران سربلند نیازمند عملگرایی و اِعمال سازکارهای جدیدی است که بجای کپی برداری ناقص ازنسخه های شرقی و غربی، برآمده ازفرهنگ؛ تمدن؛ و ارزش های والای اسلامی و ایرانی باشد.

عزیزان من، امروز حل مشکلات کشور با مماشات و کلمات نخ نما شده ای مانند اصلاح امور و امثالهم حل نخواهد شد چراکه اگر با این روش قرار بود مشکلات مرتفع گردد مردم شریف ایران  اینچنین در سختی و رنج نبودند .امروز اقتصاد ایران نیازمند ریل گذاری دوباره است تا بتوانیم کشور را از رکود و بی نظمیِ اقتصادی که حاصل اعتمادِ به بیرون از کشوراست در بیاوریم واین موضوع انجام نخواهد شد مگر با روی کار آمدن دولت جوان انقلابی ، دولتی که در عمل ثابت کرده باشد به توان داخلی و استفاده از مدیران صادق بجای مدیران کاسب اعتقاد دارد و بداند کشور برای این برهه از زمان نیازمندِ بریدن شاخه های فساد فکری؛ اقتصادی و مدیریتی است که هر جا این سه فساد از بین رفت ما پیشرفت داشته ایم و هرگاه این سه فساد چنگال خود را روی منابع ما انداخته اند ضررهای هنگفتی به کشور وارد آمد.

ما در کشور نیازمندِ دولت مقتدر با تعاریف جدیدی از اقتصاد، فرهنگ وسیاست هستیم . ما باید بتوانیم اقتصادِ امنیتی را به امنیتِ اقتصادی تبدیل کنیم، باید دیپلماسی التماس را به دیپلماسی اقتدار تغییر دهیم و فرهنگ را بجای بخشنامه‌ای کردن، مردمی کنیم. امروز وقتِ ماندن در گذشته نیست، مردم آینده را می‌خواهند و از دعواهای سیاسی، از حزب گرایی و از سیاه و سفید دیدنِ عقاید خسته اند و این‌بار خام وعده‌های صد روزه غیر واقعی نمی‌شوند.

این بار ملت به وعده‌های «خواهد شد و باید بشود» توجهی نمی کنند و نگاه می کنند رئیس دولتی که قرار است گام دوم انقلاب را بردارد در کارنامه اش چه کار کرده  و کجای کشور را آباد ساخته و در گذشته چطور به جوانان اعتماد نموده است، مردم کسی را می خواهند که سر لوحه افکار و رفتارش برای انتخاب مدیران کشور، به جای نسبت خانوادگی و حزبی، نامه امیرالمومنین ع به مالک اشتر باشد که فرمود «برگزیده‌ترین وزیران تو کسانی باشند که سخن حق بر زبان آورند، هر چند حق تلخ باشد و در کارهایی‌ که خداوند برای دوستانش نمی‌پسندد تو را یاری ندهند، هر چند که این سخنان‌ و کارها تو را ناراحت کند».

قطعا در این دوره، مردم باهوش‌تر از همیشه عمل می‌کنند و یقین دارم در انتخابات (نهِ) بزرگی به سیاست بازی و (آریِ) شگفت انگیزی به عقلانیت و کارایی خواهند داد. امروز دیگر حربه “اگر به فلانی رای دهید در خیابان ها دیوار می‌کشد و به فلانی رای ندهید جنگ می شود” کارکردی ندارد و انتخابِ مردم را منحرف نمی کند؛ مردم می دانند تا کشور؛ رهبرمقتدری بنام حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای دارد که سیاستمدارانِ بزرگ دنیا جلوی ایشان سر تعظیم فرود می‌آورند چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

و من رستم قاسمی، سرباز وطن، در این روز عزیز به پیشگاه مردم ایران اعلام می نمایم برای خدمتگذاری و تلاش برای از بین رفتن مشکلات و رونق اقتصادی و پایان دادن به حکومتِ احزاب بر دولت،  با روی کارآوردن فرهنگ حکومتِ مردم بردولت، آمادگی حضور در انتخابات به عنوان کاندیدای رئیس جمهوری را دارم.

من آماده‌ام تا سال‌ها تجربه‌ خدمتِ به مردم در حوزه های اقتصاد، عمران فرهنگ و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی که در کنار سردار بزرگ ایران حاج قاسم سلیمانی آموخته ام را با همکاری جوانان و همفکری بزرگانِ صاحبِ تجربه به کار گیرم تا بتوانیم ایرانی بسازیم در تراز ایران.
آماده ام  تا با کمک قوه قضاییه که در آن حرکت های خوبی آغاز شده، مسببین خون جوانانی که بی دلیل و به خاطر سوءمدیریت داخلی و سوءاستفاده دشمنان خارجی بر زمین ریخته شد را به مردم معرفی کنم و با کمک قوه مقننه که با شعار مردمی بودن و انقلابی گری شروع به کار کرده است خلاءهای قانونی که باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده و رانت های بزرگ برای ویژه خواران شده است را از بین ببرم.

آماده ام  تا سی مرغ مردم ایران را با اتحاد سیمرغ کنم و دست کمک را به سوی ایرانیانی که در هر نقطه از جهان قلبشان برای ایرانِ سرافراز می تپد دراز نمایم و از آنها درخواست کنم که همدل و همراه مانند دفاع مقدس با هر عقیده و منشی  اینبار در خاکریز پیشرفت و آبادانی کنار مردم داخل ایران قرار گیرند.

آماده ام تا صلح و اقتدار را در کنار هم به مردم ایران هدیه کنم، و بار دیگر همچون زمان ریاستم بر اوپک مهم ترین سازمان منطقه ای دنیا در حوزه اقتصاد، نشان دهم که می توانیم و می شود با حفظ خط قرمزهای انقلاب اسلامی با کشورهای منطقه و دنیا ارتباط داشت و نیازی به فداکردن دارایی های مادی و معنوی کشور مانند انرژی هسته ای نخواهد بود.

مردم عزیز ایران، اینجانب از ابتدا با خدای خود عهد نمودم که جز حقیقت را به شما نگویم و امروز هم با شما عهد می بندم تا در این راه درگیر بازی های سیاسی موجود نشوم و تا آنجا که شما ملت عزیز اراده نمایید در این راه بمانم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رستم قاسمی

 

سخنگوی قوه قضائیه: موضع رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تغییر نکرده است
 

چهل و دومین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه امروز (سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه) به صورت آنلاین برگزار شد و در این نشست اسماعیلی درباره گمانه زنی‌ها درباره حضور رئیس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری تغییر یافته است یا خبر اظهار کرد:  در نشست خبری قبلی خود در این باره توضیح داده ام و فعلا در خصوص حضور آقای رئیسی در انتخابات  اتفاق جدیدی رخ نداده است.

گفتنی است سخنگوی قوه قضاییه در  سی و نهمین نشست خبری خود درباره موضع رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارائه خدمات موفقیت آمیز در قوه قضاییه و تحول دستگاه قضا از اولین روز‌های ریاست آقای رئیسی انجام شده است و ارتباطی به سفر‌های وی ندارد و وی با برنامه‌های تحول آفرین و جامع مسئولیت قوه قضاییه را انتخاب کرده است و روند کارشان کاملا مشخص، منطقی و به دور از فعالیت تبلیغاتی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ارتباط با انتخابات آنچه من می‌دانم این است که وی در دیدار با دانشجویان گفته، جز قوه قضاییه به مسأله و موضوع دیگری فکر نمی‌کند و ما هم شاهد این هستیم که او تمام وقت و توان خود را صرف قوه قضاییه می‌کند و تا به امروز نه او و نه ما رویکرد دیگری از او ندیده‌ایم.

 

دیدار حداد عادل با جمعی از علمای قم در زمینه انتخابات

غلامعلی حداد عادل در این سفر با روحانیون و علمای قم در زمینه انتخابات ریاست جمهوری به گفت‌وگو نشست.

حدادعادل پس از این دیدارها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا ائتلاف نیروهای انقلاب در زمان مناسب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

 

عارف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد

محمدرضا عارف :: خبرگزاری خانه ملت

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در نشست خبری بنیاد امید ایرانیان گفت: یک سندی در بنیاد تدوین شده و از همین رو ما این جلسه را تشکیل دادیم تا این سند را رونمایی کنیم.

او ادامه داد: تقاضای ما از نخبگان این است که این سند را نقد کنند، این سند یک نگاه دراز مدت و راهبردی به مسائل کشور داشته و اساس آن با نگاه به مسائل اقتصادی است و معمولا بنیاد ایرانیان در انتخابات اسناد راهبردی خود را منتشر می کند.

او ادامه داد: با توجه به تجربه موفقی که از دولت اصلاحات داشتیم همه اذعان دارند که برنامه سوم توسعه موفق بود و ما اصلاحات ساختاری خوبی را انجام دادیم که البته در روند اجرا متوقف شد. به همین دلیل ما همچنان تاکید ما برای ادامه مسیر بر اصلاح ساختاری حکمرانی سیاسی و اقتصادی است که برای اجرایی شدن این سند نیاز به وفاق و همدلی داریم.

این چهره اصلاح طلب افزود: همانطور که گفتم حضور در صحنه انتخابات نیاز به فکر و بررسی دارد و به همین دلیل، ما در بنیاد باران برای اصلاح ساختاری کشور و رفع مشکلات، برنامه عبور از شرایط سخت را تدوین کرده ایم.

عارف گفت: اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من با هدف جذب نیرو‌های بهتر و جوان تر در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد به او کمک می‌کنم، اما اگر ببینم شرایط کشور نیاز دارد وارد صحنه خواهم شد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: اگر خود من آمدم که از سند استفاده می‌کنیم و اگر خود من نیامدم، سند را در اختیار رئیس جمهور بعدی قرار می‌دهم.

عارف تصریح کرد: شرایط کشور شرایط انتخابات پرشور نیست و مردم شوری ندارند، اما خوشبختانه در هر دو جناح کاندیدا‌های بسیاری داریم و ما باید به دنبال این باشیم که انتخابات پرشور برگزار شود.

عارف گفت: در آستانه انتخابات ١۴٠٠ سند راهبردی توسط بنیاد تدوین شده که رویکرد درازمدت و راهبردی به امور کشور دارد و محلی برای اظهار نظر چهره‌های نخبه و عالم کشور است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به برخی محور‌های سند ادامه داد: چالش‌های بزرگ کشور هیچ راهی جز راه حل علمی و استفاده از تجارب دنیا ندارد و البته سند سمت و سوی اقتصادی دارد و اولویت آن مسایل پیچیده اقتصادی است. نگاه ما استفاده از تجربیات دولت اصلاحات است و اگر بخواهیم نامی برای برنامه سوم بگذاریم برنامه اصلاح ساختاری است.

 

قدرتعلی حشمتیان برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد

قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان عصر سه شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه در محل مرکزی حزب همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) طی بیانیه‌ای برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

وی گفت: تصمیم گرفتم بیایم تا فساد را ریشه کن کنم و شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی عینیت یابد و ایران را سربلند و ایرانی را در سراسر گیتی سربلند‌تر کنم.

حشمتیان ادامه داد: حدود ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بنیان گذار جمهوری اسلامی می‌گذرد و کمتر از هزار نفر خود را قیم مردم می‌دانند و به عنوان اصولگرایی و اصلاح طلبی به صورت دوره‌ای دمکراسی را حاکم و اجازه ورود افراد غیر از خود را به حیطه قدرت نمی‌دهند.

رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان گفت: دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب جریان سوم که مستقلین هستند را به حساب نمی‌آوردند و حکومت را از آن خود کردند.

وی افزود: اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید بعد از ۴۳ سال جای خود را به مستقلان بدهند. میدانم در این راه سنگ‌های زیادی بر سر راه من خواهد بود.

 

زمان‌بندی انتخاب داوطلب واحد اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه جبهه اصلاحات ایران، زمان‌بندی اجرای سازوکار انتخاب داوطلب واحد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری را به این شرح اعلام کرد:

- هر داوطلب را باید دست‌کم ۱۰ عضو مجمع به جبهه معرفی کند و شنبه ۱۱ اردیبهشت آخرین مهلت پیشنهاد داوطلب از سوی اعضا است.

- یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در مرحله اول داوطلبان دارای یک‌سوم رای اعضا وارد مرحله بررسی می‌شوند.

- روز‌های دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تا شنبه ۱۸ اردیبهشت، در مرحله دوم منتخبان در جلسات مجمع عمومی جبهه برای پاسخ به سوالات اعضا و ارائه برنامه‌ها حاضر می‌شوند.

- یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، داوطلبانی که رای بیش از دوسوم اعضای مجمع را دارند مشخص می‌شوند.

- دوشنبه ۲۰ اردیبهشت (پیش از آغاز ثبت نام داوطلبان در وزارت کشور)، داوطلبان مورد تایید جبهه برای ثبت نام از سوی سخنگو جبهه اعلام می‌شود.

- سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت داوطلبان برای ثبت‌نام رسمی داوطلبان ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور می‌روند.

- در صورت تایید صلاحیت، میان داوطلبان مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران به منظور تعیین داوطلب واحد نهایی نظرسنجی ملی برگزار می‌شود. بعد از مناظره و در ایام تبلیغات در تاریخی که بعدا به تصویب مجمع عمومی جبهه می‌رسد.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره مصوبه بعدی این جبهه، افزود: همچنین در این جلسه آیین‌نامه نحوه تاسیس و فعالیت ستاد‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در تهران و سایر استان‌ها به تصویب رسید.

 

تاجزاده رسما برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شد

سید مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کاندیداتوری کرد.

 

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت کردند. متن کامل نامه این نمایندگان در دعوت از آیت الله رئیسی برای نامزدی انتخابات به این شرح است:


«بسم الله الرحمن الرحیم

 *جناب آیت الله آقای سید ابراهیم رئیسی (دامت توفیقاته)* 

با سلام و تحیّت و آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی و همه دلسوزان نظام مقدس اسلامی، طبیعتاً بنا به مسئولیت های کلان ملی، اطلاع و اشراف دارید که طی سالهای اخیر، به رغم تلاشهای انجام شده در بخش های مختلف حاکمیتی و مردمی و کامیابی های قابل توجه در عرصه های علمی و فناوری، متاسفانه شاخص های کلان اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور در شرایط مناسبی قرار نداشته و بویژه در حوزه معیشت و زندگی مردم شاهد نابسامانی های جدی نظیر تورم و گرانی لجام گسیخته، رکود، کاهش قدرت خرید، بیکاری، افزایش سن ازدواج، گسترش آسیب های اجتماعی و بحران هایی چون تعطیلی کارخانجات و شرکت های تولیدی، تزلزل بورس و بازار سرمایه و ... هستیم. بروز چنین شرایطی موجب شده تا فشارهای سنگینی بر طبقات محروم و مستضعف و حتی طبقات متوسط جامعه وارد آید که تداوم آن می تواند به تعمیق نارضایتی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی بینجامد.


اگرچه در تشدید برخی مشکلات اقتصادی، تاثیر تحریم های ظالمانه و غیرقانونی قدرت های سلطه جو قابل کتمان نیست اما بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران به درستی بر این اعتقادند که نسبت تاثیر تحریم ها در شکل گیری این شرایط، در قیاس با سایر مولفه ها بویژه ناکارآمدی و بی برنامگی دولت و دستگاه اجرایی کشور بسیار کمتر است.


فی الواقع با وجود آنکه در بدنه کارشناسی و مدیریتی قوه مجریه، عناصر و نیروهای توانمند، متعهد و انقلابی و دارای دغدغه فراوانند، اما متاسفانه هسته مرکزی دولت کنونی، بواسطه ضعف بنیان های تئوریک، رخوت و خمودگی عملی و فقدان باورمندی به توان داخلی، طرح و برنامه و راهبرد کلانی برای پیشرفت و توسعه درونزای کشور بر مبنای بهره گیری از ظرفیت های  داخلی ندارد و به طور روزمره با فرافکنی، منازعه گرایی، عملکرد جزیره ای و حاشیه سازی عملاً توان و سرمایه کشور را هرز می برد. مهمترین و شاید تنها ایده و وعده دولت یعنی رفع مشکلات از طریق مذاکره نیز همانگونه که قابل پیش بینی بود، از همان ماه های نخست پس از توافق هسته ای با بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل رو به افول رفت و امروز کمتر کسی است که در شکست مطلق آن ایده، تردیدی در ذهن داشته باشد.


از دیگر سو، نیک می دانیم که بخش عمده و اساسی مدیریت های کشور در عرصه ها و حوزه های گوناگون در اختیار قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است. اگرچه برخی جریان های سیاسی و حتی روسای قوه مجریه از جمله رئیس جمهور محترم کنونی برای لاپوشانی ضعف و قصورهای خود تلاش کرده و می کنند تا گستره اختیارات دولت و ریاست جمهوری را کوچک نمایی کنند، اما در عالم واقع بر همگان آشکار است که در ساختار کلان نظام سیاسی، این دستگاه عریض و طویل دولت است که دامنه اداری و تشکیلاتی اش تا کوچکترین واحدهای جغرافیایی کشور امتداد داشته و تصمیمات هر بخش آن، مستقیماً بر زندگی روزانه میلیونها ایرانی تاثیر مستقیم دارد. به تعبیر دقیق و درست مقام معظم رهبری در سخنرانی نورورزی امسال «قوه قضائیه یا دستگاه های نظامی خوب مدیریت هایی دارند، اینها در قبال مدیریت هایی که در قوه مجریه هست یک اندکی بالاتر از صفرند یا چند درصد مختصرند. عمده نزدیک به همه مدیریت های کشور که هزاران مدیریت است در اختیار رئیس قوه مجریه است».

 

فرصت تبلیغات نامزدها در صداوسیما افزایش یافت

مجید آخوندی، رئیس ستاد انتخابات این رسانه با بیان اینکه که این ستاد از اردیبهشت پارسال کارش را آغاز کرده است، گفت: معاونت‌های مختلف رسانه ملی تولید ۴۰۰ هزار دقیقه برنامه را برای انتخابات پیش رو تدارک دیده‌اند که اگر گزارش‌های خبری را هم به این آمار اضافه کنیم، حجم برنامه‌های تولیدی انتخاباتی صداوسیما به بیش از ۵۳۰ هزار دقیقه خواهد رسید.

وی اعلام کرد که در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری حدود ۲۶۷ هزار دقیقه برنامه انتخاباتی تولید شده بود.

رئیس ستاد انتخابات صداوسیما از برنامه‌ریزی معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما برای طراحی برنامه‌هایی در فضای مجازی و ایجاد امکانات در پلتفرم‌های داخلی برای نامزدهای انتخابات جهت تبلیغ و معرفی خود خبر داد و همچنین گفت: مرکز تحقیقات سازمان صدا با انجام نظرسنجی‌های دقیق، نبض جامعه را در موعدهای زمانی مشخص‌شده می‌گیرد و به سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای در عرصه انتخابات کمک فراوانی می‌کند.

آخوندی از تدارک ۸۱ برنامه در سیما و ۵۶ برنامه در صدا در ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای این دوره از انتخابات تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد انتخابات صداوسیما با اشاره به محدودیت‌های ناشی از کرونا که بر تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اثرگذار خواهد بود، از اختصاص ۱۱۰۰ دقیقه برنامه انتخاباتی برای هر نامزد خبر داد که در آن‌ها می‌توانند به معرفی خود و برنامه‌هایشان بپردازند و تصریح کرد: این حجم از برنامه نسبت به دوره قبل ۲۵ درصد بیشتر است.

 

سیاست های انتخاباتی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی

سیاست های انتخاباتی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی

در جلسه مسئولین کانون های بسیج اساتید مراکز استان های دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت وبیناری و با حضور اعضای شورای مرکزی و کانون های استان تهران برگزار شد، هاشمی ضمن تشریح برنامه های بسیج اساتید به سیاست های انتخاباتی این نهاد اشاره کرد و گفت: در فصل اول سال هیچ اولویتی بالاتر و مهمتر از انتخابات برای بسیج اساتید نخواهد بود و همه کانون ها در سراسر کشور باید برنامه های خود را متناسب و با رویکرد انتخاباتی تنظیم و اجرایی کنند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به چگونگی فعالیت های انتخاباتی و ظرفیت کانون های استادی اشاره کرد و گفت: کارگاه ها، دوره ها و جلسات حلقه های صالحین بهترین بستر برای تبیین مفاهیم انقلاب و شاخص های دولت جوان حزب‌اللهی و همچنین رفع شبهات مطرح شده در فضای جامعه می‌تواند باشد؛ فلذا اگر هر استاد بسیجی هر روز یک محتوا ولو به اندازه یک یا چند جمله تولید کند بسیاری از شبهات مرتفع و مشارکت مسئولانه و حداکثری اتفاق خواهد افتاد.  

هاشمی در ادامه به شبکه سخنرانان و تولید محتوا در سطح کانون های سراسر کشور اشاره کرد و گفت: شبکه سخنرانان نهضت استادی بسیج در سطح کشور شبکه قابل ملاحظه‌ای است و برای جریان سازی و گفتمان سازی از همه ظرفیت موجود باید برای حضور حداکثری استفاده تا ان شاء الله گفتمان غالب در کشور گفتمان جریان انقلابی و دولت حزب اللهی باشد.
 
رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به ایجاد شورای سیاست گذاری انتخاباتی و اهداف آن اشاره کرد و گفت: شورای سیاستگذاری انتخاباتی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی متشکل از مسئولان کانون‌های استانی است و برای تحقق اهداف پیش بینی شده به صورت منظم و هفتگی جلساتی این شورا و کمیته های مربوطه باید برگزار و خروجی جلسات به صورت هفتگی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. شایان ذکر است ساز و کار شورای سیاستگذاری در بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شورای سیاست گذاری سازمان بسیج اساتید کشور است.

 

یادآور می شود: بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت نام داوطلبین این انتخابات از روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

 

براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان هنگام  ثبت نام  باید  دارای شرایط زیر باشند:

۱- از رجال مذهبی، سیاسی.

۲-ایرانی الاصل .

۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۴-مدیر و مدبر.

۵-دارای  حسن سابقه و امانت و تقوی.

۶-مومن و معتقد  به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

 

 

 

کد خبر 1051925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha