توصیه های ورود به شب های قدر

ورود به شب قدر، ملزوماتی دارد که اگر فراهم شد، زمینه بهره برداری از برکات این لیالی بابرکت را بیشتر برای انسان ایجاد می کند؛ استاد حوزه علمیه کرمان در این باره بیشتر توضیح داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ شب قدر در آموزه های دینی، شبی است که اولین آیات قرآن کریم بر پیامبر اسلام نازل شد و یکی از مهمترین آیات قرآن که درباره نزول قرآن سخن گفته آیه 185 سوره بقره است.

 

 

طبق آیات و احادیث، شب قدر، شب با ارزش و پر فضیلتی است؛ خداوند در قرآن کریم درباره فضیلت این شب در آیه 3 سوره دخان می فرماید «انّا انزلناه فی لیلة مبارکة انّا کنّا منذرین_فیها یفرق کل امر حکیم»؛ ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود.

 

همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمودند «کسی که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روی می گرداند» و امام صادق(ع) نیز فرمودند «قلب ماه رمضان، شب قدر است» و احادیث زیادی در مورد فضیلت این شب و آمرزش گناهان در این شب ها وجود دارد.

 

 

مردم همه ساله با هر شرایطی، با هر سن و سالی در مراسم شب های قدر در مکان های مختلف از جمله مصلی ها، مساجد، تکایا، امامزادگان و ... برای دعا، نیایش، مناجات با خدا و آمرزش گناهان حضور می یافتند.

 

تقریباً نزدیک به 2 سال از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد؛ بیماری که همه جهان و کشور را درگیر کرده است و این شب های عزیز ماه مبارک رمضان را هم تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

 

سال گذشته با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا، ماه رمضان و شب های پر فضیلت قدر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فضای باز مساجد و یا ماندن در خانه و دنبال کردن برنامه های عبادی به صورت فردی و خانوادگی سپری شد و امسال هم ماه مبارک رمضان تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا است.

 

طبق دستور ستاد ملی و استانی کرونا با توجه به شیوع بیماری و وضعیت نا به هنجاری که از لحاظ شیوع کرونا به وجود آمده و استان کرمان هم درگیر شدید بیماری است و در وضعیت قرمز قرار دارد؛ برگزاری مراسم شب های قدر و نماز عید فطر در شهرهای آبی و زرد با رعایت پروتکل ها از جمله فاصله و ماسک بلامانع است و در شهرهای نارنجی و قرمز صرفاً در فضای باز و زمان مراسم حداکثر 2 ساعت و با رعایت فاصله گذاری، قابل برگزاری است و منع تردد شبانه نیز در شب های قدر در همه شهرها برداشته می شود.

 

 

مهمترین کارهایی که برای ورود به شب قدر باید انجام داد، چیست؟

 

آیت الله احمد شیخ بهایی در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: « دو ماه رجب و شعبان مقدمه برای ورود به ماه مبارک رمضان و ماه رمضان مقدمه ای برای ورود به شب قدر است و مهمتر از هر چیزی پاکی و تقوا و توبه است؛ اینکه انسان گناهان خود را در نظر بگیرد و از آن ها توبه کند و تصمیم بر اصلاح بگیرد و به مسیر خدا برگردد و در راه خدا مجاهدت و تلاش داشته باشد.

 

 

رسیدگی به دیگران بسیار تأثیر دارد؛ اگر حق الناسی شده خیلی مهم است که فرد حتماً آن را بپردازد و حلالیت بطلبد و پاک و پاکیزه باشد و بعد در طول ماه مبارک رمضان هم این سحرها، دعاها، مناجات ها و توسل ها به خداوند متعال و اهل بیت(ع)، قرائت قرآن، روزه گرفتن، سجده های طولانی، نافله ها، دعای ابوحمزه ثمالی و ... مواردی هستند که می توانند انسان را برای ورود در شب قدر آماده کنند.

 

طبیعتاً از نظر ظاهری هم انسان باید روز بخوابد و غذای سنگین نخورد و در محیطی باشد که سرگرم چیزهای دیگر نشود و آن یک شب خود را از هر چیزی فارغ کند و فقط با خدا باشد؛ اگر در مسجد امکان حضور دارد که هیچ؛ در غیر این صورت در خانه مشغول عبادت و مناجات با خدا باشد.

 

البته باید دعاها را با توجه به ترجمه آن ها بخواند و سعی کند که قلب شکسته و اشک جاری داشته باشد و از خدا بخواهد و ان شاءلله در شب قدر دعاها همه مستجاب خواهد شد.»

 

آیت الله کشمیری جمله دارند که «سعی کنید شب قدر در ما واقع شود نه در ماه» منظور چیست؟ و چگونه باید به این رسید؟

 

« در ما واقع شود یعنی اینکه ما واقعاً روح و جانمان را طوری پاکیزه کنیم که محل نزول قرآن شود؛ یعنی قرآن بر قلب ما نازل شود و قرآن را بفهمیم و درک کنیم و ارتباطمان با خدا برقرار شود و این ارتباط با خدا و ارتباط با قرآن را در وجود خود ایجاد کنیم نه صرفاً یک شبی از ماه مبارک رمضان را بگذرانیم؛ بنابراین باید یک تحول درونی در ما ایجاد شود.»

 

توصیه شما در این شب ها آن هم در این شرایط کرونایی چیست؟

 

«اگر امکان شرکت در مجالس بود و در هر حد که امکان بود، حتماً مسجد برویم و شرکت کنیم. اگر به هر دلیلی نتوانیم مسجد برویم از برنامه های صدا و سیما استفاده کنیم و خودمان مفاتیح را برداریم و دعا و قرآن بخوانیم و با توجه به معنا فکر کنیم.

 

بهترین کار در شب های قدر تحصیل علم و مذاکره علم است؛ یعنی اگر شبهه ای داریم آن را برطرف کنیم و با یک کارشناس دینی و مذهبی در تماس باشیم و سعی کنیم که شبهات ما برطرف شود و ایمان پاک و سالم داشته باشیم و تصمیم برای انجام کارهای خیر در زندگی بگیریم و نهایت کار در شب های قدر دعا است.»

 

 

ماه میهمانی خدا و لیالی قدر فرصتی برای بازگشت به خالق و اعتراف به بندگی است و امیدواریم امسال لطف و عنایت خداوند شامل حال همه بندگان بشود تا بتوانیم از شر این ویروس منحوس رهایی یابیم.

 

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ اعمالی که در هر 3 شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است که در مفاتیح الجنان آورده شده است.

 

کد خبر 1052123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha