محرومیت رودسر و املش از سدهای لاستیکی/ زیرساخت‌های تامین آب زراعی مشکلات اساسی دارند

صفری ملک میان با بیان اینکه زیرساخت‌های تامین آب زراعی در شهرستان‌های رودسر و املش دچار مشکلات اساسی هستند گفت: در طول سالیان اخیر حتی یک سد لاستیکی در این دو شهرستان‌ احداث نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» شامگاه(پنج‌شنبه، 9 اردیبهشت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: سد پلرود هنوز آماده بهره‌برداری و آبگیری نیست از طرفی در طول سالیان اخیر حتی یک سد لاستیکی در  دو شهرستان رودسر و املش‌ احداث نشده است.

 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس انتخابات را یکی از نمادهای مردم‌سالاری در هر نظامی دانست و عنوان کرد: موضوع انتخابات نشان دهنده عقلانیت سیاسی یک جامعه محسوب می‌شود و با توجه به گردش نخبگانی که در آن شکل می‌گیرد خود به خود به عنوان هم شعور اجتماعی آن جامعه هم به حساب می‌آید.

 

صفری ملک میان مشارکت مردمی و نقش‌آفرینی مستقیم آنان در سرنوشت‌شان را موضوعی که در انتخابات در اولویت نخست قرار دارد نامید و تصریح کرد: همه جوامعی که احساس نیاز به قانون، قانون‌مداری و مشارکت حداکثری را در تصمیمات کلان کشوری داشته باشند از هر حیث چه اجتماعی‌، سیاسی و چه رفاهی و مسائل اقتصادی می‌تواند مسیر رشد و توسعه را طی کند.

 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه مشارکت مردم در تحولات اجتماعی و سیاسی نظیر انتخابات موجبات رشد جوامع را فراهم می‌کند افزود: انقلاب اسلامی در عصر کنونی نمونه بسیار بارزی از این حیث محسوب می‌شود به طوری‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به مؤلفه قدرت مبدل شد.

 

وی نقش ارزنده شوراها در توسعه منطقه به عنوان پارلمان‌های محلی  شهری و روستایی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: قانون تشکیل شوراها با توجه به تجربیاتی که در دهه‌های اخیر به دست آمد نشان می‌دهد قانون بسیاد درستی بوده است زیرا آثار و تبعات مختلفی را در جامعه و در مسیر پیشرفت آن داشته است.

 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه به علت برخی اهمال‌کاری‌ها ضعف‌ها و مشکلاتی در شوراها به وجود آمد که باید اصلاح و بازنگری شود اضافه کرد: وقتی سرنوشت یک شهر و یا یک روستا به دست افرادی به عنوان اعضای شورا داده می‌شود باید فیلترهای ویژه‌ای برای عضویت در این نهادها اتخاذ شود.

 

صفری ملک میان در ادامه به مشکلاتی که در حوزه تامین آب زراعی مورد نیاز کشاورزان با توجه به کاهش بارش‌ها و حجم پایین سد مخزنی سفیدرود ایجاد شده اشاره کرد و گفت: برای مقابله با بحران کم‌آبی باید دو برنامه کوتاه مدت شامل اصلاح و تجهیز سردهنه‌ها، لایروبی آب‌بندان‌‌ها و بلند مدت نظیر احداث سدهای لاستیکی و مخزنی اجرایی شود.

 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس از عدم وجود حتی یک سردهنه مناسب برای تامین آب زراعی کشاورزان رودسری و املشی انتقاد کرد و بیان داشت: در دو شهرستان رودسر و املش پنج رودخانه بزرگ داریم که هرساله به علت جاری شدن سیلاب‌ موجبات تخریب سردهنه‌های کشاورزی را در منطقه فراهم می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه سردهنه‌های بتنی در شهرستان‌های رودسر و املش ایجاد نشده‌اند اذعان کرد: سدهای لاستیکی به عنوان مدلی بسیار خوب برای تامین آب زراعی و کشاورزی محسوب می‌شوند اما با این حال می‌بینیم که در طول این سالیان اخیر حتی یک سد لاستیکی در شهرستان‌های رودسر و املش احداث نشده است.

 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس از تخصیص اعتبارات ویژه به مقدار 250 میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل پروژه سد پلرود توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه خبر داد و اظهار داشت: تمام این 250 میلیارد تومان در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت که 40 میلیارد تومان آن به شکل نقدی جهت تملک اراضی بود.

 

صفری ملک میان با تاکید بر اینکه به علت نوسان شدید قیمت‌ها وزارت راه و شهرسازی در حوزه احداث راه‌ها فعالیت چشمگیری ندارد خاطرنشان کرد: به غیر از اهمیت احداث پل‌های تخریب شده منطقه به علت سیلاب بیشتر راه‌های دسترسی ما نیازمند روکش آسفالت و تعمیرات اساسی است که در همین زمینه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم.


 

کد خبر 1052129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha