ضرورت بازنگری مصوبه طرح «آمایش سرزمین» در دانشگاه جهرم

حجت الاسلام مدبر بر ضرورت بازنگری مصوبه طرح «آمایش سرزمین» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و محدود شدن دانشگاه جهرم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، حجت الاسلام «محمد حسین مدبر»، امروز «جمعه 10 اردیبهشت» در برنامه «سخن جمعه» گفت: یکشنبه گذشته شاهد حادثه دلخراش انفجار چند منزل مسکونی در شهرمان بودیم که حقیقتاً تمام شهر را عزادار کرد؛ برای جان باختگان طلب شادی و برای بازماندگان صبر و اجر طلب می کنیم.

 

امام جمعه جهرم افزود: این حادثه نباید تکرار بشود و همه مردم از مسئولین می ‌خواهند که با دقت و صداقت علت واقعی حادثه را به مردم گوشزد کرده تا پیشگیری شود و اگر بی ‌احتیاطی، بی ‌مبالاتی، خلاف مقررات و یا قصور و تقصیری بوده دوباره تکرار نشود.

 

وی با اشاره به اینکه از جمله پیام های این حادثه تلخ این بود که معلوم شد که مجموعه شهر ما برای مقابله با چنین حوادثی که هر لحظه ممکن است پیش بیاید آمادگی لازم را ندارد، عنوان کرد: مردم با چشمان خود دیدند که هر چند عوامل امدادی مخلصانه کار کردند اما مدیریت بحران بسیار ضعیف بود و هماهنگی ‌ ها و امکانات لازم فراهم نبود.

 

امام جمعه جهرم تاکید کرد: من از مسئولین می ‌ خواهم مجدّانه در بعضی از مخارج صرفه جویی کرده و این امکانات را فراهم کنند؛ همچنین یک تقاضا هم از مردم داریم که در چنین حوادثی با ازدحام مانع کمک رسانی نشوند و کاش نیروی انتظامی و نظامی از همان ابتدا منطقه را کنترل می کردند.

 

حجت الاسلام مدبر تصریح کرد: به هرحال در یک کلام مردم ما 2 چیز می ‌ خواهند: یکی این ‌ که پیشگیری شود و تکرار نشود و دوم اینکه با کمال صداقت علت اصلی واقعه بیان شود و اگر خدای ناکرده کسی قصور و تقصیری داشته با او برخورد شود که مایه عبرت قرار گیرد.

 

وی در ادامه در خصوص ابلاغ طرح آمایش در دانشگاه جهرم گفت: «آمایش سرزمین» عنوانی که بسیاری از مردم معنی آن را نمی ‌دانند هرچند قابل تفسیر است و بدین معنی است که امکانات در مراکز استان ‌ها و تهران جمع نشوند و اگر شهرستان ها و روستاها ظرفیتی دارند به آنها کمک بدهیم؛ در یک کلام آمایش سرزمین به معنی مبارزه با تمرکزگرایی است.

 

به گفته حجت الاسلام مدبر متاسفانه دیده می‌ شود که درست بر خلاف این عمل می ‌شود و روز به روز امکانات در شهرهای بزرگ جمع می ‌شود و شهرهای کوچک ‌تر آسیب می ‌بینند، مانند محدود کردن 2 رشته موفق دانشگاه دولتی جهرم یعنی دانشکده مهندسی و علوم پایه که بیشترین دانشجویان جوان و آماده رشد و اساتید بسیار موفق در آنجا جمع شده بودند و جوانان و اساتید دیگری آمادگی پیوستن داشتند.

 

وی ادامه داد: اما متاسفانه به یکباره متوجه شدیم که این آقایان، به‌ نام عدالت، باور عدالت را در اذهان مردم شهر ما ذبح می ‌کنند و به‌ نام آمایش، جلو رشد این قسمت از کشورمان، یعنی استان پهناور فارس و شهرستان دارالمومنین جهرم را می ‌گیرند و می بینیم که این سخت گیری نسبت به بعضی شهرستان ‌های اطراف که امکانات و یا موفقیت کمتری دارند وجود ندارد.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه اگر پرسیده شود که آیا این عدالت و تمرکز زدایی است بنده به عنوان پدر معنوی دارالمومنین جوابی برای این سوال ‌ها ندارم، تاکید کرد: امیدواریم که مسئولین امر به خود بیایند و در این مصوبه بازنگری کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه من از تمام کسانی که دغدغه رشد و ترقی و پیشرفت شهر جهرم دارند چه افرادی که ساکن شهر و یا شهرهای دیگر خصوصا مرکز استان و تهران هستند تقاضامندم که کمک بدهند که جلوی این اجحاف گرفته شود، تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال به خود مسئولین توفیق بدهد که جلوی این کار را بگیرند قبل از اینکه مردم عزیز و نخبگان در اطراف و اکناف کشور سیل اعتراض ‌های خود را به طرف آنها سرازیر کنند.

 

امام جمعه جهرم در بخش دیگری از سخنان خود 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری که یکی از بزرگان انقلاب و از مخلصان، مجاهدان و از علمای بزرگ فلسفه و عرفان و از نویسندگان و معلمان ارزنده است و به نام «روز معلم» و «روز استاد» نامگذاری شده را خدمت همه معلمین و آموزگاران و اساتید که حق معنوی به گردن مان دارند تبریک گفت.

 

وی ادامه داد: اگر جسم خود را مدیون پدران مان هستیم، شخصیت ‌و روح و حیات معنوی و معقول مان را مدیون معلمین خود هستیم از خداوند متعال می ‌خواهیم روح همه معلمین، اساتید، علما، روحانیونی که به ما درس ‌های زندگی و دین آموختند و والدینی که برای ما هم پدر و مادر بودند و هم معلم، با اولیاءش محشور گرداند.

 

حجت الاسلام مدبر اضافه کرد: امیدواریم روز به روز به آن رشد و ارتقاء فرهنگی برسیم که بیش از پیش مقام علم، دانش، معرفت و معلم را ارج بنهیم و همواره قدردان آن بزرگان باشیم.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آیه 197 سوره بقره، گفت: خداوند متعال در این آیه کریمه از ما می ‌خواهد که به‌ عنوان یک مسافر به فکر زاد و توشه سفر پرخطر و طولانی آخرت باشیم؛ «زاد» همان طعام مسافر است یعنی این ‌ که بدانید دراین سفری که در پیش دارید، مسافر هستید، « أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ » اهل دنیا مانند قافله و کاروانی هستند که آنها را می ‌برند اما متاسفانه در خواب هستند.

 

امام جمعه جهرم ادامه داد: پس ما مسافریم و یکی از چیزهایی که مسافر باید آماده کند زاد و توشه است که در بین سفر و مقصد محتاج دیگران نباشد.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته ‌ای را بزرگان فرموده‌اند که اگر در این دنیا به اندازه اعمال جنّ و انس زاد و توشه تهیه کنید هرگز زیاد نیست چون این سفر و مقصد، بس طولانی و خطرناک است؛ پیامبر عزیزمان به جناب ابوذر فرمودند که اگر به اندازه ثقلین برای این سفر و روز قیامت زاد و توشه تهیه کنی باز کم می آوری.

 

حجت الاسلام مدبر گفت: نقل ‌کرده ‌اند امیرالمومنین (ع) وقتی از جنگ صفین به حوالی کوفه رسیدند به قبور آنجا رو کرده و فرمودند: « أما لَو اُذِنَ لَهُم في الكَلامِ لأَخبَرُوكُم أنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى » اگر اینها اجازه داشتند که با شما صحبت کنند یک جمله به شما می‌گفتند که به فکر زاد و توشه آخرت باشید که بهترینش تقواست.

 

وی ادامه داد: تقوا و ترس از خدا بدین معنی که انسان در زندگی از خدای متعال حساب ببرد و به واجبات اهمیت بدهد، از حرامهای الهی برحذر باشد و در یک کلام به ایمانی برسد که خدای متعال را در اعمال، حاضر و ناظر ببیند.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه این حالت تقوا و ترس از خدا بهترین زادوتوشه برای آخرت است، عنوان کرد: بزرگان دین می ‌فرمایند که ارواح مردگانی که آزادند هر عصر پنجشنبه از بالای خانه ‌های بستگان و فرزندان می ‌گویند این ته سفره ‌ های خودتان را به قصد خیرات برای ما به پرندگان بدهید که سخت محتاجیم اما اهل دنیا به خاطر گناهانشان این پیامها را نمی‌شنوند؛ جناب لقمان به فرزندش گفت: « اَكْثِرِ الـزَّادَ فـَاِنّ السَّفـَرَ بَعيدٌ» به فکر زاد و توشه سفر آخرتت باش که سفری خیلی طولانی در پیش داری.

 

وی گفت: «زهری» می ‌گوید در تاریکی نیمه ‌شب مردی را کیسه سنگین بر دوش دیدم و جلو رفتم دیدم امام سجاد ( ع ) است، عرض کردم که آقا اجازه دهید به شما کمک بدهم؛ فرمودند: نه من این بار را باید خود به دوش بکشم چون مسافرتی در پیش دارم؛ «زهری» می گوید چند روز بعد امام را دیدم و عرض کردم آقا بنا بود شما به مسافرت بروید چطور شد؟ حضرت فرمودند منظورم سفر آخرت بود.

 

وی ادامه داد: خدای متعال قبل از آیه شریفه بالا فرموده ‌اند: « وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ » این را بدانید که هرکاری انجام می دهید در معرض خداوند متعال و این تلاش و آماده شدنتان برای آبادکردن آخرت مورد نظر اوست.

 

به گفته امام جمعه جهرم مرسوم است وقتی تیمی مسابقه حساسی دارد شخصیت ‌های تاثیرگذار بر آن تیم مانند خانواده ‌های ورزشکاران یا شخصیت های ‌هنری و سیاسی را به ورزشگاه دعوت می کنند چون ورزشکاران در حضور شخصیت های محبوب ‌شان تلاشی دوچندان انجام می ‌دهند؛ خدای متعال نیز فرموده این مسابقه و تلاش شما در محضر خود من است و بر آن نظارت دارم؛ اگر تلاشی می ‌ کنید گم نمی ‌شود و اگر معرفتی نسبت به من پیدا کنید آن را دوچندان می کنم.

 

وی افزود: امام حسین (ع) در آن آوردگاه و مسابقه عجیب در روز کربلا فرمودند: که « هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللّهِ » خدایا چون تو می‌بینی لذا این زجرها و مصیبت ‌ها برایم قابل تحمل و آسان می ‌شود؛ پس ما هم در این لحظات کوتاه با امکانات محدود دنیا که در اختیار داریم و در محضر خداییم به خوبی زاد و توشه ای برای آباد کردن آخرت ‌مان برداریم و ان شاءلله هیچگاه هم احساس نکنیم که زیاد کار کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام مدبر ادامه داد: امام امیرالمومنین (ع) در نیمه ‌های شب ناله می ‌کردند: «آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد» چه کنم که دستم خالی، زاد و توشه چندانی هم برای سفر طولانی آخرتم آماده نکردم؛ راهی که پر از وحشت است و قیامت ی که بسیار باعظمت است.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه بنابراین ما هیچگاه نباید احساس کنیم که بار خود را بسته‌ ایم، اظهار کرد: البته بهترین زاد و توشه این نیست که دائم به دنبال اعمال مستحبی مانند سفرهای مکرر زیارتی باشیم؛ باکیفیت ترین و ارزشمندترین زاد و توشه، تقوا و خداترسی است.

 

وی ادامه داد: تقوی یعنی این که رفتار ما در زندگی در برخورد با همسر و فرزندان، با همسایگان، با همشهریان، با مشتریان، با ارباب رجوع، با مسئولین، با زیردستان و با همنوعان، خدایی و مخلصانه باشد؛ اکنون که در ماه مبارک هستیم خصوصا لیالی قدر را قدر بدانیم و اگر در محافل شرکت می کنیم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی این سه شب را احیا بداریم و پیشنهاد می ‌شود که اگر در خانه ماسک ‌های اضافه داریم با خود ببریم که اگر احیانا برادر یا خواهری نداشت به او هدیه دهیم و مطمئن باشید که این یکی از ثواب ‌های بسیار ارزشمند است.

 

امام جمعه جهرم در پایان گفت: امیدواریم خدای متعال به برکت ناله ‌هایی که در این لیالی قدر از مومنین به طرف آسمان بلند می ‌شود به ما رحم کند و اگر می ‌خواهیم چنین باشد باید به همدیگر رحم کنیم.

 

کد خبر 1052149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha