ضرورت هم افزایی بخش خصوصی و دولت  برای رفع موانع تولید/ تقویت باور داشته ها و توانمندی های داخلی

اصلانی با بیان اینکه با تاکید بر فراهم کردن زمینه لازم برای حضور موثر و مبتکرانه فعالان جوان اقتصادی در فضای اقتصادی استان ایلام، بر ضرورت هم افزایی و همکاری دولت و بخش خصوصی برای شناسایی و رفع موانع تولید و تحول اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل بازرسی استان ایلام در نشست با رئیس، هیئت مدیره و برخی فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام و تعدادی از تشکل های بخش خصوصی عضو اتاق اظهار کرد: توسعه صادرات غیر نفتی زمینه ساز رشد اقتصادی است و فعالان عرصه جهاد اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی نقش مهمی ایفا می کنند.

 

«مهدی اصلانی» ابراز کرد: صادرات نقش مهمی در  چرخه اقتصاد دارد چرا که با رونق این بخش زمینه بازاریابی و فروش محصولات داخلی فراهم شده و شاهد تحول اساسی در جهش تولید، ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

 

وی به بازارهای هدف صادراتی اشاره کرد و گفت: برای فروش محصولات صادراتی، زمینه ها زمانی فراهم می شود که بتوانیم بازاریابی مناسبی در کشورهای هدف و شناسایی نیاز بازار کشور مورد نظر را داشته باشیم.

مدیرکل بازرسی استان ایلام افزود: تثبیت بازارهای هدف را باید در راس قرار دهیم و فقط به شناسایی آنها بسنده نکنیم، ذائقه مشتری باید همواره‌ و به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد تا تولیدات خود را متناسب با نیازمندی ها و علایق بازار و مصرف کنندگان سوق هیم.

 

اصلانی با اشاره به مزیت مرز مشترک ۴۳۰ کیلومتری عراق با استان، یادآور شد: با توجه به آمار میزان صادرات صورت گرفته از مرز مهران، به رغم ظرفیت های مناسب استان تنها ۱۰ درصد از آمار صادرات مرز گمرکی مهران متعلق به استان و ۹۰ درصد متعلق به خارج از استان است که باید با تدبیر، برنامه ریزی، مدیریت جهادی و عزم عمومی، میزان درآمد صادراتی استان افزایش پیدا کند.

 

وی بیان کرد: در این راستا استفاده از مزیت های علایق و ارتباط مشترک دینی و تاریخی مردمان استان های مرز نشین عراق، برگزاری جلسات مشترک و برقراری تعامل سازنده با اتاق بازرگانی عراق، ارتباط پویا و فعال اتاق بازرگانی استان با گمرک استان جهت شناسایی و برقراری ارتباط با تجار خارجی ترانزیت کننده کالا از مرز مهران و استفاده از ظرفیت و اطلاعات این تجار در جهت شناسایی بهتر بازار هدف یا همکاری های مشترک صادراتی مورد تأکید است.


 
بازرس کل استان ایلام  افزود: ضمن ضرورت توجه به‌ بهره مندی از تجارب بازرگانان قدیمی و با سابقه، باید برای تقویت استفاده از فناوری های نوین، زمینه حضور موثر و مبتکرانه جوانان و فعالان مختلف اقتصادی و رفع محدودیت ها و ایجاد بسترهای لازم برای استقبال از دیدگاه های مختلف در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری اتاق بازرگانی فراهم شود تا اتاق بازرگانی استان در فعالیت های مختلف اقتصادی و ارزآوری استان نقش آفرینی موثرتری داشته باشد.


 اصلانی گفت: دسترسی های مناسب  به بانک های اطلاعاتی مختلف مؤثر در فعالیت هاي وارادت مواد اولیه یا صادرات محصولات و مزیت ها و علاقمندی های طرف عراقی و سایر کشورهای هدف صادراتی، باید در اختیار تولید کنندگان و تجار قرار گیرد و همکاری مدیریت گمرک، اداره کل صمت و اتاق بازرگانی استان در جهت صادرات بیشتر و بهتر  انجام شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام  بر ضرورت هم افزایی و همکاری با بخش خصوصی برای شناسایی و رفع موانع تولید و تحول اقتصادی تاکید کرد و یادآور شد: ما باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم و بخش های خصوصی و تعاونی باید به محور فعالیت های اقتصادی تبدیل شوند تا شاهد رونق و جهش اقتصادی باشیم.

 

وی تصریح کرد: تعامل سازنده، نظامند و پویا با نهادها و تشکل های تعاونی و خصوصی فعال در عرصه تولید و اقتصاد استان  بر اساس سیاست های ابلاغی قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور از مهم ترین رویکردهای سازمان بازرسی کل استان است تا بتوانیم با کمک سایر دستگاه های اجرایی در راستای رفع موانع و مشکلات فراروی  شرکت های تعاونی و خصوصی اقدام موثری داشته باشیم.

اصلانی در ادامه بر ضرورت امیدواری، اعتماد به نفس و باور داشته ها و توانمندی های داخلی، حضور فعالانه همه تشکل های بخش خصوصی و تعاونی در اعلام نظرات و پیشنهادهای موثر،تقویت روحیه مطالبه گری  با شناسایی و استفاده از ظرفیت های قانونی و مقرراتی در بستر گفت و گوهای منطقی و عاقلانه از جمله شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت پیش بيني شده در قوانین و مقررات تاکید کرد.

 

وی اظهار کرد: در برخی از رسته ها و بخش های تولیدی و اثرگذار استان، در ایجاد هماهنگی و تقویت فعالان اقتصادی مانند انجمن شرکت های مشاوره یا خدمات فنی و مهندسی استان، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و...، متاسفانه نظام سازمان یافته و ثبت شده معتبر و فعال از این گونه تشکل ها در سطح استان ملاحظه نمی شود و یا ضعیف و غیر فعال هستند که باید نظام تشکل های حرفه ای و تخصصی بخش های خصوصی و تعاونی اقتصادی و تولیدی استان تقويت و حمایت شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام  ابراز کرد: دستگاه های اجرایی استانی ذی ربط با فراهم کردن شرایط ایجاد و شکل گیری این گونه تشکل ها و حضور رقابتی و عادلانه افراد صاحب نظر و شایسته در سطوح مدیریتی این گونه تشکل ها، بسترهای لازم انتقال و انعکاس نظام مند نظرات و دغدغه های بخش های مختلف اقتصادی در نظام پشتیبانی و شناسایی و رفع موانع تولید و مقررات زدایی یا پیشنهاد تدوین مقررات موردنیاز برای حمایت و تسهیل گری بخش خصوصی و تعاونی را فراهم کنند تا بر این اساس، مشکلات واحدهای کسب و کار و واحدهای تولیدی پس از دسته بندی از طریق این نظام های تشکلی سازمان یافته و شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت به دستگاه های اجرایی و نظارتی برای پیگیری ارائه شود.

 

وی ابراز کرد: تشکل های بخش خصوصی که اکنون فعال هستند، می توانند درخواست های خود در خصوص مشکلات و موانع تولید همراه با پیشنهادات کارشناسی به صورت مکتوب به طور مستقیم یا از طریق اتاق بازرگانی استان به بازرسی کل استان منعکس کنند.

 

مهدی اصلانی در پایان این نشست ۲ ساعته با رئیس اتاق و نمايندگان فعالان تولیدی و صادراتی در اتاق بازرگانی استان، خاطرنشان کرد: امید است با همکاری همه دستگاه های اجرایی و نظارتی و بخش خصوصی شاهد تحول اقتصادی در استان و کشور باشیم.

کد خبر 1052174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha