شالیکاران گیلانی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تمهیدات لازم را بیندیشند

دادرس از ورود یک سامانه بارشی به منطقه گیلان و ادامه فعالیت آن تا روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در استان خبر داد و گفت: شالیکاران گیلانی برای جلوگیری از خسارت به خزانه‌های برنج باید تمهیدات لازم را بیاندیشند.

 «محمد دادرس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه هشدار سطح زرد هواشناسی در گیلان صادر شده و شالیکاران استان برای جلوگیری از خسارت به مزارع باید تمهیدات لازم را بیاندیشند اظهار داشت: طبق الگوها و نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی که از اواخر وقت جمعه( 10 اردیبهشت) فعالیت خود را در گیلان آغاز کرده تا اواسط هفته در استان مستقر است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان نوع مخاطره سامانه بارشی را به شکل رگبار و رعد و برق، وزش باد در برخی نقاط موقتا تشدید و با احتمال تگرگ اعلام کرد و بیان داشت: احتمال آسیب به سازهای سست بنیان شهری و روستایی، احتمال آبگرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و روان‌آب‌ها از دیگر مخاطراتی است که وقوع آن به جهت فعالیت سامانه بارشی دور از انتظار نیست.

 

دادرس از احتمال رانش و لغزش زمین، احتمال برخورد صاعقه و احتمال سقوط درختان فرسوده به سبب وزش باد و بارش باران در برخی نقاط استان گیلان در ساعات و روزهای آینده خبر داد و تصریح کرد: توصیه ما به بخش‌های کشاورزی به ویژه شالیکاران استان گیلان این است که جهت کاهش خسارت به خزانه‌های برنج تمهیدات لازم را به عمل آورند.

 

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر موارد ذکر شده احتیاط در ترددها، عدم استقرار در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام هم باید در دستور کار قرار گیرد ابراز داشت: بر اساس الگوها و نقشه‌های هواشناسی این سامانه بارشی تا پایان روز دوشنبه( 13 اردیبهشت) در استان گیلان مستقر است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید بر اینکه از روز چهارشنبه(15 اردیبهشت) شاهد نفوذ تدریجی سامانه خنک و بارشی خواهیم بود یادآور شد: به موجب ورود و فعالیت این سامانه بارشی جدید به گیلان، موجبات ابرناکی، روند کاهش نسبی دما، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد تا پایان هفته پیش‌بینی می‌شود.

 

دادرس در پایان با اشاره به اینکه هشدارها و اطلاعیه‌های لازم به سبب نفوذ و نوع فعالیت سامانه‌های بارشی به گیلان توسط سازمان هواشناسی به دستگاه‌های ذیربط داده شده است خاطرنشان کرد: خزانه‌گیری و استحکام پوشش خزانه، ایجاد زهکش، هوادهی و کنترل دمای محیط خزانه برنج از جمله مواردی است که باید در دستور کار شالیکاران قرار گیرد.

 

کد خبر 1052505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha