نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصت بازدید همه مردم ایران را فراهم کرده است/ فعالیت ۲۴ ساعته در طول برپایی

صالحی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته نمایشگاه مجازی قرآن کریم، گفت: اگر در گذشته تهرانی ها امکان استفاده بیشتر از نمایشگاه قرآن کریم را داشتند با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم همه مردم ایران می توانند از آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر «سیدعباس صالحی» امروز (شنبه، یازدهم اردیبهشت) در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم که در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم مقارن با دو اتفاق مهم یکی شب های قدر و دیگری ایام شهادت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع) است که این امر تداعی کننده معانی خاصی در شب قدر به عنوان نزول قرآن جوهر فراغت و کرامت این شب مهم است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: امام علی (ع) فرزانه ای است که پا به پای قرآن کریم حرکت کرده اند و تا پایان حیات و به ویژه تا 23 سال ایام بعثت با قرآن کریم همراه بودند. امام علی (ع) چنین تعبیری را از نخستین ایام نزول وحی دارند. وقتی که نور وحی و رسالت جهان را نورافشانی می کرد، من بودم که دیدم. وقتی نسیم نبوت می وزید، من استشمام می کردم. وقتی که وحی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، ناله شیطان را من شنیدم. از آن دوران امیرالمومنین (ع) با قرآن آشنا و مأنوس بودند و همچنین فرمودند وقتی پیامبر اکرم (ص) رحلت فرمودند، سر پیامبر(ص) بر سینه من بود؛ به همین جهت تصویری که علی (ع) از قرآن دارد به ما کمک می کند که چگونه با قرآن کریم آشنا شویم و به آن بنگریم.

 

صالحی اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) به ما کمک می کند که چگونه با قرآن کریم تعامل داشته باشیم. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه تصویر و تفسیر خاصی از قرآن کریم دارد. اگر بخواهیم بدانیم که قرآن در کدام جایگاه قرار دارد، مفسر و مبین این مرتبت امیرالمومنین (ع) است.

 

وزیر ارشاد با اشاره به تصویرسازی امیرالمومنین (ع) از قرآن کریم افزود: اینکه قرآن کریم شفا است، اینکه قرآن کریم دارو و درمان است همه این موارد در کتاب الهی آورده شده است. امیرالمومنین (ع) هم به همه اینها در نهج البلاغه اشاره می کنند. ایشان می فرمایند قرآن درمان دردهای جوامع انسانی است اما شفاگری و درمانگری قرآن کریم در نگاه امام علی (ع) تفسیر خاصی دارد؛ ضمن اینکه درمانگری و شفاگری کتاب خداوند با سایر داروها متفاوت است. داروها چه طبیعی و چه مصنوعی همه دارای عوارض هستند اما قرآن کریم هیچ گونه پیامد و عوارضی ندارد. داروها معمولا مکمل یکدیگر هستند اما قرآن داروی بسنده است. امام علی (ع) می فرمایند قرآن دارو و درمانی است که بعد از آن نیازی به دارو و درمان دیگری نداریم و همچنین فرمودند قرآن بزرگترین دردهای انسان ها را درمان می کند.

 

وی در ادامه افزود: امام علی (ع) از نفاق، کفر، انحراف و گمراهی به عنوان بزرگترین دردها یاد می کنند و می فرمایند قرآن کریم درمان این چهار عامل می باشد لذا امام شفاگری قرآن کریم را در یک حوزه وسیع بیان می کنند و وقتی از گستره معانی و معرفتی قرآن کریم صحبت می کنند در کلمات ایشان این دامنه و ژرفا جایگاه شگفت و جذابی پیدا می کند.

 

صالحی بیان کرد: کتاب ها و تعالم چند نوع هستند؛ کتاب هایی که دانش افزا بوده و با ذهن انسان ارتباط برقرار می کنند. در سنت علمی اسلامی ما دهها و صدها کتاب با این مضمون داریم. کتاب های حکمت که با روح و جان انسان ارتباط برقرار می کنند (گلستان و بوستان) اما قرآن کریم کتابی است که کمال ظاهری اش با ذهن و جان انسان ارتباط برقرار می کند که در این زمینه امیرالمومنین (ع) حرف های زیادی دارد؛ بنابراین تصویری که امام علی (ع) از قرآن کریم بیان می کنند، بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد لذا ایشان به ما می آموزند که چگونه با قرآن ارتباط برقرار کنیم. این آموزه ها محورهای مختلف دارد؛ محور نخست آن محبت و دوست داشتن قرآن کریم است که این جنبه کمتر در عرف عمومی و مذهبی ما مطرح می شود در حالی که محبت به اهل بیت (ع) بیشتر نمایان است. امام می فرماید اگر می خواهید به خدا برسید و اگر می خواهید سیر و سلوک الی الله پیدا کنید، محبت به قرآن داشته باشد و نکته دوم در این زمینه نوع ارتباط با قرآن کریم به تعبیر امیرالمومنین (ع) تلاوت احسن است. این تلاوت احسن قرآن کریم در نهج البلاغه دامنه های جذابی دارد.

 

اوصاف متقین در کلام امیر(ع)

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اوصاف متقین در نهج البلاغه تصریح کرد: متقین کسانی هستند که شب ها عبادت می کنند و بیدار می مانند و اجزا و بخش های مختلف قرآن کریم را تلاوت می کنند. این همان معنای تلاوت احسن را می رساند، تلاوتی که تنها به زبان و ذهن انسان خطور نمی کند بلکه با جان انسان ارتباط برقرار می کند.

 

صالحی در ادامه افزود: نکته بعدی تعلم و توقف قرآن کریم است به این معنا که ذهن انسان به سمت معنوی کتاب خداوند سوق پیدا کند. یکی از مهمترین راهکارها این است که ما مشکلات فکری، روحی، اخلاقی و عملی خود را به قرآن کریم عرضه کنیم و از آن پاسخ بگیریم. امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند اگر دردی دارید به قرآن بگویید و از آن شفا بگیرید.

 

وی در خصوص عمل به قرآن کریم تصریح کرد: امام علی (ع) در وصیت نامه خود هشدار می دهند که مبادا معانی و مفاهیم قرآن را دیگران زودتر و جلوتر از شما اقتباس و عمل کنند لذا امام قرآن را با این نگاه می نگرند و به ما توصیه می کنند که چگونه خود را به خداوند نزدیک کنید؛ بنابراین فعالیت ها و اقداماتی که در فضای قرآنی صورت می گیرد باید در مسیر نگاه امام علی (ع) انجام پذیرد. ما می توانیم هم تصویری از قرآن را به جامعه امروز انتقال دهیم و هم نوع ارتباط با قرآن را در تلاوت احسن و عمل به معارف قرآنی را به مردم بیاموزیم و در این مسیر گام برداریم.

 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن کریم سنتی بود که همه ساله انجام می شد ولی سال گذشته به دلیل بحران کرونا توفیق برگزاری این نمایشگاه را نداشتیم ولی امسال به صورت مجازی برگزار می شود. برگزاری این نمایشگاه می تواند بستری برای فرهنگ سازی قرآن کریم در جامعه باشد.

 

وی در ادامه افزود: نمایشگاه مجازی قرآن کریم تجربه مقدماتی است که امیدواریم در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد. سال گذشته مزیت های برگزاری نمایشگاه مجازی در نمایشگاه مجازی کتاب مشاهده شد. نمایشگاه مجازی امکان دسترسی های وسیع تر، آمایش جغرافیایی هم در داخل و هم خارج را فراهم می کند. اگر در نمایشگاه قرآن کریم فاصله و زمان برگزاری هفت یا 10 ساعت بود، اکنون این زمان به 24 ساعت افزایش یافته است. اگر در گذشته تهرانی ها امکان استفاده بیشتر از نمایشگاه قرآن کریم را داشتند با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم همه مردم ایران می توانند از آن بهره مند شوند.

 

کد خبر 1052524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha