معلم، فراتر از واژه مهم‌تر از مسئولیت

معلم، حرفه و کلمه ای که به دلیل نقش اثرگذار و انسان سازی فراتر از واژه و مهم‌تر از یک مسئولیت است و آن را نمی توان کوچک شمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، 12 اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت بزرگ مردم علم و دانش انقلاب اسلامی یعنی شهید مطهری به نام روز معلم نام نهاده شده تا این مقام و جایگاه مورد عزت و تجلیل قرار گیرد و نقش آن در جامعه برای همگان تبیین شود.

 

معلمی را باید فراتر از یک واژه بدانیم چرا که بر مدار این کلمه هزارن اندیشه و واژه جابه به جا می شوند و افکار انسان ها را متعالی می کند.

 

این حرفه را نیز باید فراتر و گسترده از یک مسئولیت و شغل بشناسیم چرا که انسان سازی مهمترین اقدام بشری بوده و نقش بسزایی در توسعه فردی و اجتماعی دارد و حال مسئولیت سنگین آن بر عهده کسانی قرار گرفته که کار معلمی و استادی را انجام می دهند.

*نقش تربیتی معلمان و استاتید

 

نقش آفرینی این قشر برای ارتقا سواد جامعه از طرفی و از سوی دیگر تربیت افراد و تلاش برای ارتقا مهارت و آداب اخلاقی بسیار مهم شده که گاها موضوع تربیتی کمتر مورد توجه و دقت قرار می گیرد و تمرکز بر حوزه آموزش مفاهیم علمی می باشد.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» امام جمعه نجف آباد در تبیین اهمیت کار آموزگاری اظهارداشت: این نقش یک مولفه قدرت و پیشرفت است چرا که توسعه بخش های مختلف یک جامعه به آموزش ها و تلاش های نظامی آموزشی کشور وابسته است.

 

وی افزود: با وجود اهمیت آموزش نیروی انسانی اما موضوع اخلاق و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است و یک معلم باید در انجام ماموریت خود بر رفتار افراد و دانش آموزان و دانشجویان اثر بگذارد.

 

استاد حوزه علمیه اخلاق و منش رفتارهای اجتماعی و اعتلای وجودی انسان را بسیار مهم و اساسی تعریف کرد و اذعان داشت: فرد آموزش دیده بدون اخلاق و تربیت، نوع رفتارش و تصمیم گیری های او به ضرر جامعه خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: آموزش مفاهیم علمی در کنار اصلاح رفتار و تربیت اهمیت خاصی داشته و باید بر این موضوع تاکید و توجه کرد.

 

*نقش معلمان در کارآمدسازی نظام آموزشی

معلمان و اساتید دانشگاهی از ارکان نظام آموزشی به شمار می روند و در کنار کلاس، میز، تخته سیاه و سایر ملزومات این حوزه باید نقش آفرینی کنند.

 

کیفیت آموزشی در حد بسیار زیادی به نوع عملکرد معلمان و اساتید وابسته است چرا که نوع برخورد و توان آن ها و سلیقه در عملکرد قادر خواهد بود بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی ها را جبران کند.

 

گرچه وجود ملزومات آموزشی در ارائه بهتر سرفصل ها موثر است اما با کمترین امکانات امام تعهد بالای آموزگار نقش آفرینی خاصی صورت خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی»، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به همین موضوع اظهارداشت: معلمی مثل عمود خیمه برای یک سیستم آموزشی است و جایگاه آن غیرقابل حذف است.

 

وی ادامه داد: تفکر خلاق و ایده ها نو و همچنین نوع برخورد اساتید بر ذهن و نگرش دانش آموز، طلبه و دانشجو قرار می گیرد و آنگاه شاهد رشد انسانی و پیشرفت او در ابعاد مختلف خواهیم بود.

 

در این میان نقش کارآمدسازی نظام آموزشی با ایجاد انگیزه و تعهد در آموزش را باید در نظر داشته باشیم به اهداف بلند آموزشی و تربیتی دست پیدا کنیم.

کد خبر 1052619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha