آیه به آیه؛ ایده آقای مدیر برای انس با قرآن دانش آموزان در شبکه شاد

با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش و لزوم استفاده از شبکه شاد بین دانش آموزان، از سال گذشته شاهد برگزاری مسابقه آیه به آیه توسط یک مدیر جوان در شهر ساری هستیم که گام مهمی در جهت اعتلای فرهنگ قرآنی در بین دانش آموزان محسوب شده و بازخورد خوبی داشته است.

خبرگزاری شبستان–مازندران؛ در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن همان یادگار رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) که برنامه کامل و تکوینی برای انسان‌ها را در خود جای داده، مشاهده اقداماتی در راستای آشنایی جامعه به‌خصوص نونهالان با این کتاب بابرکت آسمانی نقطه عطفی در مسیر بهبود کیفیت زندگی در جوامع امروزی محسوب می‌شود.

 

از زمان نزول قرآن بر قلب نازین پیامبر بزرگ اسلام تاکنون این کتاب به‌دور از تحریف اما مظلوم مانده است، همه ما در خانه به خوبی از یک یا چند نسخه از آن نگهداری می‌کنیم ولی غافل از اینکه اگر به همین اندازه که در نگهداشت آن دقت داریم در خواندن و توجه به آن نیز کوشا باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، به‌خصوص اینکه اگر اهمیت توجه به آن در بین کودکان و دانش‌آموزان نمایان شود نسل آینده مشکلات کمتری خواهند داشت.

 

با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش و لزوم استفاده از شبکه شاد در بین دانش آموزان، از سال گذشته شاهد برگزاری مسابقه آیه به آیه توسط یک مدیر جوان در شهر ساری هستیم که گام مهمی در جهت اعتلای فرهنگ قرآنی در بین دانش آموزان محسوب شده و بازخورد خوبی داشته است.

 

*تولید پادکست قرآنی با عنوان آیه به آیه برای شبکه شاد

مدیر دارالقرآن امام خمینی آموزش و پرورش ناحیه یک ساری که متولد ۱۳۶۴است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، در خصوص اجرای طرح آیه به آیه، بیان می‌کند؛ با حضور در سمت مدیریت مرکز دارالقرآن و مواجه شدن با محدودیت‌های کرونایی در امر آموزش قرآن‌آموزان و دانش‌آموزان به‌صورت حضوری، در کنار آموزش‌های غیر حضوری کلاس‌های دارالقرآن، برنامه‌ها و مسابقات متعددی جهت نشر معارف قرآنی و مشارکت غیر حضوری دانش‌آموزان را در دستور‌ کار خود قرار دادیم.

 

«حسین ایزی» اضافه می‌کند؛ یکی از پرمخاطب‌ترین و در عین حال موثرترین برنامه مفاهیم محور حوزه قرآن، برنامه پادکست انس روزانه قرآن با عنوان «آیه به آیه» بود که از ابتدای آبان ماه سال ۹۹ به‌صورت روزانه آماده و در گروه‌های دانش آموزی مدارس و کانال قرآن ناحیه یک از سوی مرکز دارالقرآن در سامانه شاد انتشار داده می‌شد.

*توجه به سخنان حجت الاسلام محسن قرائتی و ایده‌پردازی

وی تصریح می‌کند؛ ایده بنده در طراحی این برنامه برگرفته از صحبت‌های جناب استاد محسن قرائتی بود که تاکید داشتند تفسیرهای کوتاه آیات قرآن برای مردم بیان شود و از زیاده ‌گویی پرهیز شود، لذا از ابتدای قرآن این برنامه را آغاز و اکنون تا آیه ۹۰ سوره بقره پیش رفتیم.

این فعال قرآنی همچنین عنوان می‌کند؛ متن آیات و بیان ترجمه و توضیحات و نکات مهم و کلیدی آیات که برگرفته از تفسیر نور جناب استاد قرائتی است توسط اینجانب قرائت شده و در قالب پادکست حداکثر در سه دقیقه در اختیار دانش‌آموزان و عموم علاقه‌مندان به کلام وحی قرار می گیرد، که جهت ایجاد انگیره و رغبت دانش‌آموزان به منظور استماع آیات و تفاسیر مختصر آیات مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه آیه به آیه طراحی شد.

وی بیان می کند؛ دانش آموزان جهت شرکت باید پیامی را که از آیه دریافت کردند را یادداشت  و در لینک مسابقه ارسال کنند، پاسخ‌ها به صورت هفتگی و ماهانه بررسی و به قید قرعه به ۱۰ نفر از دانش آموزان هدایایی از سوی مرکز دارالقرآن اهداء می‌شود.

*علاقه به قرآن در من از کودکی نمایان شد

ایزی یادآور می‌شود؛ از دوران ابتدایی علاقه‌ای خاص به قرائت قرآن کریم و هنرهای دینی از جمله تواشیح و هم‌خوانی قرآن داشتم و از دوران راهنمایی به‌صورت جدی و حرفه‌ای به کسب مهارت‌های لازم در فن هنر تلاوت قرآن کریم و اجرای برنامه‌های تواشیح و هم‌خوانی قرآن در قالب گروه تواشیح طاهای ساری در کنار دیگر دوستان هنرمندم با بهره‌مندی از اساتید و مربیان توانمند داخل و خارج استان، پرداختم.

مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش ناحیه یک ساری می‌گوید؛ در کنار ارتقای شخصی در علوم و فنون قرائت قرآن کریم علاقه وافر به امر آموزش قرآن به نونهالان و دانش‌آموزان مرا بر آن داشت تا به‌صورت جدی در این حرفه قدم گذاشته و آموزش قرآن را از سن ۱۸ سالگی در مرکز دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش ناحیه یک ساری آغاز کنم.

 

*اشتغال در مسیر علایقم

وی اضافه می‌کند؛ با پیگیری و مطالعات لازم در عرصه علوم و معارف دینی در سال ۱۳۸۶ وارد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس شدم و به‌مدت ۵ سال در رشته تاریخ اسلام و فقه و مبانی حقوق در مقطع کارشناسی به تحصیل پرداختم و پس از آن وارد آموزش و پرورش ناحیه یک ساری شدم و به‌عنوان مربی پرورشی با محوریت فعالیت‌های قرآنی  به‌صورت رسمی در مدارس مشغول به‌کار و فعالیت شدم.

 

ایزی ادامه می‌دهد؛ از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ به‌مدت ۶ سال تحصیلی به‌عنوان کارشناس قرآن، نماز و عترت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری به ایفای نقش و فعالیت پرداختم و با بهره‌مندی از تجارب و اندوخته‌های آموزشی به برنامه‌های مختلف قرآنی از جمله برگزاری محافل قرآنی، مسابقات قرآنی و تقویت همه‌جانبه مرکز دارالقرآن امام خمینی(ره) و رصد، نظارت و مشاوره طرح و برنامه‌های حوزه قرآن، نماز و عترت مدارس روی آوردم.

 

*کسب افتخارات زیر سایه قرآن

این فعال فرهنگی قرآنی خاطرنشان می‌کند؛ از مهر ماه سال ۹۹ تاکنون به‌عنوان مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) در خدمت قرآن آموزان و کلیه دانش آموزان علاقه‌مند به کلام وحی هستم، در تمامی سال‌های فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و آموزشی، با شرکت در مسابقات متعدد قرآنی از مقطع شهرستانی تا کشوری موفق به کسب رتبه‌های متعدد استانی و کشوری شدم که شامل کسب؛ رتبه اول مسابقات استانی دانش‌آموزی در رشته‌های قرائت و اذان وزارت آموزش و پرورش سال ۱۳۸۱، رتبه اول مسابقات کشوری در رشته ابتهال و مناجات‌های دینی وزارت ارشاد سال ۱۳۸۷، رتبه اول مسابقات کشوری دانشجویان وزارت علوم در رشته تواشیح و همخوانی قرآن سال ۱۳۸۸، کسب رتبه سوم مسابقات کشوری اداره اوقاف در رشته تواشیح و هم‌خوانی قرآن ۱۳۹۳ و رتبه اول مسابقات کشوری اداره اوقاف در رشته تواشیح و هم‌خوانی قرآن ۱۳۹۴ است.

 

وی با اشاره به جزئیاتی از سفرهای تبلیغی در حوزه قرآن، می‌گوید؛ با توفیقی که از فعالیت ‌های فرهنگی و قرآنی حاصل شد در قالب گروه تواشیح و هم‌خوانی بین‌المللی طاهای مازندران به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای برنامه‌های قرآنی به کشوهای افغانستان، عراق، تایلند، میانمار اعزام و در سال ۱۳۹۸ از سوی بعثه مقام معظم رهبری در قالب کاروان قرآنی نور جهت اجرای برنامه‌های قرآنی به حج مشرف شدیم.

مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش ناحیه یک ساری با اشاره به برنامه آینده‌اش، تاکید می‌کند؛ تقویت بدنه آموزشی دارالقرآن به‌منظور کیفیت‌بخشی آموزش قرآن به روش‌های نوین و جذاب، ایجاد کرسی تلاوت و محفل قرآنی هفتگی در مرکز دارالقرآن، و فعال کردن گروها و تشکل‌های دانش‌آموزی قرآنی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی فرهنگیان در حوزه قرآن، از مهم‌ترین برنامه‌های بنده در حال و آینده است.

 

به گزارش شبستان؛ به گفته این جوان ایده‌پرداز و مدیر فرهنگی برنامه «آیه به آیه» توانسته مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کند، چرا که دانش‌آموزان در کنار شرکت در مسابقه تشویق می‌شوند، می توانند با آیه‌های بیشتری از سوره‌های قرآن آشنا شوند و در زندگی همواره با قرآن مانوس شوند.

 

کد خبر 1053051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha