امسال حداقل سرفطره برای هر فرد ۱۵ هزار تومان تعیین شده است

ماموستا قادری، گفت: امسال حداقل سرفطره برای هر فرد ۱۵ هزار تومان تعیین شده است اما کسانی که در طول سال از برنج استفاده می‌کنند، طبیعتاً باید قیمت دو و نیم تا ۳ کیلو برنج را پرداخت کنندو در خصوص چگونگی پرداخت سرفطره باید از روحانیون سوال شود .

ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: توحید و نماز و زکات و روزه و حج. این ۵ پایه چون ۵ ستون یک ساختمان هستند که اگر هرکدام از آن‌ها محکم نباشد و یا تخریب شود آن ساختمان سست خواهد شد و دیگر جای زندگی نیست. پس اگر هر یک از این ۵ اصل مورداشاره را عمل نکنیم، بقیۀ اصول را متزلزل کرده‌ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: در مورد زکات  خدای تبارک‌وتعالی در ۵۱ آیۀ قرآن کریم و رسول گرامی اسلام در ۶۵ حدیث بحث زکات را آورده‌اند. پس زکات مهم است.

 

امام جمعه پاوه تصریح کرد: پیامبر ما (ص) برای حج و روزه گرفتن مردم مأمور تعیین نکرده‌اند ولی برای پرداخت زکات حسب آنچه در سیرت ایشان آمده است، ۱۷ اکیپ تشکیل داده که تا بدانند مردم زکات مال خود را می‌دهند یا خیر؟ خداوند تبارک‌وتعالی به دو شیوه ما را در مسئلۀ زکات آگاه می‌کند. ۱- ما را تشویق می‌کند و در آیۀ ۳۹ سورۀ سبأ می‌فرماید: «وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» هر چه را که شما درراه خدا بدهید مطمئن باشید خداوند آن را جبران خواهد کرد. ۲-به‌شدت به ما هشدار می‌دهد و کسانی را که زکات نمی‌دهند به مشرک و منحرف نام می‌برد برای نمونه می‌فرماید: «وَالَّذينَ يَكنِزونَ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَلا يُنفِقونَها في سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ أَليمٍ».

 

ماموستا قادری اظهار کرد: در ادبیات عرب زکات به معنی پاک کردن و رشد و نمو است. در آیین ما زکات دادن به درخت مو تشبیه شده است  در واقع زکات دادن همانند کوتاه کردن شاخه‌های درخت انگور است که هر چه شاخه‌های آن را کوتاه‌تر کنیم رشدش بیشتر و ثمرش بهتر خواهد بود و به همین دلیل است رسول گرامی اسلام به تأکید می‌فرمایند: «اُمرتُ أنْ آخِذَ الصَّدقة مِنْ اغنیائِکُم و ارُدُها من فقراء کُم» (من مأمورم از ثروتمندان شما زکات بگیرم و به فقرا بدهم) درحالی‌که هیچ‌گاه نفرموده من مأمورم که شما روزه بگیرید و یا به حج بروید.

 

 

وی با اشاره به اینکه  زکات مالی که به حد زکات رسیده چون نماز و روزه واجب است. افزود:  زکات بر مال قرض واجب است مثلاً اگر کسی از ما ۲۰۰ میلیون قرض کرده و یقین می‌دانیم آن را به ما برمی‌گرداند چنانچه یک سال از آن بگذرد شامل زکات خواهد بود. زکات بر زیورآلات و طلاجات زنان که در طول سال از آن استفاده نمی‌کنند واجب است و چنانچه از آن استفاده کنند شامل زکات نخواهد شد. 

 

امام جمعه پاوه تاکید کرد: همیشه صلاح و فساد هردو مؤثرند. اگر در میان جامعه جمعی اهل اصلاح باشند و زکات بدهند، بقیۀ مردم از این جمع خیر می‌بینند و اگر جمعی هم اهل فساد باشند و افساد کنند، جامعه از آن‌ها متضرر خواهد شد.

 

 

کد خبر 1053169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha