«مسجد جلیلی» کرمانشاه اولین بنای مذهبی ساخته شده در سر راه کربلا

مسجد آیت الله جلیلی اولین مسجد ساخته شده در زمان زندیه است که در سر راه کربلا که دروازه چوب فروش ها نامیده شده و به دستور کریم خان زند ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بنای اصلی اين مسجد در حدود سال ۱۱۸۵ هجری شمسی در روزگار سلطنت كريم‌خان زند به وجود آمده و اولين مسجدی بوده كه در كرمانشاه احداث شده است.

 

بانی اصلی مسجد جليلی كرمانشاه، شفيع‌خان زند بود كه اين مسجد را برای اقامه نماز جماعت آيت‌الله« آخوند ملا عبدالجليل زنگنه كركوتی» از علمای به نام كرمانشاهی در دوران خود ساخت و در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی آيت‌الله «آقا عبدالرحمن» نواده آن مرحوم به تعمير و توسعه مسجد اقدام كرده است.

 

تجديد بنای اين مسجد به همت آيت‌الله « عبدالجليل جليلی» از محل ثلث مرحوم «سلطان مراد اشجاری» و با مساعدت« حسن كرمانيان» در اسفند ۱۳۵۳ هجری شمسی پايان پذيرفت و به وضعيت كنونی درآمد و در حال حاضر به صورت ميدانی در آمده است كه دور تا دور آن را خيابان گرفته است.

 

این مسجد دارای معماری اسلامی خاصی است و از آنجایی که در بخشی از مرکز شهر واقع شده، مناره های بلند آن از چند طرف قابل رویت است.وجود مساجد تاریخی در هر منطقه‌ای بیانگر روح عرفانی و تدین مردمان آن منطقه است كه استان كرمانشاه با وجود داشتن ده‌ها مسجد تاریخی كه هر كدام با معماری خاصی از دوره‌های مختلف اسلامی بنا شده‌اند، در این حوزه از میراث فرهنگی نیز سرآمد است.

 

حجت الاسلام  رضا زین الدین  امام جماعت مسجد آیت جلیلی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: این مسجد اولین بنای مذهبی در استان که دارای قدمتی طولانی است.

 

وی با اشاره به موقعیت مکانی مسجد خاطر نشان کرد: بخاطر موقعیت مکانی مسجد جلیلی که در مرکز شهر است مراسمات مذهبی  در آن برگزار می شود و این مسجد دارای بزرگترین هئیت استان به نام هیئت اباعبدالله الحسین(ع) است که از اول ماه محرم تا اخر ماه صفر، ماه مبارک رمضان برنامه مذهبی ، برپایی سفره افطاری و ایستگاه های صلواتی برپا می شود اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مسجد فعالیت بجز برگزاری نماز جماعت ندارد.

 

حجت الاسلام زین الدین با اشاره  به فعالیت مسجد   افزود:  برپایی نماز های یومیه، برنامه های مذهبی، برگزاری سخنرانی ها استاد دانشور در کرمانشاه از مهمترین برنامه های اجرایی در مسجد است و به دلیل فعالیت جوانان حاضر در مسجد در سطح کشور مقام اول در دعا،مراسمات مذهبی و ایجاد یک مرکز نیکو کاری را بدست آوردیم.

 

امام جماعت مسجد آیت الله جلیلی  در پایان گفت: مراسمات  مسجد حاج آقا جلیلی معروف بوده زیرا مهمترین پایگاه انقلابی و محل گردهمایی علما بود و در حسینیه و مسجد آیت الله جلیلی عکس های امام و بیانیه های ایشان را در انجا کپی و در سطح شهر توزیع می کردند.

 

کد خبر 1053289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha