منش رفتاری خانواده ها در ترویج آموزه های اخلاقی

منش و نوع رفتار خانواده ها در امر ترویج آموزه های اخلاقی گامی پایدار و ماندگار است و برای بکارگیری و شناخت بهترین مدل، نیاز به آموزش و فراگیری مفاهیم مهم تربیتی در این خصوص می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تربیت فرزندان، رسالتی مهم و اساسی که به وعنوان وظیفه بر عهده پدر و مادر قرار گرفته و بی توجهی به این موضوع نه تنها کانون گرم خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، جامعه نیز از آن متاثر خواهد شد.

 

اصول تربیتی که از خانه ناشی شده و محیط نیز در این مسیر نقش دارد، به رفتارهای صحیح به جای سخنرانی و موعظه بیشتر نیاز داشته و اگر متولیان و افرادی که نقش تربیتی ایفا می کنند در نوع رفتار خود کوتاهی کنند تاثیر آن بر عملکردشان مشخص خواهد شد.

 

ترویج آموزه های اخلاقی مثل عبادت، راستگویی، درستکاری و هزاران فضائل دیگر بسیار تحت تاثیر نوع برخورد و منش ظاهری پدر و مادر، خواهر و برادر، همسالان، معلمان و شخصیت های برجسته و حتی عادی می باشد بر از این رو باید نگاه جامع و عمیقی نسبت به این مسئله داشته باشیم.

گذر از تاریج و توجه به نوع مدل رفتاری شخصیت های خاص مثل معصومین و پس از آن افراد موفق در تربیت فرزندان دیده ایم که خود عامل به آنچه می گفته بوده اند و در ترویج آموزه های دینی و اخلاق انسانی همواره امر تشویق و خوش بینی را رعایت کرده اند.

 

مهربانی پیامبر با نوه هایش در نوع تربیت آن ها و الگوگیری از او به عنوان اسوه اخلاق اهمیت داشته و همین نگرش اگر در بین پدر و بزرگ و مادر بزرگ و یا پدر و مادر دینی نیز فراگیر شود آنگاه نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

فرزندانی که پس از عبادت و نماز پدر و مادر خود و یا دیگران را در حالت مهربانی و خوش رویی می بینند قطعا تاثیر نماز و روزه را عاملی برای این رفتار پنداشته و آن را در خود نهادینه می کنند.

 

خریدن هدیه و همراه با خوش رویی برای روزه اولی ها، حضور در مسجد و مدل های دیگر رفتاری مثل راستگویی و کمک به هم نوع در این خصوص نقش داشته و برای امر تربیت یک ضرورت است.

 

منش و نوع رفتار خانواده ها در امر ترویج آموزه های اخلاقی گامی پایدار و ماندگار است و برای بکارگیری و شناخت بهترین مدل، نیاز به آموزش و فراگیری مفاهیم مهم تربیتی در این خصوص می باشد که متولیان امر و روانشناسان به ایفای نقش بپردازند.

*عقلانیت به جای اجبار

 

امام جمعه موقت اصفهان تبیین و تشریح واقعیت های دینی را یکی از ضرورت ها در امر تریوج خوبی ها بیان کرد و اذعان داشت: دلایل منطقی و عقلانی قطعا بر نوع رفتار افراد اثر می گذارد اما اجبار دین گریزی را به همراه خواهد داشت.

 

آیت الله سید «ابوالحسن مهدوی» ادامه داد: نسل جوان گفتار منطقی را پذیرفته و به آن احترام می گذارد ولی برخی از خانواده ها به اجبار و یا زورگویی وحتی در برخی از مواقع فحاشی به دنبال انجام اعمال دینی در بین فرزندان خود هستند.

 

وی اضافه کرد: رفتار نیکو، خوش رفتار، حسن در برخوردها قطعا بر این مسائل تاثیر گذاشته و توجه گروه های سنی را در انجام اعمال دینی جلب می کند.

*نهادینه سازی خوبی ها به نوع رفتار وابسته است

 

روانشناس خانواده و تربیت فرزند در بیانی به وابستگی رفتارهای فردی در امر تربیت اشاره کرد و گفت: پدر و مادری که خود دروغگو باشند چنین عمل غلط را نیز در بین فرزندانشان نیز نهادینه و یک موضوع عادی خواهد شد.

 

«احمد پدرام» خوش رفتاری و مهربانی در هنگام افطار، اقامه نماز و رفتن به مسجد را از عوامل موثر بر تربیت بیان کرد و اذعان داشت: اگر یکی از بزرگترها هنگام شیطنت فرزندان در اقامه نماز صبوری کنند تاثیر آن بر نوع رفتار فرزندانشان با گرایش این فریضه عبادی می توان دید.

 

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده که اگر بزرگترها در انجام عبادت یا اعمال دینی صبور نبوده و بچه ها را دعوا کنند آنگاه بر نوع رفتار آن ها اثرگذاشته و دین گریزی و گرایش کمتری به اینگونه اعمال نشان می دهند.

*نقش جذابیت ها در ترویج معارف دینی

 

مدیر ستاد اقامه نماز اصفهان گفت: خلاقیت و توجه به رفتارهای جذاب در ترویج معارف دینی و اعتقادی نقش داشته و متوجه همگان است.

 

حجت الاسلام «ابراهیم رنجبر» با اشاره به اینکه گرایش به مباحث دینی و اعتقادی مستلزم برخی رفتارها و اقدامات مناسب است، تصریح کرد: استقبال خوب از کودکان، نوجوانان و جوانان در جذب به مسجد و انجام اعمال دینی یکی از ارکان مهم در این خصوص است.

وی ادامه داد: تشویق و تجلیل از آن ها و ایجاد یک محیط مناسب رفاقتی و آنچه مورد توجه آنان است زمینه ساز حضور هر بیشتر و انجام اعمال دینی خواهد شد.

کد خبر 1053565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha